"Lassú ember vagyok" - Anton Corbijn fotóművész, filmrendező

  • Kovács Marcell
  • 2009. április 30.

Film

A Holland Kulturális Fesztivál vendégeként látogatott Budapestre a legkivált rockzenészek portréfotósaként és videoklip-rendezőként ismert Anton Corbijn (fotói július 5-ig a Ludwig Múzeumban láthatók). Corbijn első nagyjátékfilmjét, a Controlt ugyan már tavaly bemutatták a hazai mozik, a közönségtalálkozóval egybekötött múlt csütörtöki vetítésére mégis zsúfolásig megtelt az A38 nagyterme. Amíg pergett a film, mi az étteremben faggattuk a nyolcvanas-kilencvenes évek vizuális kultúrájának egyik kulcsfiguráját, aki a fotósoktól azt kérte, ne fényképezzék az interjúk alatt.

A Holland Kulturális Fesztivál vendégeként látogatott Budapestre a legkivált rockzenészek portréfotósaként és videoklip-rendezőként ismert Anton Corbijn (fotói július 5-ig a Ludwig Múzeumban láthatók). Corbijn első nagyjátékfilmjét, a Controlt ugyan már tavaly bemutatták a hazai mozik, a közönségtalálkozóval egybekötött múlt csütörtöki vetítésére mégis zsúfolásig megtelt az A38 nagyterme. Amíg pergett a film, mi az étteremben faggattuk a nyolcvanas-kilencvenes évek vizuális kultúrájának egyik kulcsfiguráját, aki a fotósoktól azt kérte, ne fényképezzék az interjúk alatt.

*

Magyar Narancs: Nem szereti, ha fotózzák?

Anton Corbijn: Nem, nagyon zavar. Főleg interjú közben. Eltereli a figyelmemet, a szemem folyton a kamerát keresi. Biztosan szakmai ártalom. Nekem nagyon fontos, hogy közel kerüljek ahhoz, akit fényképezek. Egy interjús helyzet egészen más, más feltételekkel, más céllal. Nem vagyok jó modell hozzá, de fotósként sem tudnám jól csinálni. A fotózás számomra nagyon intim tevékenység. Személyes kapcsolatra épül. Többnyire olyanokkal dolgozom, akiket évek, évtizedek óta ismerek. Igyekszem őket valóságosnak mutatni. Közel akarom hozni őket a nézőhöz, annyira, hogy szinte megérinthesse az arcukat. Nem szeretem a precíz, hibátlan képeket. Az én képeim szemcsések, elmosódottak, mint egy mozifilmből kivágott kocka, ott van bennük az előző és a következő pillanat is.

MN: Tiltakozik a rockfotós titulusa ellen.

AC: Nem vagyok rockfotós. Rockfotósnak lenni egészen mást jelent. A rockfotós a rocksztárokat fotózza. A színpadot, a show-t, az egész rockcirkuszt. Szeretném hinni, hogy az én képeim nem erről szólnak vagy nem csak erről. Én portréfotós vagyok, akit elsősorban a rockzenészekről készített képei alapján ismernek. De másokat is fotózok. És a kép számomra legalább olyan fontos, mint az, hogy kit ábrázol. A kompozíció, a fény, a színek - a művészi aspektus. Most egy Tom Waits-albumon dolgozom, az év végén jelenik majd meg. Tomot 1979 óta fotózom. Ez az album kicsit olyan lesz, mint egy történelemkönyv. Harminc év története.

MN: A U2-ról, a Depeche Mode-ról és másokról a legtöbbünk fejében az a kép él, amit a Corbijn-fotókon és -klipekben láttunk.

AC: Tény, hogy a U2-ról és a Depeche Mode-ról készített képeim nagyon ismertek. Persze mások is fotózzák őket, de az én képeimet látni a leggyakrabban. Kicsit olyan érzés ez, mintha az emberek az én szememmel látnák őket. Mindez rám is hatással van egyébként. Különös élmény, amikor az ember a saját képeivel találkozik. Már hozzászoktam ehhez, de a nyolcvanas években valóságos sokk volt számomra a saját fotóimmal szembesülni. Minden képi ingerre reagál az agy, de hogyan reagálunk arra, amit mi készítettünk?

MN: A nyolcvanas-kilencvenes évek MTV-esztétikájára nagy hatással volt a Corbijn-stílus. Nézi mostanában az MTV-t?

AC: Nem, már régen nem követem. A videoklip ideje, úgy tűnik, lejárt. Elveszítette a korábbi médiaformáló szerepét. Az embereket már nem érdeklik a klipek, és az MTV egyre fiatalabb közönséget megcélozva valóságshow-kat sugároz inkább. Talán a rock and rollnak is befellegzett, nem tudom. Az biztos, hogy elveszítette a korábbi jelentőségét, már nincs olyan hatással az emberekre. Ezért is fontosak nekem a kiállítások. A képeimmel próbálom megmutatni, hogy a zenének milyen ereje van, mennyi inspiráció rejlik benne.

MN: Miért várt ilyen sokáig az első nagyjátékfilmmel?

AC: Lassú ember vagyok. Egy kis holland városkából indultam, lassan lettem azzá, aki most vagyok. A játékfilm gondolatával is évek óta kacérkodtam már. Vártam a megfelelő forgatókönyvre. Ez egy új terület volt a számomra, sok bizonytalanság volt bennem, olyan sztorit akartam, amibe kicsit bele tudok kapaszkodni. Először a Control forgatókönyvét is visszautasítottam, de aztán meggyőztem magam, hogy ez a nekem való feladat. Az életem egy fontos időszakában a Joy Division nagyon sokat jelentett nekem. Szerettem a zenéjüket, találkoztam velük, fotóztam őket. Ian Curtis tragikus sorsa pedig különösen izgalmas fejezete a történetüknek. Játékfilmet forgatni óriási kihívás még egy kliprendezőnek is. Hatalmas feladat, nagyon hosszú folyamat. Az ember hoz egy döntést, és három hónap múlva látja csak az eredményét. Ez a munka ilyen döntések sorozata. Azt is meg kellett szoknom, hogy rengeteg emberrel dolgozom együtt, hiszen én eredetileg egy magányos fotós volnék. Most pedig hajóskapitánynyá kellett változnom, ami nem volt könnyű. De úgy érzem, sikerrel vettem az akadályokat. Máris van két új filmtervem. Az első annyira konkrét, hogy már beszélhetek is róla. Egy mozgalmas thrillerről van szó.

MN: Nincs személyes kötődés ezúttal?

AC: Nem, úgy érzem, már nincs ilyesmire szükségem. Első alkalommal kellett az önbizalmamnak, de most már arra vagyok kíváncsi, mire megyek a személyes indíttatás nélkül. Idegen terepen, Olaszországban fogjuk forgatni.

MN: Arrafelé komoly hagyományuk van a thrillereknek.

AC: Remélem, nem fogok szégyent vallani.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.