Maxima vulva - A nimfomániás 1-2.

  • 2014. március 1.

Film

Hatásos tanulmány a női szexualitásról vagy öncélú provokáció? Kritikánk Lars von Trier kétrészes botrányfilmjéről.

A dán rendezőt szokás provokatőrnek tartani, aki örömét leli az elfogadott értékek nyilvános és botrányos megkérdőjelezésében, tagadásában. Szenvedélyes, olykor agresszív gesztusokkal tiltakozik az ellen, ami az általa felmutatott ember: pótcselekvésekbe (művészet) merült, automatizmusokban (vallás) biztonságra találó szerencsétlen, akit a szenvedés sem tud felemelni lezuhantságából.

Nőalakjai kitaszítottak; testük felkínált áldozat. Bess a Hullámtörésben lebénult férjét megváltandó száll alá az idegenekkel létesített nemi aktusok pusztító világába. A Grace szexuális kihasználását követő kíméletlen bosszú transzcendens olvasatot kap főművében, a Dogville-ben: a romlott világ fölött ítélkezünk. Az Antikrisztusban pedig a testiség démoni tombolása szembesít azzal, hogy az ítéletet mi magunk mérjük saját magunkra. Új filmjében a nimfománia sem csupán valamilyen klinikailag feltárandó állapot, hanem a mai ember önbecsapás nélküli létezési módja.

false

Az utcán összeverve fekvő hősnőt egy szelíd, idősödő tanárember látja el. Neki meséli el bizarr, kizárólag a nemi aktusok révén megszerezni vágyott élvezetek körül forgó életét Joe (a névválasztás: figyelmeztetés a nemi meghatározottság szerinti ítélkezés elégtelenségére). Mit akar Joe a férfiaktól? A férfiaktól akar-e valamit? Vagy csakugyan nem egyéb, mint aminek önmagát tekinti: egy telhetetlen, zsarnoki nemi szerv? (A film feketemise-jelenetében ismételgetik: mea maxima vulva.)

A már gyermekkorban jelentkező késztetések, a kamaszkori kiábrándító defloráció, majd az életelvvé tett promiszkuitás alakítják egyre durvábbá, egyre sötétebbé Joe történetét. Az eleinte kényszeresen napi 10 aktust teljesítő, majd a nemi örömre való képességét elvesztő, s azt a legdurvább perverziók kiélésével visszaszerezni vágyó nő nem tart igényt könyörületre: tulajdon szigorú és kegyetlen bírája. Önmagával szemben lesz ügyvédje jámbor ápolója, aki kulturális, tudományos analógiák segítségével próbálja meg a kibontakozó történetet olyan kontextusba helyezni, amelyben az - minden amoralitásával együtt is - egy nem elvetendő és elítélendő, de megértendő és megbocsátható emberi sorsként értelmeződik. Seligman (vagyis: "boldog ember") az élet legkülönfélébb területeivel tükrözteti a nimfomán lány állapotát: a csalihorgászattól Fibonacci számsorozatán át Bach kompozíciós technikájáig. Van valami provokatív esetlegesség, valami fellengzős, nagyképű fontoskodás ebben. A megformálás színpadias, díszletszerű, a gyónásra emlékeztető narrációs szituáció erősen reflexív, ideologikus. Mindez idézőjelbe teszi nemcsak a látottakat, de magát a filmben levés aktusát is. Ugróvágás, a felvételi sík összezavarása, a párbeszédben szereplő metaforák, hasonlatok nevetségesen konkrét képi megjelenítése zökkenti ki a nézőt, s kelt zavaró, felkavaró, elbizonytalanító hatást.

false

Joe szexuális kisugárzása révén nyert hatalma valójában magán Joe-n élősködik, az ő életenergiáit szívja el, az ő emberi minőségét rongálja. Újabb alakváltozata ő az Antikrisztus és a Melancholia depressziótól szenvedő hősnőinek. Előbbiben a depresszió és a gyermekhalállal összekapcsolódott, pervertált és végül őrjöngő pusztításba forduló szexualitás kerül egymással közvetlen viszonyba. A Melancholia hősnőjét viszont az elkerülhetetlen pusztulás mélyen megélt tapasztalata a tisztánlátás képességével ruházza fel. Joe-ban ez a két motívum, az ember saját démonikus tudattartalmainak átélése és a világos ítéletalkotás együtt van jelen. A világban értékként hirdetett, de komolyan sosem vett, sőt megtagadott elveket (az élet önmagán túlmutató értelmét, a hitet - de leginkább a szerelmet) tudatosan elvető, ezért magányos, valós kapcsolatokat megélni nem képes, sőt bármilyen valóságos kapcsolat létének lehetőségét is tagadó ember esszenciája. Elképzelhetetlenül romboló, sötét, vigasztalan állítások ezek az emberélet tragikus értelmetlenségéről.

false

Ám a varázs többé nincs jelen. A kezdeti munkáktól a legjobb műveken át a közelmúlt inkább figyelemre méltó bukásnak ítélhető filmjeiig volt valami hipnotikus ereje a lenyűgözően tehetséges, egyszersmind zavarbaejtően ellenszenves rendező filmjeinek. A nimfomániást viszont nem lehet komolyan venni, annyi benne a modorosság, az öncélú hatásvadászat. Sem karakterek, sem szituációk nincsenek, hanem különféle téziseket adnak elő ragyogó színészek nagy művészi invesztícióval, de minden következmény nélkül. Persze igen jelentős alkotók is éltek ezzel az eszközzel. Ám egy Pasolini vagy a korai Jancsó által elemi erejű fizikai jelenlétté, lenyűgöző látvánnyá fogalmazott mély és alapvető lételméleti állítások egyszerűen magasabb síkon vannak, mint ahol a pszichológiai megközelítésnek, a történetvezetési realizmusnak vagy a gondos karakterépítésnek még relevanciája lehetne. Von Trier filmje viszont nem meghaladja, el sem éri ugyanezt a síkot, miközben tézisei fellengzős, kínos közhelyek. Szexualitásról vallott nézetei részben vulgárfreudista téveszmék, részben narcisztikus okoskodások az elfojtott energiák szabadjára engedésében megtestesülő képmutatás-mentességről. A végére odabiggyesztett feminista kiáltvány meg (bezzeg a férfiaknak mindezt szabad) egyenesen szánalmas. És a kudarc aligha a produceri beavatkozásnak köszönhető, amelynek következtében egy forgalmazáshoz összevágott verzió csak ez a mostani, és jön majd a director's cut. A képeken, a hatásmechanizmuson, az utolsó filmes gesztuson is a rendező stílusa, szemlélete, személyisége üt át. A művészi megrekedés, a kiüresedett és ezért érdektelen provokáció csakis önmagára vonatkozó gesztusa.

Forgalmazza a Vertigo Média


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.