Lakossági tiltakozás a felcsúti kisvasút miatt: egy családi ház udvarába is bevezetnék a síneket

  • Magyar Krisztián
  • 2016. február 11.

Kis-Magyarország

Több ingatlant is kisajátíthatnak a felcsúti kisvasút építésekor Etyeken, ahol egy család udvarába vihetik a síneket, míg egy másik ingatlanra megállót terveztek. A lakók tiltakoznak.

Már tavaly kiderült, hogy a Felcsút és Alcsútdoboz között, közel egymilliárd forintból megépített kisvasutat meghosszabbítanák, így az Bicske érintésével egészen Etyekig közlekedhet majd. Már egy megvalósíthatósági előtanulmányt is megrendelt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amelyben egyebek közt az is szerepel, hogy milyen lehetséges nyomvonalakon roboghat majd a járat, és hogy nagyjából mennyibe kerülne a kialakítás. (A kisvasút építéséről korábbi cikkünket itt olvashatja.)

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

A tervezetet az Origo mutatta be még januárban, így megtudhattuk azt is, hogy a számításokat végző SpeciálTerv Kft. által javasolt nyomvonal Bicskéről a város melletti egyik halastó mellől az etyeki kőbánya felé venné az irányt, megkerülné a szőlőültetvényeket, elhaladna az Etyekhez tartozó Botpuszta mellett, és így jutna el az etyeki pincesorhoz. Ezt a szakaszt nagyjából nettó nyolcmilliárd forintból lehetne megépíteni, és további nettó egymilliárdba kerülne, ha a Bicske és Felcsút közötti részt is kialakítanák, hogy Alcsútdoboztól egészen Etyekig húzódjon a nyomvonal.

Kisvasút az udvarban?

Bár több helyen is érdeklődtünk, hivatalos tájékoztatást eddig nem kaptunk arról, végül elfogadták-e az előtanulmány által javasolt útvonalat, de úgy tudjuk: tavaly december első felében egy bizottság – amelynek tagja volt Etyek és Bicske polgármestere, a NIF, illetve a MÁV szakemberei és Tessely Zoltán miniszterelnöki biztos – úgy határozott, hogy a SpeciálTerv által javasolt változat épülhet meg. Információink szerint kiemelt beruházás lesz a kisvasút építése, amely abból a szempontból is lényeges, hogy az állam kisajátíthatja azokat a magántulajdonban lévő ingatlanokat vagy azok egy részét, amelyeken keresztül haladna a kisvasút. Márpedig a jelenlegi helyzet szerint akár még számítani is lehet ilyen kisajátításra, ugyanis az Etyekhez tartozó Botpusztát Bicske felől elérő nyomvonalat úgy rajzolták meg, hogy a sínek – egészen abszurd módon – átmennének egy olyan magántulajdonban lévő területen, ahol egy családi ház és egy lovarda is található; ráadásul úgy, hogy – a jelenlegi tervek szerint – csupán néhány méterre haladna el a szerelvény a család otthonául szolgáló épület mellett. Innen nem messze lenne az egyik etyeki megálló, amelyet szintén magánterületre tervezték, de azok sem örülnek, akiknek innen közvetlenül a házuk mellett húzna el a vonat az etyeki végállomás felé, majd onnan vissza.

Kaptak egy megállót

„Még januárban hívott fel az egyik szomszédom, hogy minden bizonnyal kapott egy vasúti megállót a telkére, amelyhez a sínek az én udvaromon keresztül, a házam mellett vezetnek” – mesélte a magyarnarancs.hu-nak Kerényi Ferenc, aki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél (NIF) is érdeklődött, itt rajta kívül másnak is megerősíthették, hogy benne van a pakliban egy kisajátítási eljárás. Kerényi Ferencnek a NIF budapesti központjában megmutatták az elfogadott nyomvonaltervet is. „Láttam, hogy a házamnál kanyarodnak el a sínek, hogy elérjenek egy olyan megállóhoz, amelyet egy bekerített magánterületre helyeznének el. Ezt követően kanyarodna el a vonal az Etyek szélén található Kolumbusz utcai házak mögé, majd haladna a végállomás felé. Amikor közöltem a NIF munkatársaival, hogy ezt én nem fogom elfogadni, akkor mosolyogva arról tájékoztattak, hogy ez egy kiemelt állami beruházás lesz, így kisajátíthatják az ingatlanokat” – mesélte Kerényi, aki nem érti, hogy az Etyek melletti kőbánya után miért nem a szőlőtáblákat elválasztó földutak mellé terelik a nyomvonalat, hiszen szerinte a kisvasút így kevésbé zavarná a lakókat.

Kerényi Ferenc háza

Kerényi Ferenc háza

Fotó: A szerző felvétele

A vonatkozó jogszabályok szerint egyébként indokolt esetben és kiemelt állami beruházás során tényleg ki lehet sajátítani egy ingatlant vagy annak részletét. Ez leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy először egy független szakértő felértékeli a vitás ingatlant vagy annak egy részét, majd ez alapján a tulajdonos kap egy árajánlatot; ha ezt nem fogadja el, akkor jön a kisajátítási eljárás.

A polgármester nyugodt

Írásban megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a nyomvonal kijelölését követően tényleg várhatók-e kisajátítások Etyek Bicske felőli szélén, a településközponttól még viszonylag messze található Kolumbusz utca környékén, de írásunk megjelenéséig nem érkezett válasz. Az etyeki önkormányzattól már tavaly megkérdeztük, hogy mit tudnak a beruházásról, de Garaguly Tibor polgármester levélben azt közölte: még nincs lehetősége tájékoztatni, mert a „projekt az előkészítés szakaszában áll”.

