Kiállítás

Kicsit elveszett

Nehéz Ipar

  • Kürti Emese
  • 2011. december 6.

Képzőművészet

A magyarországi mûvészettörténet az elsõ posztkommunista, kritikai, paradigmaváltó eseményként tartja számon a rendszerváltás évében megrendezett Kék Acél kiállítást. Ahogy telnek az évek, egyre nehezebb megindokolni, milyen érvekkel támasztható alá a kiállítás legendás volta, amelyrõl a nagyközönség úgyszólván semmit sem tud, a mûvészettörténészeknek pedig alig van hozzá néhány dokumentumuk. Hornyik Sándor, aki a kutatói tapasztalattal rendelkezõ kurátor alig létezõ típusát képviseli, ezt a mûvészettörténeti közhelyet vette elõ Dunaújvárosban, annak a kockázatnak a tudatában, hogy a mítoszok nem mindig viselik el, ha nagyítóval vizsgálják õket. Nehéz ipar, ahogy a cím mûfajra vonatkozó iróniája jelzi, ebbõl következõen van úgy, hogy a rekonstrukció inkább dekonstrukcióvá válik.

 

Műtárgy kurátorral


Műtárgy kurátorral

Fotó: Nagy Marczi

 

A Kék Acél kiállítást, amely az azóta lebontott, azonos nevû ózdi étteremrõl kapta a nevét, Török Tamás rendezte, két mûvésszel, Július Gyulával és Kicsiny Balázzsal közösen válogatva a mûveket. A Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházában nyílt meg 1989 júliusában, majd folytatásként, változó összetételben rendezték meg a Kék Irónt a Duna Galériában, illetve a Kék-Vöröst Dunaújvárosban, az Uitz Teremben, ugyanott, ahol a három kiállítás mûveibõl most a rekonstrukciós változatot. A mûvek nagy része nem maradt fenn, és a válogatás szempontjai sem teljesen ismertek, de a visszaemlékezésekbõl és a kevés fényképrõl az derül ki, hogy mindenki kapott egy termet vagy teremrészt, ahol önálló mûcsoportot mutathatott be. Olyan generációs vállalkozásról lehetett szó, a csoportalakítás szándéka nélkül, ahol a baráti kapcsolódások erõsebbek a stiláris szempontoknál vagy a mûvészeti kohéziónál.

 

Figyelemre méltó, hogy néhány évvel késõbb, 1993-ban, amikor a Soros Alapítvány kezdeményezésére megrendezték a köztéri és társadalomkritikus mûvészetet tudatosan ösztönzõ (és nagyon jól dokumentált, ennélfogva máig súlypontnak minõsülõ) Polifónia kiállítást és konferenciát, már csak az egykori résztvevõk emlegették föl a Kék Acélt. Várnagy Tibor úgy fogalmazott, hogy "az akkori magyar politikai rendszer már egy felbomlófélben lévõ konglomerátum volt, ahol már régen nem arról volt szó, hogy a kormány vagy a köztudat hogyan ítéli meg, melyek a fontos és melyek a kevésbé fontos politikai vagy társadalmi problémák, hanem hogy maga a rendszer alkalmatlan arra, hogy kezelni tudja a majd minden területen egyre súlyosbodó válságot. Errõl szólt a Kék Acél." Várnagy definíciója azért telitalálat, mert egyértelmûvé teszi, hogy a kiállítás csak a dátum, 1989 történelmi mágiájában, a korszakforduló nem annyira mûvészeti, mint inkább politikai dimenziójában értelmezhetõ, és ebben a rövid ideig tartó, éber történelmi tudatban nyerte el az identitását, amelyet a mai napig megõrzött számára az emlékezet.

 

Más kérdés, hogy a korszakforduló éppúgy nem tekinthetõ radikálisnak, mint ahogy a kiállítás tárgyai (döntõ többségükben) sem azok: egy forradalom nélküli politikai-gazdasági átmenet mûfaji szempontból hagyományos mûvészeti objektumai láthatók Dunaújvárosban. Olyanok a mûvek, amilyen a rendszerváltás. Nincs ott semmi vállalhatatlan semelyik mûvész esetében sem, de pusztán a mûvekbõl kiindulva nehéz azonosulni a léptékváltás gondolatával. Amíg csak a kiállítás emléke és imaginárius mûvészettörténeti képe volt "ismert", addig a tartalom és a kritikai irányultság az esemény társadalmi vonatkozásait erõsítette. Most viszont csak a mûvek maradtak, amelyeket az eredeti kontextusuk nélkül, önmagukban kell értelmeznünk, mert nem lehet - sõt, talán nem is kell - az eredeti közegüket rekonstruálni. A kurátor megpróbálta, így monitorokon futnak az eredeti kiállítási enteriõrök fotói, újságokban megjelent kritikákat is elhelyeztek, de ez inkább csak átmeneti állapotot teremtett a vegytiszta, mûveken alapuló rekonstrukció és az elvégzett kutatás eredményein alapuló kiállítás között. A Hornyik számára is fontos kérdést, hogy miképpen tehetõ láthatóvá a múlt, nagyon nehéz ebben a keretben megválaszolni, és azt is nehéz átélni, hogy mi teremtette meg az akkori nagy közönségsikert.

 

Ebbõl a mostani kiállításból az látszik, hogy a Kék Acél a nyolcvanas évek teóriai vakságig elmenõ festészeti eufóriája (az új szenzibilitás) és a kilencvenes évek intermediális fordulata közötti vákuumban jött létre, kicsit elveszett módon. Vagy a belsõ kohézió hiányzott, amely a tagokat csoporttá tudta volna szervezni, vagy szétcsúszott az idõ és a történés egysége, az, ami az Iparterv-generáció esetében 1968-ban még megvolt. A szándékok azonban túlságosan szerteágazóak, és a belsõ távolságok is meglehetõsen nagyok ahhoz képest, hogy szinte minden mû a nyolcvanas években keletkezett. A kiállítás legizgalmasabb tárgya, a Hejettes Szomlyazók Gazdálkodj okosan installációja önmagában elviszi a kései Kádár-korszak valóságát, ráadásul a kiállítás zsúfoltságához képest önálló kiállításként is mûködik a pincetérben. Egészen más megközelítésmódot igényel viszont szellemi környezete miatt az Erdély Miklós Indigo-körében készült Sugár János-mû, vagy például Kungl György népi eredetre visszautaló, direkt politikai vonatkozású mázas kerámiacsoportja.

 

"Vajon mikor kezdõdött el a szocialista kultúra kritikája, vajon mikor vált egyértelmûvé, hogy a kommunizmus ígéretei, célkitûzései utópikusak, mûködésmódja pedig a megtestesült negatív utópia?" - kérdi Hornyik Sándor. Én azt válaszolnám, hogy a hatvanas években, míg volt avantgárd. Úgy 1975-ig. De az már egy másik kiállítás.


Kortárs Mûvészeti Intézet, Dunaújváros, nyitva december 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.