Budapestre költözhet a Bayer Zsolt-féle Trianon Múzeum

  • Rózsa Melinda
  • 2013. április 2.

Kis-Magyarország

Bayer Zsolt is aktív tagja az elmúlt években jelentős állami támogatásokat kapó várpalotai Trianon Múzeum kuratóriumának. Az intézmény vezetőjétől, Szabó Pál Csabától megtudtuk: esélyes, hogy a fővárosban, épp a Múzeumi Negyedben lel új otthonra az intézmény.

Hivatalosan öt tagja van a várpalotai Trianon Múzeum kuratóriumának az elnök, Szabó Pál Csaba történészen kívül – derült ki a veszprémi törvényszéken tett iratbetekintésünk során, még februárban: Andrássy Attila, Tőkéczki László, Marjanucz László, valamint Bayer Zsolt és Cseh Tamás. Kérdés persze, érvényes-e még a felsoroltak tagsága, hiszen Cseh Tamás 2009-ben meghalt, egy korábbi cikk pedig arról tudósított, hogy az alapító Bayer Zsoltot évek óta nem látták Várpalotán. A kérdések tisztázásáért interjút kértünk Szabó Pál Csabától.

Kívülről


Kívülről

Fotó: A szerző felvétele


Meglódult támogatások
Év eleji cikkünkben azt írtuk: 2012 végén a kormány a költségvetési tartalékokból mintegy 50 milliárdot osztott szét különböző intézményeknek és célokra. Miközben az országban anyagi gondokkal küszködnek az állami tulajdonú múzeumok, a magánkézben lévő várpalotai Trianon Múzeum ötvenmillió állami forinttal gazdagodott (akárcsak egy harmadosztályú dunaújvárosi fociklub, erről bővebben itt), néhány héttel azután, hogy az NKA hárommillió forinttal támogatta az intézmény működését. Megírtuk, hogy a Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Névjegyzékében közzétett, a 2011. évre vonatkozó közhasznúsági jelentés alapján ebben az évben a Nemzeti Erőforrás Minisztériumától 45 millió forint támogatást kaptak. Személyi kiadásra 2011-ben valamivel több mint tízmillió forintot fordítottak: „szervezetünk 1 főt foglalkoztat főállásban 2011. július hónaptól, a kuratórium tagjai (4 fő) bruttó 1 millió 781 ezer forint, a kuratórium elnöke bruttó 2 millió 676 ezer forint tiszteletdíjban részesült.”

Egy méltánytalan kérdés
„A Trianon Múzeum vezetőjeként Bayer Zsolt kurátorunkkal kapcsolatban egyszerű tényközlést tudok teljesíteni. Bayer Zsolt (képünkön)a hattagú kuratórium tagja. Amikor a kuratórium munkájában részt vesz, akkor szavaz, amikor nem vesz részt, akkor nem szavaz. A Trianon Múzeumnak az ő egyéb közéleti szerepvállalásával nem kell foglalkoznia” – fogalmazott kérdésünkre Szabó Pál Csaba. A


Fotó: MTI

történész kuratóriumi elnök ugyan hattagú kuratóriumról beszélt, de ennek Cseh Tamás évek óta nem lehet tagja. Amikor erről kérdeztük a múzeum igazgatóját, így válaszolt: „Drága barátom, Cseh Tamás, aki rengeteget segített a múzeumalapítás kezdeti időszakában, a cégkivonat szerint még ma is tagként is szerepel a kuratóriumban. Lelkileg én még nem tudtam az ő törlésével foglalkozni, a kuratóriumi határozatképességet pedig ez nyilván nem érinti.”

Az alapítvány egyébként 2002-ben jött létre, míg a Trianon Múzeum 2004-ben nyitotta meg kapuit. „2004-től 2010-ig a múzeum semmiféle állami támogatásban nem részesült. Ha úgy tetszik, kezdetben ez civil kezdeményezés volt, olyan helyzetben, amikor a magyar állam nem teljesítette polgárai felé az egyik legfontosabb kötelezettségét, az állami és nemzeti folytonosság hagyományának a gondozását és felmutatását – mondta az elnök, amikor a támogatásról kérdeztük. – Amikor hosszú évek után a Trianon Múzeum először kapott a magyar államtól költségvetési támogatást, azt kérdezni, hogy miért is kapott – enyhén szólva is méltánytalan kérdésfelvetés.” A múzeum státuszáról szólva megjegyezte: „szeretném, ha a Trianon Múzeum nemzeti alapintézmény lenne. Ha létezik egy sajátos közép-európai közösségi szocializáció, amelynek alsó mély rétegeiben található mondjuk az anya, a nyelv, a félelem vagy a barátság, akkor szerintem nekünk, magyaroknak nagyon közel van mindezekhez, amit mi trianoni hiányként, tragikumként vagy problematikaként érzünk vagy nevezünk meg. Az én olvasatomban csak jóval ez után következhet mindaz, hogy valaki milyen világnézetű, a Magyar Narancsot szereti olvasni vagy valamely más hetilapot.” Az igazgató szerint ma már a múzeum „nem civil kezdeményezés, hisz államilag elismert gyűjtemény vagyunk. A Trianon Múzeum 2011-től mint országos tematikus múzeum rendelkezik működési engedéllyel, ennek az összes szakmai feltételével (szakszemélyzet, szakleltározás, rendezvények) együtt. Ebből következően a Trianon Múzeum államilag fenntartott és támogatott múzeumnak minősül”.

