Az utolsó simításokat végzik a Felcsútról induló új kisvasút egész vonalán: ezen a héten többször is megfordultunk az építkezések környékén, ahol azt láttuk, hogy már csak néhány szakaszon dolgoznak a munkások, és közel sem akkora számban, mint hetekkel ezelőtt. A beruházás így is többhetes csúszásban van, ugyanis az eredeti tervek szerint október legvégén kellett volna átadni a Pancho Aréna és az alcsútdobozi Puskás Sport Hotel között kialakított vasutat. Ám ez nem sikerült.
|
A határidő azért fontos, mert túlcsúszás esetén a felcsúti kisvasútra küldött uniós támogatást vissza kellene küldeni. Ez pedig érzékenyen érinthetné a Mészáros Lőrinc vezette felcsúti focialapítványt.
Figyelje az M betűt!
Bár a közbeszerzés nélküli, 857 millió forintos megbízást hivatalosan a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek adták, információink szerint a munkálatok során Mészáros Lőrinc legnagyobb építőipari cégének, a Mészáros és Mészáros Kft.-nek a gépei és munkásai is ott voltak a munkaterületeken. Ezt több, a beruházáson dolgozó alkalmazott is megerősítette a magyarnarancs.hu-nak, illetve a helyszínen mi is többször láttuk a kft. logójával ellátott járműveit. (Miközben a kisvasútprojekt gazdája épp a Mészáros Lőrinc vezette fociakadémia, de erről majd később.) Íme a Mészáros és Mészáros logója:
|
Fotózni a munkaterületen nem volt lehetőségünk. Noha próbálkoztunk, többször elhajtottak minket, de így is észrevettünk néhány Mészáros-logóval ellátott gépet az egyik felcsúti állomás környékén, amint az említett munkálatokban részt vesznek.
|
Ezt követően megkerestük a felcsúti polgármester cégét, hogy mégis milyen „konstrukcióban” vállal részt az unió által is támogatott munkálatokban, ingyen, esetleg pénzt kap ezért a fővállalkozótól, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Ha ez később befut, közzétesszük.És még egy M:
|
A csarnokban a mozdonyok
A középső, Alcsútdoboz és Felcsút határában lévő pályaudvaron – amely mind közül a legnagyobb – a vonalon közlekedő vasúti járművek karbantartására építettek egy üzemi csarnokot is. Úgy tudjuk, ezen a helyen javítják majd azokat a mozdonyokat, amelyeket az augusztusi hírek szerint Nyíregyházáról szállítottak a felcsúti vonalra. Ezeket az értesüléseket eddig senki sem erősítette meg hivatalosan, ám tudomásunk szerint két szépen felújított és lefestett mozdony jelenleg a felcsúti üzemcsarnokban várja az indulást.
Felcsúti optimizmus
Korábban sokan kifogásolták a hazai és uniós forrásból finanszírozott építkezést, hiszen annak várható kihasználtsága erősen megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül Orbán Viktor és a fociakadémiát működtető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány – az uniós támogatás kedvezményezettje, a kisvasútprojekt gazdája – ragaszkodott a beruházáshoz. A kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t azért választhatta ki közbeszerzés nélkül a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc által vezetett alapítvány, mert a beruházás csupán 70 százaléka, 600 millió forint volt az uniós pénz, közbeszerzés kiírása viszont csak akkor kötelező, ha az EU által folyósított összeg minimum 75 százaléka az összköltségnek. A Swietelskyvel egyébként jó viszonyt ápol Felcsút polgármestere, hiszen a Mészáros és Mészáros Kft. egy konzorciumban dolgozhat az osztrák céggel és az A-Híddal a Győr–Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő kivitelezésén. Ez az a 6,9 milliárd forintos megbízás, amely miatt a Simicska-féle Közgépet három évre el akarták tiltani a hazai közbeszerzésektől.
Orbán saját maga is ellenőrizte a munkálatokat
Az engedélyeztetési eljárás egyik hivatalos dokumentuma szerint a 760 mm-es nyomtávon közlekedő felcsúti kisvasút „nosztalgia és turisztikai” céllal épül. Az eddigi vonal hossza közel 5,7 kilométer, tervezett sebessége 25 km/óra; a kisvasút menetrendszerűen március és október vége között közlekedik majd. Meg nem erősített információink szerint a hivatalos átadás november 19-én lesz, és minden bizonnyal Orbán Viktor miniszterelnök is elmegy az ünnepségre. A helyszínen dolgozóktól úgy tudjuk, hogy a kormányfő korábban eddig többször is a helyszínen ellenőrizte a munkálatok aktuális állását, legutóbb aznap, amikor novemberben a felcsúti Kastély Óvoda alapításának 60. évfordulóján a helyi fejlesztéseket ért kritikákra reagálva úgy nyilatkozott: „Minél inkább támadnak bennünket azért, mert valami történik a faluban, fejlődik a falu, annál inkább folytatni kell a munkánkat.” Majd folytatta: „(…) ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” Ugyan Lovasberény az ellenkező irányban van, de a kisvasút építkezésein dolgozó helyiek körében az a pletyka kering, hogy Etyek felé is terjeszkedne a vonal, ahol a Korda Filmparkig közlekedne a kisvasút. Ez egyelőre feltételezés, az viszont biztos, hogy hamarosan átadják a felcsúti „korona” legújabb ékkövét, amely a próbajárat után téli szünetre megy, és várhatóan márciusban kezdi meg állandó működését.
7 ezer utas egy nap? A kormány által kiemelt beruházásnak minősített felcsúti projekt egyik legfurcsább részlete, hogy a legelső tervekben még napi 2,5–7 ezer utassal számoltak, de ezt a számot végül évi 10 ezerre módosították, miközben egy szezonon belül hatmillió forint jegybevételre számítanak. A Figyelő korábban arról is írt, hogy az EU-nak is gyanús lett a nehezen indokolható beruházás, ám ezt az értesülést az OLAF, az unió csalás elleni hivatala nem erősítette meg, a Miniszterelnökség pedig azt közölte, hogy nem tudnak hivatalos vizsgálatról. |