"Párizst kivégeztem" - Jean-Pierre Jeunet filmrendező

Film

Autodidakta filmes. A Delicatessennel tűnt fel, az Elveszett gyerekek városával tűnt még feljebb, majd kis hollywoodi kitérőt (Alien 4.) követően megrendezte az Amélie csodálatos életét, melynél exportképesebb francia filmet azóta sem látott a világ. Új filmje, a Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás kapcsán beszéltünk vele Párizsban.

Magyar Narancs: Ha létezne nem animációs rajzfilm, a Micmacs minden bizonnyal annak minősülne. Valódi animációs filmben sosem gondolkodott?

Jean-Pierre Jeunet: Dehogynem, hosszú ideig, csak aztán egyszer arra ébredtem, hogy hirtelen mindenki animációban kezdett utazni. Pedig óriási meló, és én csak tudom, hisz animációs rövidfilmekkel kezdtem. De amit igazán szívesen csinálnék, ha animációra adnám a fejem, az egy Pixar-film lenne. Tartottam is egy mesterkurzust náluk, a Pixar stúdióban; szeretem a filmjeiket, s úgy tűnik, az érzés kölcsönös. A Micmacs részben az ő hatásukat meg persze Buster Keatonét, Chaplinét és a slapstick klasszikusaiét tükrözi.

false

MN: A Micmacs előtt két évet áldozott Yann Martel Pi élete című regényének megfilmesítésére. Aztán a dologból nem lett semmi.

J-PJ: Igen, és egyfajta terápiaként gyorsan elkészítettem ezt a filmet, ami könnyed és játékos, épp ellenkezője a nek. Megviselt a dolog persze, de azzal vigasztaltam magam, hogy végül is, ha film nem is lett belőle, a filmkészítés legjobb részeit kiélveztem: megírtam a forgatókönyvet, elkészítettem a storyboardot, helyszíneket kerestem Indiában... Most épp Ang Leenél van a labda, sok szerencsét kívánok neki! Ha elkészül, azért az én nevem is szerepelni fog a stáblistán, ha már egyszer megírtam a forgatókönyvet.

MN: A fegyverkereskedelem elég rázós téma egy könnyed burleszkhez...

J-PJ: Hát, igen, de mit tegyek, ha már az Elveszett gyerekek városa óta böködött az ötlet. Amikor a film utómunkálatait végeztük, a harci gépeket gyártó Dassault gyárak közelébe jártunk ebédelni; ugyanazokba az éttermekbe, mint a gyár emberei. Csupa hétköznapi, szimpatikus fickó, munka után nyilván hazamennek, megcsókolják az asszonyt, lefektetik a gyereket, reggel meg elindulnak fegyvert gyártani.

false

MN: Párizsra ismét főszerepet osztott.

J-PJ: Ha csak tehetem, magam keresem a helyszíneket, felpattanok a robogómra, és keringek a városban. De Párizst, attól tartok, kivégeztem, mindent, amit szeretek benne, megmutattam. Új városra van szükségem. Momentán Hongkonggal kokettálok, de San Francisco is nagy szerelmem, vagy Amszterdam. Vannak kiszemeltjeim, de mindig a történetekhez választok várost, sosem fordítva.

MN: Hollywood is egy érdekes város.

J-PJ: Van ott ügynököm, küldözgeti is a forgatókönyveket, akár tizenötöt is hetente. De azt a szabadságot, amit itthon kapok, sosem kaphatnám meg odaát. Amikor szóba került, hogy rendezzem meg az ötödik Harry Pottert, mindent készen kaptam volna: a képi világot, a színészeket, akik már rutinosan tudták, mit kell játszani, hisz ennyi rész után ki ne tudná. Két évet vett volna el az életemből.

false

MN: És ha Hollywoodban megkapná a végső vágás jogát?

J-PJ: Ha drága a film, felejtsd el! Mondjuk 15-20 millió dollár alatt talán.

MN: Mark Caróval hosszú ideig dolgozott együtt. Lesz újabb közös munka?

J-PJ: Nem olyan rég producerként igyekeztem segíteni neki, de arra a filmtervére lehetetlenség volt összekalapozni a pénzt. Nemrég egyébként rendezett is, de nagyot bukott (a Dante 01 című sci-fi - a szerk.). De együtt dolgozni? Nem, azt nem hiszem. Vannak az elválaszthatatlan rendező testvérpárok, a Coenek, a Wachowskik, a Taviani testvérek, tele van a filmgyártás testvérekkel. De mi nem vagyunk egymáshoz nőve. Sem testvérek, sem szeretők nem vagyunk, úgyhogy mindenki csinálja csak a maga dolgát. Két film együtt, ez is nagy szó. A Delicatessennél harmonikusan zajlott minden, de az Elveszett gyerekek városa már döcögősebben ment.

Dante 01

Dante 01

 

MN: Audrey Tautouval (interjúnk vele itt és itt) eddig két filmet forgatott. Lesz folytatás?

J-PJ: Tévedés, háromnál tartunk, a Chanel No. 5 reklámfilmünk a harmadik, ezzel meg is vagyunk a trilógiánkkal. Amikor a Moulin Rouge környékén forgattunk, eljött megnézni minket, mert ott lakik a közelben, és persze a szememre is vetette, hogy a Micmacsban nem adtam neki szerepet.

MN: A francia bíróság meg azt vetette a szemére, hogy a Hosszú jegyesség túlságosan is amerikai, ezért nem részesülhet a francia filmeknek járó támogatásból.

J-PJ: Pedig ennél franciább már nem is lehetett volna, de mivel a Warner volt az egyik gyártó, a nagy francia cégek meg, mint például az UGC, a Gaumount és a Pathé, nem akarták, hogy egy amerikai betegye a lábát a francia piacra, hát per lett a dologból. A végén az jött ki, hogy amerikai filmet csináltam. Nonszensz! De a Césaron franciaként indultunk, annyira már nem akartak nevetségessé válni. Tipikusan francia színjáték volt az egész. Franciaországban a három "L" törvénye uralkodik; imádunk (love), elhagyunk (leave), meglincselünk (lynch).

false

MN: Nyilván sokan nyaggatják, hogy csinálja meg az Amélie folytatását..

J-PJ: Az Amélie-nek soha nem lesz folytatása. Unszolnak, de nem, ebben nem engedek. Egy forgatókönyvet megírni is pokoli nehéz, egy másodikra képtelen lennék. Csodálom az amerikai tévésorozatok íróit; A drót és a Sírhant művek a kedvenceim, de hogy hogyan bírják ezt a mennyiséget megírni... én képtelen lennék rá.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.