Hoppál nem lisztérzékeny – Csontváryt felhozzák Pestre, ha törik, ha szakad

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 3.

Képzőművészet

Hiába próbálták megakadályozni a restaurátorok a nagyméretű pécsi Csontváry-képek szállítását, L. Simon tántoríthatatlan.

Három hónap késéssel, július 5-én nyílik a Csontváry Kosztka Tivadar 97 képét bemutató gyűjteményes kiállítás, Gulyás Gábor rendezésében. A keddi sajtótájékoztatót, amelyet L. Simon László mellett Hoppál Péter kulturális államtitkár és Páva Zsolt, Pécs polgármestere tartott, eredetileg Pécsre tervezték, ám ott a helyiek egy csoportja demonstrációt tervezett – bár L. Simon szerint a tájékoztatót az ő programjai miatt hozták Budapestre a kezdés előtt négy órával. Azért bevallotta, hogy ő is értesült „egyes pécsi művészek” szervezkedéséről. L. Simon szerint nem fél, de „az öncélú balhékeltés” nincs ínyére. Hoppál Péter kulturális államtitkár pedig azzal kontrázott, hogy „nem lisztérzékenyek”.

A pécsiek értelemszerűen nehezen engedik el a Csontváry-képeket, elsősorban azért, mert a legjelentősebb alkotások csak mint a Magyar Nemzeti Galéria letétjeként vannak ott; e szerződést nemrégiben újabb tíz évre meghosszabbították.

Pécsi tiltakozás kedden

Pécsi tiltakozás kedden

Fotó: MTI

 

L. Simon nem árulta el, mennyibe kerül a kiállítás és a képek szállítása, csak az tudható, hogy a kormány 50 millióval járul hozzá. Kérdésünkre 100 milliósra saccolta az összeget. A legnagyobb tétel minden bizonnyal a szállítás lesz. Egy tekintélyes restaurátorokból álló grémium – köztük Szentkirályi Miklós – kizárta a nagyméretű képek feltekercselve szállításának lehetőségét, az egyetlen lehetséges módnak a vakrámára feszítve, álló helyzetben történő szállítást tartja. A leginkább persze azt tartották volna helyesnek, ha a képeket nem mozgatják – áll a birtokunkban lévő jelentésben. Czakó Ferenc, a Pécsi Janus Pannonius Múzeum főrestaurátora a vakrámás szállítást sem ítéli megfelelőnek; nos, ő nem is vehetett részt a megbeszélésen, mint ez kiderül a jegyzőkönyvhöz fűzött írásbeli kommentárjából.

A csaknem 4 méter magas Baalbek és még néhány alkotás esetében a vakrámán szállítás azt jelenti, hogy ki kell bontani a nemrég helyreállított Csontváry Múzeum homlokzatát, és valószínűleg a fogadó Honvéd Főparancsnokságon is bontásokat kell végezni. Csak daruval lehet ki- és beemelni a képeket, hiszen az ajtókon, lépcsőházakban nem férnek el a ládák. A daruval való emelés roppant veszélyes: nemrégiben Munkácsy Trilógiája szállításakor történt baleset, amikor a daru – szerencsére az üres lábával – felborult.

A képeket alacsony platós járművön lehet szállítani, az autópályát el kell kerülni, ugyanis nem férne el a felüljárók alatt. Szakértők szerint csak a szállítás 100 milliós nagyságrendű lehet. L. Simon kérdésünkre azt állította, hogy megjelent a közbeszerzési értesítőben a szállítás tendere – ez azonban nem igaz. Információink szerint tárgyalásos, hirdetmény nélküli közbeszerzésen találták meg a Musem Complex nevű céget. A sors fintora, hogy a céget az a Kálnoki-Gyöngyössy Márton, a Pest Megyei Múzeumok igazgatója hozta létre, akinek a karrierjét L. Simon meszelte el nemrég.

A céget Kálnoki-Göngyössy ismerőse vezette, nemrégiben meg is vásárolta az MNV Zrt.-től. A kiállításnak láthatóan nincs üzleti terve, mert a várható látogatószámról L. Simon először 30 ezer főt mondott, majd a 100 ezer felettit sem tartotta kizártnak. L. Simon többször hangsúlyozta, nem kell aggódni, a képek visszatérnek Pécsre, hiszen a közbeszerzés is oda-vissza szállításra szól.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.