Sírva fakadt a tolmács
A Trianon Múzeum a Várpalota központjában álló, 1725-ben barokk stílusban épített, majd egy tűzvész után 1863-ban klasszicista-romantikus stílusban átépített Zichy-kastélyban található. Az épület két szintjén van minden, ami Nagy-Magyarország: terepasztalok a dicső és kevésbé dicső múltról, fotókiállítás az ország turulszobrairól, Gömbös-idézetek, az Országos Keresztényszocialista Párt választási plakátja és irredenta szlogenek szép számmal. (Korábbi cikkünkben képgalériát is láthat az intézményről.)

Mennyi turul


Mennyi turul!

Fotó: A szerző felvétele

„Nemrég egy szlovák önkormányzati küldöttséget kísértem végig a múzeumban. Voltak olyan tárlatok, amelyek kifejezetten érthetők és elfogadhatók voltak a számukra. Az elpusztított Kárpát-medencei köztéri műemlékeket bemutató kiállítás például közös kulturális örökségünk tragikus sorsát mutatja be, ez egy igazi közös ügy. A delegáció természetesen a legtöbb időt a Beneš-dekrétumok termében töltötte el, amely a magyar–szlovák lakosságcserét, a felvidéki magyarok kitelepítését idézi meg. Ilyen állandó kiállítás nincs másutt, sem Szlovákiában, sem Magyarországon. Jellemző, hogy a küldöttség tolmácsa sírógörcsöt kapott a kiállítás megtekintése közben. A Trianon Múzeumban mindennapos a könnyező, elérzékenyülő látogató.”

Irány a Múzeumi Negyed!

Az elnök szerint a múzeumnak nemzetpolitikai szerepe van. „Ha a magyar nemzetpolitika új eszközöket akar és képes bevetni a (határon túli – a szerk.) magyar közösségek elgyengülésének és dezorientációjának megállítására, akkor új intézmények és új motivációk kellenek. Ehhez regionális látókörű intézményesültség kell, ahol rendelkezésre áll a megfelelő forrás, háttér, innováció és idő. A Trianon Múzeum és a köré épülő rendszer ilyen típusú feladatot kíván felvállalni és segíteni.”

A tervek szerint ráadásul már nem sokáig marad Várpalotán a múzeum. „Most azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a múzeum méltó helyét a Kárpát-medence legfontosabb városában. Egy ilyen alapmúzeumnak, ahogy a Terror Házának vagy a Néprajzi Múzeumnak is, Budapesten van a helye.” Kérdésünkre, hogy van-e már konkrét helyszín, az igazgató igennel felelt, arra pedig, hogy ez a helyszín esetleg az új Múzeumi Negyedben található-e, így reagált: „Langyos, sőt meleg.” Végezetül röviden így összegzett: „Méltó múzeumi környezetben szeretnénk otthont találni a Trianon Múzeumnak.”

Saját magát – Bayer Zsolt reklámja
A Trianon Múzeum Alapítvány a várpalotai kastélyt jelképes, egyforintos bérleti díjért kapta meg a 2002-es kormányváltás előtt tízéves használatra, a felújítás fejében az államtól. (A bérleti szerződést napokkal a kormányváltás előtt írták alá.) Bayer Zsolt kuratóriumi tag pár évvel ezelőtt igen meleg hangon szólt a múzeumról a Magyar Hírlapban. „Ebben a múzeumban az a csodálatos, hogy a nemzeti emlékezetet el nem veszítő, arról lemondani nem hajlandó emberek hordták oda tárgyaikat. Tárgyaikat – emlékeiket. Trianonra, a trianoni aljas békediktátum tarthatatlanságára emlékező, arra figyelmeztető falvédők, újságok, plakátok – s még ezernyi apróság: gyufacímkék, szalvéták, iskolai felszerelések, ceruzák, tolltartók, tankönyvek, képeslapok, ilyesmik. (…) Ilyesféle emlékeket gyűjtött össze a várpalotai Trianon Múzeum. S e mellé persze Trianon hiteles dokumentációját, a papírra vetett aljasságokat és hazugságokat. S az országon kívül rekedt, rekesztett nemzetrészek kollektív emlékezetét, azt a cudar, nyakas mégis megmaradást.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.