Film

Fűbe szorult férgek

Oliver Stone: Vadállatok

Film

A világ talán még nem áll készen Oliver Stone új filmjének letaglózó igazságára. Bizonyára ezért sem lett Stone új filmjéből az az eseményszámba menő kultuszdarab, melyben sokan reménykedtek, s mely megnyithatta volna a rendező számára az utat egy újabb Nagy Sándor léptékű eposz felé. Még szerencse, hogy Stone nem a beszűkült tudatú mának, hanem az örökkévalóságnak dolgozik, és az örökkévalóságban - cáfolja meg, aki már járt ott - állandó utánjátszásban vannak a filmjei. A Tőzsdecápák igazságát is csak mostanában kezdtük kapiskálni, a Született gyilkosok médiakritikájának megemésztésébe pedig már belekezdtünk ugyan, de még kell egy kis idő, míg a tanulság leülepszik. Ennek fényében nincs is mit csodálkozni azon, hogy a Vadállatok igazsága itt és most nem talált értő fülekre. De jegyezzük fel a dátumot, mert még hasznunkra lehet tudni: 2012 volt az év, amikor Oliver Stone az arcunkba vágta: a rosszfiúk között is vannak színes egyéniségek, és a jófiúk között is vannak unalmasak. Hacsak nem értettünk valamit félre, ez lehet a Vadállatok mondandója, mert az tényleg dögunalom, amit a jók és fiatalok úgymond jellemfejlődés gyanánt összeügyetlenkednek a filmben. Ám ha John Travolta és Benicio Del Toro adja elő a Hacsek és Sajó alvilági átiratát, annak még mindig van egy kevés élvezeti értéke. Sajó ezúttal szadista gyilkológép, Hacsek meg korrupt szövetségi ügynök. - Mondja, Sajókám, a héten hány embert fejezett le? - Vigyázzon, Hacsek, mert még magára is sor kerülhet! Nevetés, taps, meghajlás, jöhet a tánckar és a véres tanulság.


 

A rosszfiúk ezúttal a mexikói drogkartellek világát képviselik, a jók pedig a nagybani kaliforniai fűtermesztést. Persze épp a lényeg - az egyik lényeg - mellett mennénk el botorul, ha nem észlelnénk; bizony-bizony, a jófiúk sem teljesen makulátlanok, hisz minden világjobbító szándékuk és fair-trade-re való hajlamuk dacára mégiscsak marihuánát termesztenek. Igaz, ők az élni és élni hagyni, míg a kartellek az uralkodni és lefejezni, a hatóság pedig - vigyázat, rendszerkritika következik - a lefölözni és megúszni üzletpolitikáját követik. Ebből lesznek aztán a konfliktusok. Ám ha ilyen egyszerűnek gondolnánk az egészet, akkor bizonyára nem vettük észre azt a körülményt, melyre többször is finom eszközökkel utal a rendező; hogy a rendkívül unalmas jófiúknak - a Buddha-nyugalmú hippinek és haverjának, a tüzelni bármikor kész izmosabbnak - ugyanabba a nőbe van bejárásuk. Ők ezt szerelemnek hívják, de mint sok minden más, amit karaktermotivációnak hívnak, a szerelem is csak a szavak szintjén létezik a filmben; mindkettőt szeretem - imigyen szól a Blake Lively alakította szép test, mielőtt a kartell elrabolná. Ebből lesznek aztán a konfliktusok. Szegény Uma Thurman, ő viszont még a szavak szintjén sem létezik, mert őt egy az egyben kivágták a filmből, mondván, Uma mellékszálát már nem bírta volna el a történet. Sajnos a főszereplők szálait sem bírja, de Benicio Del Sajó és John Hacsek Travolta közös jelenete király.

Az UIP-Duna Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."