"Mit szól ehhez a hitközség?" - Bodrogi Eszter gasztroblogger

Gasztro

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

Mint oly sok mindenhez, a zsidó identitáshoz is a gyomron keresztül vezet(het) az út, legalábbis ezt bizonyítja Bodrogi Eszter sikertörténete. Fűszeres Eszter néven jegyzett, kóser stílusú gasztroblogja a dédnagymamák kóser konyhája és a legkorszerűbb gasztroirányzatok összeházasításával aratott osztatlan sikert a kósert legfeljebb elbeszélésekből vagy az alkalmankénti sóletebédekből ismerő harmincasok, zsidók és nem zsidók körében egyaránt. A hazai kóser konyha újsütetű sztárjával első szakácskönyve megjelenése alkalmából beszélgettünk.

*

MN: Hogyan találtál el a kóser konyhához?

BE: Egyszer, kb. három éve a férjemmel úgy éreztük, elegünk van a megállás nélküli munkából és a szombaton is csörgő mobilokból, úgyhogy elhatároztuk, kipróbáljuk, milyen megtartani egy szombatot. Először főleg a tilalmakat láttuk benne, és sok mindenre nem is voltunk felkészülve, például nem kapcsoltuk fel a villanyt időben, és akkor még nem volt olyan időzítőnk, ami helyettünk megtette volna. Úgyhogy csak ültünk a sötétben, és néztünk egymásra tanácstalanul.

MN: Mit érdemes beszereznie a kezdő szombattartónak?

BE: Például a szombati órát, amit hivatalosan időzítőnek hívnak, és bármelyik IKEA-ban beszerezhető. Praktikus leragasztgatni a villanykapcsolókat, mert az ember keze automatikusan rájár a kapcsolgatásra, hasznos továbbá papír zsebkendőt készíteni a vécébe, mert ilyenkor tépni sem szabad. Összehangolt hadműveleteket igényel egy szombat megtartása. Aztán amikor már belerázódtunk, kezdett visszássá válni, hogy vígan esszük a disznóhúst, úgyhogy ekkor jött a képbe a kóser konyha. Fokozatosan csináltuk, hosszú ideig nem is voltak külön tejes és húsos tányérjaink, de olyan ételeket ettünk, amik máskülönben kósernek számítanának.

MN: Ha megakadtál a kóserságban, ki adott tanácsot?

BE: Most is, ha valamilyen problémám adódik ez ügyben, megkérdezek egy rabbit.

MN: Ma fel lehet hívni egy rabbit kóser tanácsokért?

BE: Fel, sőt örülnek is neki, annyira kevés az ilyen megkeresés. Még arra is hajlandók, főleg a fiatal rabbinövendékek, hogy házhoz jöjjenek, és kikóserolják a konyhát.

MN: Ez miből áll?

BE: Ha valaki eddig egy tréfli, azaz nem kóser háztartást vezetett, akkor segítenek az átállásban. Persze sok mindent ki is kell dobni, például a porcelántányérokat, de a sütőt ki lehet kóserolni, a rozsdamentes mosogatót kiégetik, a műanyag konyhapultot pedig felöntik forró vízzel, aztán kivasalják - ettől nem lesz semmi baja, viszont kóser lesz.

MN: Hogy fér bele a kóser háztartás a mindennapjaidba?

BE: Sehogy. Mi csak hét végén tartjuk, volt is, aki megkérdezte, hogy mit szól ehhez a hitközség, hogy csütörtökig tréflit eszünk.

MN: És mit szól?

BE: Semmit. Persze ők is azt mondják, hogy jó lenne, ha teljesen kóserek lennénk, de a részeredménynek is örülnek. Magyarországon az is egy ismert fokozata a kóserságnak, hogy a család otthon kósert eszik, a háztartásba nem engednek be tréflit, de az utcán vagy vendégségben bármi jöhet. De az ortodoxok közt is számos iskola létezik, abban is eltérések vannak, hogy ki mennyi időt vár a tejes és húsos ételek közt. Mi a magyar normát tartjuk, azaz fél órát várunk, de vannak, akik akár 4 órát.

MN: E trendi kóserságban mi a fő vonzerő: a receptek egzotikuma vagy a hagyományok felélesztésének lehetősége?

BE: A kezdeti vonzerőt a receptek jelentik. Viszont kezd kialakulni a blog körül egy közösség, és azt látom, hogy az ide tartozók közül egyre többen nem esznek disznót, aki pedig tényleg következetes akar lenni, az nem keveri a tejest a hússal. Ez persze még messze van a keményvonalas kóserségtől, egyfajta kóser stílusú konyha ez, egy viszonylagos állapot, amit én is képviselek. A receptjeimet el lehet készíteni a kóser követelmények szerint is, de ez csak egy lehetőség, szerintem megállják a helyüket a maguk jogán is, mint izgalmas zsidó ételek.

MN: Kik olvassák a blogodat?

BE: Elsősorban a negyven alatti nők. Egyszer végeztem egy privát közvélemény-kutatást, amiből az derült ki, hogy hatvan százalékban nem zsidók olvasnak. Érdekes viszont, hogy a férfi olvasók szinte mind zsidók.

MN: Az ételeken keresztül a zsidóságról is könnyebb beszélni?

BE: Nem tudom, hogy miért van így, azért, mert a gasztronómia iránt érdeklődők amúgy is nyitottabbak a különböző kultúrákra, vagy mert tényleg elfogadóbbak lettek az emberek. De a zsidóság is sokat változott. Szeretném azt hinni, hogy a mi generációnk már túllépett azon a félelemalapú összetartáson, amiben a holokauszt jelentette a közös nevezőt. Itt van ez a közösség is, aminek a konyha, a főzés, az evés adta meg a kezdő löketet. Összejárunk, főzünk, együtt tartjuk az ünnepeinket. Az én életembe az ünnepek is a konyha felől kerültek vissza, először csak a hanukát tartottuk, aztán ahogy egyre több hagyományos zsidó ételt megismertem, úgy jött a többi is, hisz mindegyiknek megvan a maga izgalmas gasztrovonzata.

MN: A könyvedben többségben askenázi, azaz közép- és kelet-európai ételek szerepelnek.

BE: Úgy gondoltuk, jobb ezzel kezdeni, mint a spanyol eredetű, szefárd konyhával, amit egyébként még jobban is szeretek, mint az askenázit. A szefárd könnyebb, több benne a zöldség, a saláta, az arabos egzotikum. De a fő különbség az, hogy az askenázi konyha a libazsírt, a szefárd az olívaolajat favorizálja. Ahol lehet, igyekszem a lehető legkevesebb zsírt használni, de mondjuk egy sólet libazsírral az igazi.

MN: Ma Magyarországon hány kóser háztartásról tudni?

BE: Ötven körül, talán így is sokat mondtam.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.