A politikát mintha jobban érdekelné Csontváry, mint a szakmát

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 26.

Képzőművészet

Sokan nekifutottak, hogy világhírűvé tegyék a festőt, de megsértődtek, amikor nem kapta meg a kellő tiszteletet. Picasso mondott róla egy erőset, de ennél többre lenne szükség.

A művészet nagy barátai, lelkes politikusok időről időre nekidurálják magukat, hogy világhírű festőt csináljanak Csontváry Kosztka Tivadarból, de a vége általában kínos kudarc. Ez a kedvetlen „másnaposság” jellemzi a jelenlegi Csontváry-kutatást is, mondja Radnóti Sándor esztéta. Pedig minden jól indult.

Csontváry mint háttérkép, 2014

Csontváry mint háttérkép, 2014

Fotó: MTI

Az első és mindmáig legsikeresebb az 1948-as párizsi kiállítás volt, ami az emigrációból 1946 tavaszán hazatérő Károlyi Mihálynak volt köszönhető. Amikor francia barátait, köztük Jean Cassou-t, a párizsi Musée National d'Art Moderne legendás igazgatóját vacsorára hívta, kölcsönkért Gerlóczy Gedeontól néhány Csontváry-képet, melyek olyan nagy hatást gyakoroltak Cassou-ra, hogy megfogalmazódott benne egy franciaországi kiállítás ötlete. Ezen a tárlaton hangzottak el Picasso szavai, miszerint „nem tudtam, hogy rajtam kívül más nagy festője is volt a századunknak”. A kiállításnak azonban nem lett folytatása. Néhány kép, köztük a Magányos cédrus súlyos sérülésekkel tért haza, a monumentális alkotások pedig elvesztek. Legalábbis ebben a hitben tartották a tulajdonost egészen 1956-ig. Fülep Lajos fellépése kellett hozzá, hogy kiderüljön, a festmények rendben megérkeztek, csak senki nem törődött velük, évek óta ott hevertek a Szépművészeti Múzeum pincéjében, összetekerve.

1958-ban a brüsszeli világkiállításon a Palais International des Beaux-Arts épületében rendezett Modern művészet 50 éve című nemzetközi seregszemlén Csontváry Sétalovaglás a tengerparton című festménye képviselte a magyar képzőművészetet. Ezen felbuzdulva 1962-ben nagy kiállítást rendeztek Csontvárynak a belga fővárosban – írta Szücs György, a Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese a Múzeum Caféban. Ezután következett 1963-ban a székesfehérvári, majd a Szépművészeti Múzeumban bemutatott retrospektív kiállítás. Hiába nyílt meg azonban 1973-ban a pécsi Csontváry Múzeum, a külföldi jelenlét nem folytatódott.

A rendszerváltás után Andrásfalvy Bertalan kultuszminiszter nagyszabású nemzetközi kiállítássorozatot tervezett, még kormánybiztost is kineveztek Romváry Ferenc személyében. Azonban a végül csak három helyszínen, Stockholmban, Rotterdamban és Münchenben megrendezett 1994-es kiállítás csekély visszhangot váltott ki. Nem sikerült nemzetközi kontextusba helyeznünk a művészt, nem adtunk koherens értelmezést, tudományos katalógus nem készült – emlékeznek vissza többen.

A kétezres években csak néhány visszhangtalan politikai gesztusra telt. 2007-ben a Magányos cédrust vittük a Római szerződés aláírásának 50. évfordulójához kapcsolódó kiállításra a Quirinale-palotába. Pécs 2010-es kulturális fővárosi címét felhasználva Csák Ferenc, Hiller István későbbi államtitkára igyekezett Csontváryt a legjelentősebb külföldi, különösen német múzeumokban bemutatni, de végül csak Isztambulba, a Pera Múzeumba vittek egy válogatást, a nagy képek nélkül, füzetnyi katalógussal.

Csontváry mint háttérkép, 2009

Csontváry mint háttérkép, 2009

Fotó: MTI

Az utolsó kísérlet az volt, amikor a Szépművészeti Múzeum kincseiből rendezett kiállítást a londoni Royal Academy of Arts, és néhány magyar művel is kiegészíthettük az anyagot. Ezek egyike Csontváry Magányos cédrusa volt, ami az angolok teljes értetlenségével találkozott.

Szücs György, a Magyar Nemezi Galéria főigazgató-helyettese szerint megsértődünk, ha Csontváryt naiv festőnek nevezik, vagy ha csupán a német expresszionista Marianne Werefkin kelet-európai rokonát látják benne. „Ezekre a kérdésekre nem fogalmaztuk meg az őszinte válaszokat, s arra sem, hogy az utóbbi két évtizedben miért nem tettünk semmi érdemlegeset Csontváry nemzetközi kontextusba helyezéséért.” György Péter esztéta szerint arról van szó, hogy Csontváry besorolhatatlansága miatt a művészettörténész-szakma sem tud vele mit kezdeni, az avantgárd kutatóinak nem elég modern, a nemzetieknek nem elég nemzeti. Róka Enikő, a Fővárosi Képtár igazgatója szerint számtalan kérdés van Csontváry életművében, az életrajz tele van lyukakkal, szimbólumait alig-alig fejtettük meg, nincsenek válaszaink arra, miért épp azokat a balkáni, szentföldi helyszíneket festette meg, amiket megfestett.

Néhány kellemetlen kérdésre is választ kell adni, Csontváry mély nacionalizmusára, antiszemitizmusára, félműveltségére. Szóval munka volna bőven. György Péter szerint épp azért nem foglalkoznak a ma művészettörténészei Csontváryval, mert csak alaposan feltárt társadalomtörténeti kontextusban lehetne bemutatni.

Vannak ugyanakkor részeredmények, így a kilencvenes években kiadták a Csontváry-dokumentumokat, illetve nemrégiben megjelent Molnos Péter könyve, a Legendák fogságában, amely rámutatott arra, hogy a festő leghíresebb, balkáni témájú képeit valószínűleg nem eredeti helyszínen, hanem korabeli képeslapok alapján készítette. Kieselbach Tamás galerista szerint minden ország „megcsinálja” a maga kulturális hagyományait, felépíti saját művészetének brandjét, amelyet büszkén és jól kimunkált stratégiával tár a közönség elé. „Illene végre belefogni ebbe itthon is.”

Perneczky Géza művészettörténész szerint az egyik legelképesztőbb pazarlásunk az, hogy Csontváryt, akinek a legnagyobb európai mesterek között van a helye, annyira elhanyagoljuk. „Már évtizedekkel ezelőtt meg kellett volna építeni Budapesten a Csontváry Múzeumot.” A festő maga is budapesti múzeumról ír végrendeletében. Egyébként a Múzeumi Negyed egy pontján felvetődött egy önálló múzeum, Zoboki Gábor pedig a Nemzeti Galériáról készített ellentervében külön megtervezte a Csontváry-képek helyét.

Egyelőre azonban be kell érnünk a Honvéd Főparancsnokság épületében hamarosan megnyíló kiállítással. Ahhoz viszont nem kellenek múzeumok és szakértők, nem akadály az üzleti terv vagy a kurátori koncepció hiánya, de akár a képek épségét is veszélyeztetik és a falakat is megbontják, hogy az államtitkár úr régi jó embere megvalósíthassa álmát. Részletek a friss Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.