„Nem tökölsz, mész” – Harvey Keitel filmsztár

Film

Coppola kirúgta, Scorsese bevette. Tarantinót kisegítette, Hollywoodot seggbe rúgta. A 74 éves sztár, aki A futurológiai kongresszus című filmben egy hollywoodi ügynököt alakít, New York-i otthonából jelentkezett be a Narancsnál.

Harvey beköszön:

Magyar Narancs: Kezdőként próbálták megvezetni az ügynökök?

Harvey Keitel: Ritka az olyan fazon, aki nemcsak beszél róla, de tettekkel is bizonyítja, hogy fontos neki a kliense. Időbe telt, míg találtam egy ilyet. Persze színészből is többféle van; van, aki csak a lóvéért csinálja, és akadnak néhányan, akiket a pénzen kívül más is érdekel.

false

MN: Hagyott már ott produkciót, mert kiderült, hogy csak a pénzről van szó?

HK: Volt egy könyv, amiből filmet akartunk csinálni. A címe az volt, hogy... na, Harvey, Harvey, mondd már, melyik volt az... Ha megöl, sem jut eszembe, hadd nézzek majd utána! Egy tengerésztisztről szólt, a vietnami háború alatt. Michael, Michael, valamilyen Michael írta. Egy francia rendezővel, Bertrand Tavernier-vel akartam megcsinálni (Tavernier visszaemlékezése itt olvasható). Mindjárt eszembe fog jutni a szerző. Szóval fogtam az ügynökömet, és elmentünk tárgyalni Hollywoodba. A producer elém tette a bibliát; nem az igazit, hanem azt, ami a film leglényegesebb paramétereit tartalmazza. És látom, hogy a bibliában az áll, hogy egy nő is bekerült a történetbe. A producerek úgy érezték, szerelmi szál nélkül nem film a film. A könyvben persze nyoma sem volt semmiféle lamúrnak. Mondom, minek ide nő, amikor egy vietnami tengerésztiszt igaz történetéről akarunk filmet csinálni, ne már! Erre a producer felállt, és jelentőségteljesen körbemutatott a polcokon sorakozó díjakon. Figyelj, Harvey, ezeket mind az írónk nyerte, bízz benne, ő a legjobb - mondta. Ez volt az a pillanat, amikor felálltam, megköszöntem, hogy időt szántak rám, és kisétáltam.

Harvey Brandóról:

MN: A futurológiai kongresszus részben tanmese a speciális effektusok mindenhatóságáról. Nem zavarja, amikor egy zöld háttér előtt kell produkálnia magát?

false

HK: Lelkes híve vagyok a special effecteknek, amennyiben jó célt szolgálnak. Talán az Alkonyattól pirkadatig volt a legtrükkösebb filmem. De tudja, mi számomra az igazi special effect? Tegnap este a feleségem és én koncerten voltunk; egy nagy művészt, Lou Reedet búcsúztattuk. Fellépett egy szaxofonos, egy John Zorn nevű művész. Úgy játszott a szaxofonján, mint senki emberfia, én legalábbis ilyet, ahogy ő a hangszerét bűvölte, még nem pipáltam. Amit ez az alak a hangszerével művelt, na, az az igazi special effect.

false

MN: Paul Auster filmjében, a Lulu a hídonban dzsessz-szaxofonost alakított...

HK: Nem vettem szaxofonórákat, rövid időm volt csak felkészülni. Megkértem egy profi zenészt, hogy játsszon nekem, én meg szépen betanultam a mozdulatokat.

MN: Egy korábbi Auster-filmben, az Egy füst alatt - Beindulva címűben Lou Reeddel is együtt játszott. Milyen volt Reed a forgatáson?

false

HK: Tényleg, most, hogy mondja... Bevallom, nem is emlékeztem rá, hogy Lou is szerepelt benne. Nahát! Régen volt. Lou Reednél nem ismerek nagyobb művészt.

MN: Barátok voltak?

HK: Igen, azok. Néhány hónapja láttam utoljára.

MN: Tarantinót, Scorsesét és Ferrarát szokás emlegetni mint pályafutása meghatározó rendezőit. Kimaradt valaki?

HK: Én Jane Campiont is ide venném.

MN: A mocskos zsaru hírhedt jelenetében a címszereplő mocskos zsaru két fiatal lány előtt veri ki. Hogy ment a felkészülés?

false

HK: Sosem beszélek a felkészülésemről. Nem titkolódzásból, hanem azért, mert ezt a folyamatot, aminek a végén megszületik egy figura, képtelen lennék szavakkal leírni. Elveted a magját valaminek, és szerencsés esetben az nő ki, amit elterveztél.

MN: Fizikailag melyik szerep viselte meg a legjobban?

false

HK: A legnehezebb, egyszersmind a legörömtelibb forgatási élményem Theo Angelopoulos filmje, az Odüsszeusz tekintete volt. Képzelje csak el, a tél kellős közepén, dermesztő hidegben végig a Balkánon! Örömteli szenvedés volt. Volt, hogy a hótorlaszok miatt el sem jutottunk a kijelölt vidéki helyszínekre. Mindezt kialvatlanul, kisebb-nagyobb veszélyeknek kitéve nyomtam végig, de öröm volt minden perce.

Harvey a gyökerekről:

 

MN: Ha ön nincs, talán a Kutyaszorítóban sem készül el. Társproducerként igazgatott valamit a forgatókönyvön?

HK: Majd bolond lettem volna!

MN: Megtartott valamit Mr. White öltözékéből?

false

HK: A fekete zakót, már csak azért is, mert a sajátom volt. Egy Agnés B. zakó. Megvan az a rossz szokásom, hogy minden forgatásról hazaviszek valamit. Ez lehet egy kis kavics, de lehet egy faszék is.

MN: Mostanában Wes Andersonban talált állandó alkotótársra. A Holdfény királyság után a Grand Budapest Hotelben is játszik.

HK: Ő olyan, mintha Charlie Chaplinből és Buster Keatonból gyúrták volna össze. Egy drága, kedves ember, aki kiáll a színészeiért. A Grand Budapest Hotelben csak egy nagyon kis szerepem lesz, épp hogy csak megjelenek.

false

MN: A Holdfény királyságban rövidnadrágos cserkészvezért játszott. Volt cserkész?

HK: Voltam, igen. A másodosztályig vittem.

false

MN: Legutóbb Beyoncé klipjében, a Pretty Hurtsben szerepelt. Hogy került bele?

HK: Már látta? Én még nem. Hogy festek benne?

MN: Remekül. Hogyan lett Beyoncé klipjében szépségverseny-konferanszié?

false

HK: Ha Beyoncé hív, nem tökölsz, mész.

Jókívánságok Harvey-tól:

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.