Oscar-díjat nyert Deák Kristóf kisjátékfilmje – „Azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”

  • narancs.hu
  • 2017. február 27.

Film

Két év, két Oscar-díj.

Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje Oscar-díjat nyert a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriában.

false

 

Fotó: MTI/AP

Nemes Jeles László tavalyi Oscarja, Hajdu Szabolcs Karlovy Varyban és Enyedi Ildikó a Berlinalén aratott sikere után tehát ismét fantasztikus sikert ért el egy magyar film – alig egy év alatt! Ráadásul hazai alkotás ebben a kategóriában még a jelölésig sem jutott el az Oscarért folytatott versenyben.

A Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjának támogatásával készült Mindenki két felső tagozatos kóristalány barátságáról, a szocializmus nyomait még mélyen őrző iskolai kórus működéséről, általánosabb értelemben a szolidaritásról, az igazságtalanságok elleni kiállás szükségességéről, az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól. (Kritikánk a filmről itt olvasható.) A rendező szerint a Mindenki üzenete napjainkban talán még aktuálisabb, mint néhány éve, amikor dolgozni kezdett a filmen. Deák a díjat a gyerekeknek ajánlotta, „azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot”.

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

Szamosi Zsófia és a kórus (jelenet a filmből)

 

Hétfőre virradó reggel a 89. Oscar-gálán Los Angelesben, a Dolby Theatre-ben a magyar kisjátékfilm sikere mellett a díjazottak sora így alakult:

Legjobb film: Holdfény

Legjobb rendező: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb színész: Casey Affleck (A régi város)

Legjobb színésznő: Emma Stone (Kaliforniai álom)

Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Holdfény)

Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)

Legjobb animációs film: Zootropolis

Legjobb eredeti forgatókönyv: A régi város

Legjobb adaptált forgatókönyv: Holdfény

Legjobb idegen nyelvű film: Az ügyfél

Legjobb filmzene: Kaliforniai álom

Legjobb betétdal: Kaliforniai álom

Legjobb operatőr: Kaliforniai álom

Legjobb vágás: A fegyvertelen katona

Legjobb smink: Öngyilkos osztag

Legjobb jelmez: Fantasztikus állatok és megfigyelésük

Legjobb látványtervezés: Kaliforniai álom

Legjobb vizuális effektek: A dzsungel könyve

Legjobb hangvágás: Érkezés

Legjobb hangkeverés: A fegyvertelen katona

Legjobb dokumentumfilm: O.J.: Made In America

Legjobb animációs rövidfilm: Szalonka

Legjobb élőszereplős rövidfilm: Mindenki

Legjobb rövid dokumentumfilm: White Helmet

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.