Úgy tudjuk, a kisvasút nyomvonaláról – az előtanulmányban bemutatott változatok közül – december hetedikén szavazott a beruházás előkészítésére létrehozott bizottság, azonban az etyeki településvezető nem voksolt. Később ismét megkerestük az önkormányzatot, idén január 20-án már azt írták, hogy a „Bicske térségében keskeny nyomtávú vasútvonal létesítése” elnevezésű projekttel kapcsolatos összes kérdésünkkel forduljunk a NIF-hez.

A polgármestert a közelmúltban megkeresték azok az etyeki lakók is, akiknek az ingatlanán keresztülvághat a vasút. Ekkor információink szerint Garaguly Tibor azt javasolta, hogy mindenki, akinek problémája van a beruházással kapcsolatban, írja le, és ő továbbítja azokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felé. Nekünk is hasonlóképpen nyilatkozott a településvezető, akit szerdán telefonon sikerült utolérnünk. Etyek első embere úgy véli, korai a felháborodás, szerinte közel sem biztos, hogy a bizottság által is megszavazott nyomvonalon fog haladni a kisvasút. A polgármester azt közölte velünk, hogy ő nem adhat bővebb információt az ügyben, mert ez egy állami ügy, de amikor megkapja a felhatalmazást, tájékoztatja majd a lakosságot és a nyilvánosságot. Garaguly hangsúlyozta: az ingatlanjaikat féltő lakók által felvetett fontosabb kérdéseket már továbbította a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) felé, majd megjegyezte, hogy szerinte „abban a pillanatban kezdődik el ez az ügy igazán, amikor a magyar állam bármely szerve megkeresi Etyek önkormányzatát, hogy itt egy ilyet terveznek, és ez a megkeresés azt jelenti, hogy elindul egy vasútfejlesztés, amely előtt rendezési tervet kell módosítani”. Ha ez megtörténik – szögezte le a polgármester –, akkor azonnal értesítik a lakosokat, összehívnak egy közmeghallgatást, ahol majd mindenki elmondhatja az aggályait, véleményét, és kiderül, hogy mit is gondolnak a helyiek a beruházásról.

Orbánhoz fordultak

Az, hogy majd egyszer lesz egy közmeghallgatás, nem nyugtatja meg az etyeki Kolumbusz utcában és a környéken élőket, akik elsősorban azért költöztek Etyek szélére, mert a szokásosnál is nagyobb csendre és nyugalomra vágytak. Azt egyáltalán nem értik, hogy mi értelme pont azokra a magánterületekre rávezetni a nyomvonalat, amikor egyszerűen meg lehetne találni a mindenki számára ideális megoldást. Többen már telekspekulációra is gyanakodnak, hiszen egyes területeket minden bizonnyal csak kisajátítással tudna megszerezni az állam, mert a tulajdonosok egyébként nem adnának túl az ingatlanjaikon.

Úgy tudjuk, a környéken élők épp egy egyesület alapításán dolgoznak, amely elsődleges célja az érdekeik védelme lesz, de belekezdtek egy aláírásgyűjtésbe is. A felháborodásról már maga a miniszterelnök is értesült, hiszen kapott egy levelet és egy sor kérdést a lakóközösségtől azzal kapcsolatban, hogy miként is alakulhatott így a nyomvonal kijelölése, és tényleg itt épülhet-e majd meg a kisvasút Etyekre bevezető szakasza. A lakók választ még nem kaptak a kormányfőtől.

Frissítés: reagált a NIF, nincs még végleges döntés
A magyarnarancs.hu-nak megküldött teljes választ közöljük az etyeki kisvasúttal kapcsolatban:
"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az ország valamennyi keskeny nyomtávú vasútvonalának fejlesztési lehetőségeit áttekinti. A közösségi közlekedési rendszerekbe való kapcsolást, gazdasági célú hasznosítás esélyeit elemző vizsgálatok, felmérések, tanulmányok készültek pl. a balatonfenyvesi, bugaci, debreceni, fertődi és nyírségi vonalszakaszokon.

A 2007-2013-as uniós pénzügyi időszak közlekedésfejlesztési forrásainak maradéktalan felhasználása érdekében megvalósíthatósági tanulmány készült arról is, hogyan biztosítható a térségi ráhordó funkció a Budapest-Hegyeshalom-Rajka vasútvonalra. A kiinduló elképzelés szerint Bicske térségében keskeny nyomtávú vasútvonal létesülhetne, amelyről Bicske és Herceghalom állomásokon lehetne átszállni az 1. sz. vasútvonalra. Az esetleges fejlesztés javíthatná a környező települések (pl. Etyek) elérhetőségét, tovább fokozhatná az elővárosi vasúti szolgáltatások kihasználtságát. A megvalósíthatósági tanulmányt a kisértékű közbeszerzési eljáráson nyertes SpeciálTerv Kft. dolgozta ki.

A SpeciálTerv Kft. által készített megvalósíthatósági tanulmány 7 különböző, 8-15 kilométeres nyomvonalváltozatra tett javaslatot. A nyomvonalvezetést a vasút kötött pályája és a domborzati viszonyok határozzák meg. Sem a végleges nyomvonalról, sem a további feladatokról, sem a kivitelezésről nem született döntés."

Figyelmébe ajánljuk