Mire való a társadalmilag elkötelezett művészet?

  • narancs.hu
  • 2014. február 10.

Interaktív

A Katalizátor-díj idei nyertesei a Gallery8 – Roma Kortárs Művészeti Tér és a Hiányzó padtárs társadalmi színházi program. Korábbi cikkeinkből világosan kiderül, hogy miért.

A tranzit.hu által alapított díj vasárnapi átadóján két kategóriában hirdettek győztest. Összesen több mint 130 pályázat közül választott a zsűri. „Motor” kategóriában a Gallery8, míg „Művészet” kategóriában a Hiányzó padtárs ítéltetett az év legjobb elkötelezett projektjének, ezeket fejenként 500 ezer forinttal jutalmazták.

A szervezők közleménye röviden bemutatja a két nyertest. A Gallery8 – Roma Kortárs Művészeti Tér a Mátyás téren található, Budapest VIII. kerületének szívében, vagyis a fővárosnak túlnyomórészt romák által lakott részén. Galériájuk egy valódi interkulturális tér, ahol a romák és nem romák közti kísérletezés, kreativitás, együttműködés, eszmecsere helyet kaphat, új alkotásokat és megoldásokat eredményezve ezzel egy jövőbeni békés együttélés érdekében. A Gallery8 célja továbbá, hogy fiatal romák innovatív projektjeit és kísérleti jellegű, interdiszciplináris munkáinak kidolgozását segítse elő. Reményeik szerint a Gallery8 olyan térré válik majd, melyben a roma kortárs művészet legújabb gondolatai, diskurzusai, trendjei kellőképpen kibontakozhatnak.

A Narancs képzőművészeti kritikusa tavaly augusztusban írt egyik kiállításukról: „A Mátyás téri Gallery8 csoportos kiállítása, amelyet a roma holokauszt emléknapjára rendeztek, első névsorolvasásra azért tűnik érdekesnek, mert együtt szerepelteti a mainstream kortárs művészet alkotóit azokkal a roma művészekkel, akik valamilyen okból nem kerültek (még) bele a kánonba.” A teljes cikk itt: Etika és etnikum.

A Hiányzó padtárs programot társadalomkutatók (Anblokk, Parforum), drámatanárok (Káva) és amatőr roma színészek hozták létre 2012-ben, és mutatták be eddig 16 alkalommal középiskolai osztályoknak. Tavalyelőtt decemberben kísértük el őket Kassára. Akkor ezt írtuk: „Pedig csak játék az egész. Színház, ami mégis olyan komolyan van véve, hogy van olyan résztvevő, aki elsírja magát. Részvételi vagy fórumszínház az alkotók meghatározása szerint, ahol a néző a véleményével időnként alakítója is az események menetének. Attila sorsáról az a hetven gyerek dönt tantestületként, akik bizonyos pontokon a játék nézőiből a dráma aktoraivá válnak.” Részletek itt.

És mindenkinek gratulálunk!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.