Ezt írtuk anno az Oscar-díjas filmről

  • Gera Márton
  • 2017. február 27.

Film

Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól.

Elég régóta tudjuk: gyerekekkel elvileg bármilyen filmet el lehet adni, mert cukik, aranyosak, ártatlanok satöbbi. Deák Kristóf nem jön ilyesmivel, ő megpróbál őszintén beszélni az elnyomásról meg a tönkretett fiatalkorról úgy, hogy alig mozdulunk ki egy iskolából.

Igyekvő gyerekkórus áll e szépen fényképezett történet középpontjában, és persze az Erika néni mosolya és kedves arca mögött megbújó zsarnoki természet. Meg az, hogy a tátogásra ítélt Zsófi mellett még hány elhallgattatott fiú és lány áll összetörten a siker felé vezető tornapadokon – a svédországi út ígérete miatt itt minden belefér.

false

Szólnak a csilingelő, még mutálás előtti hangok, a gyerekek az udvaron játsszák a mindenki által ismert játékokat, de a filmből hiányzik bármiféle idill, az atmoszféra fojtogató, a rendező képes a pillantásokban is megmutatni a feszültséget; ahogy az egyik gyerek a másikra néz, abban egyszerre jelenik meg szeretet és irigység. Mindenki szem a láncban.

Persze mindnyájunknak volt egy Erika nénije. Mondjuk, a mi Erika nénink aligha volt olyan magnetikus, mint Szamosi Zsófia, aki ha azt mondja, hogy „az élet igazságtalan, gyerekek”, nos, akkor kedvünk támad – akár a zsöllyéből is – azonnal elküldeni a fenébe. Szerencsére elküldik helyettünk a lányok (Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya szép alakításában) a meseszerű, mégis katartikus befejezésben, ami szembefordulva saját előzményeivel arról beszél, hogy van igazság. Mégis.

Deák Kristóf Oscar-esélyes kisfilmje úgy beszél a gyerekkorról, hogy belesajdul a szívünk.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.