A mosolygó depresszió

KOmplett

Pár helyen már lehetett olvasni a mosolygó depresszióról, a kis érdekességek között szerepel általában, főképp a női online oldalak „lelki dolgok” rovatában. Én is ott akadtam rá az első írásra, és mit mondjak: magamra ismertem.

A köztudatban hogyan él a tipikus depressziós képe? Elég egyszerűen. A beteg (ha odáig már eljutnak, hogy beteg az illető és nem hülye, az már szuper) fekszik otthon, mindig levert, sír, és ha úgy adódik, véget vet az életének. Vagy éppen a mániás képe van meg, aki néha az előbb vázolt tüneteket produkálja, ám néha majd kicsattan, ki tudja, melyik véglet a borzalmasabb. Nos, a mosolygó depressziós nem ilyen.

A környezete, azok, akik nem ismerik behatóbban, fel sem tételezik, hogy baja van, hogy szenved. Mindig nevet, mosolyog, tréfálkozik, vagy legalábbis működik a hétköznapi szituációkban. Ám ha hazaért és magára zárta az ajtót, borul minden. Nos, nálam is ez van. Ezek a depressziósak (én is) nagyon nehezen veszik rá magukat, hogy kilépjenek a lakásból. Nekem órákba telik, míg eljutok idáig, ám legtöbbször – ha nem életbevágóan fontos a dolog – lemondok mindent. Ha már eljutottam a célpontig, igyekszem tartani magam. De sokszor nem bírom, el kell menekülnöm. Ez volt például tegnap is. Fellépésem volt, direkt úgy időzítettem, nehogy sokkal előtte érjek oda. A színpadon okés volt minden (ott sosem rettegek, a pszichológusom szerint azért, mert ott általában megkapom azt a figyelmet, amire egyébként is vágynék), ám utána kibírhatatlanná vált minden.

Először a gyomromban érzem a feszültséget, aztán elönti az agyamat, nem tudok másra gondolni, csak a menekülésre, hogy érjek már haza. (Pedig klassz helyen volt a program, és csomó kedves ember, jó ismerőseim is voltak ott, tehát még az se volt, hogy barmokkal lettem volna bekerítve.) Otthon aztán be a babzsákfotelba vagy az ágyba, roló le, és jön vagy a magam elé bámulás, vagy a sírás, vagy e kettőnek a hihetetlen fantáziával kevert változatai. És a nyugtatók és a halálvágy. Annak az érzése, hogy TÉNYLEG nincsen értelme ennek az egésznek. (Ráadásul tegnap felhívott a főbérlő, hogy el kell költözzünk. Ez végképp betett.) Állandóan hiperventillálok, jönnek a rohamok, a tiszta percekben attól félek, hogy tényleg elvesztem a józan eszemet. De holnap ugye megint mosolyogni fogok egy melón, utána az interjún, mosolygok majd az esti fellépésen. És közben remegve várom, hogy kibírjam hazáig. Ma is, amikor visszahallgattam a tegnapelőtti rádióinterjúmat, megdöbbentem, micsoda erő és optimizmus árad a hangomból. Hát ilyen a mosolygó depresszió. Revütánc a szakadék legszélén.

Ma, amikor szegény L. is hazaért, az egyik szokásos rohamom vége után nem sokkal talált rám. Ösztönösen tört elő belőlem a gyanakvás: „Te meg hol voltál?! Illetve kivel?” Női név volt a válasz, egy kedves ismerőse. „Mi a fenéért kellett vele találkoznod?!” Ekkor talán már hisztérikus magasságokba emelkedett a hangom. „Hát, tudod – felelte L. –, csak egy jó beszélgetésre vágytam. És ő olyan megnyugtató jelenség.” „Miért – itt már üvöltöttem –, én nem vagyok az?” L. a tükör felé fordított: „Nézz már bele!” Láttam a hajam, aminek a fele kiszabadult a csatokból, így szeszélyesen itt-ott az égnek meredeztek a tincseim, láttam a felsőmet, amire ráragadt egy-egy falatka az immár menetrendszerűen rendelt pizzából, és láttam a zokogástól csíkokban lefolyt szemfestékemet. Na, ekkor elröhögtem magam.

Kicsit felderültem, mikor ebben a percben láttam, hogy a barátnőm jelentkezik skype-on Párizsból. Magamra erőltettem a vidám arcot (miközben tényleg örültem, vártam, hogy kipanaszkodhassam magam), felvettem. A vonal túlfeléről az innen is ismert zokogás: hogy nincs értelme, reménytelen, mi legyen. B. mesélte, hogy kezében van egy üveg jó francia bor, épp most ugrott le ezért a harmadikért, és az eladó ezt mondta neki: „Kisasszony, az utóbbi napok fogyasztása alapján szeretném megjegyezni, hogy az alkohol pusztít, ráadásul ez a fajta igen drága is. Vegyen egy olcsóbbat inkább, és csapja a falhoz. Az többet segít…” Barátnőm fontolgatja, hogy a következőnek ez lesz a sorsa.

Sajnos én már azt érzem, hogy hasonló tanáccsal sem tudnék semmit kezdeni. Arra sincsen lassan erőm, hogy bármit a falhoz csapjak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.