Internet nélkül

KOmplett

A kerti pagodában ülök egész nap, körülöttem hatalmas örökzöldek, ha felnézek, közöttük a vízre látok. A tóba nyúló földnyelvre nem ajánlatos éjjel kisétálni, mert akkor jönnek inni és dagonyázni a vaddisznók. A fák között szarvasborjak sasszéznak, egy macska besétál mellém, majd még egy, a kutyák elzavarják. Van itt minden, mint az édenkertben. Mínusz internet.

Jó pár napja úton vagyok a borús bejegyzésem óta, megjártuk a VOLT Fesztivált, két csodás napot töltöttünk Sopronban, pihentünk egy kicsit Hévízen is, egy fantasztikus hotelben, kezdem összeszedni magam, a csodás környezet és a viszonylagos semmittevés megnyugtatott. Igaz, a VOLT-on úgymond szerepeltünk, Fiala beszélgetett velem és Legáttal, de az olyannyira nem volt munkaízű, és annyira élveztük szerintem mind a hárman, hogy nem számítom bele a munkaidőmbe. Hévízen meg az ázás, a gondtalan lebegés, a gőzfürdő és a szaunázás megtette a hatását, készen álltam a továbbiakra.

A kiadóm jóvoltából már a hazaérkezésem másnapján (tehát hogy időm se legyen az otthonlétre rápörögni) eljöttem ide, az erdő mélyére, az ország egyik rejtett kis zugába. Egy vadászházban vagyok, és rajtam, valamint a rettenetesen kedves személyzeten kívül csak kitömött dámvadak, menyétek és agancsos trófeák vannak itt. Erdőzúgás, madárcsivitelés, rovarzümmögés. És a munkám, ugyanis nem kommunista szombat van, dolgozni érkeztem, befejezni a regényemet.

Otthon erre képtelen vagyok, a nagy részét tavaly nyáron írtam a horvátországi alkotótáborban, másik nagyobb egységét októberben a szigligeti alkotóházban, és azóta két, azaz két rövid fejezetet tudtam csak haladni. Állandóan melóznom kellett, tárgyalnom, tudósítanom, interjúznom, és ha nekem ki kell mozdulnom akár csak egy helyre napközben, már nem tudok regény mellé ülni; ha csak egyvalakivel kell találkozzam, ugrik a koncentráció. Ezt elsírtam a kiadó vezetőjének, és ő lezsuppolt ide két hétre, a sűrű erdő mélyére, ide, ahol a legközelebbi aprócska falu is nyolc kilométerre van.

Ennél jobbat nem is tehetett volna velem. Még csak két napja vagyok itt, de már tudom, hogy amit elterveztem, be is tudom fejezni, tartom a tempót, mert ideálisak a körülmények. Nincs min idegelnem magam, ugyanis gyakorlatilag elérhetetlen vagyok, a telefon csak két ponton fogható, a mobilnet nem működik, másmilyen nincs. Ezt az anyagot is úgy tudom csak küldeni (mint ahogy a többit is innen), hogy holnap beautózunk a faluba, és ott van már valami, állítólag. Ha kikerül, sikerült.

Először majdnem leállt a szívem, mikor kiderült a dolog, majd egyszerűen megkönnyebbültem. Kétnaponta bemegyek majd a faluba, lementem, amit kell, elküldöm, amit tudok, de nem lógok egész nap a neten, mint általában, nem posztolom a Facebookra a viccesviccek.hu legújabb ajándékait, nem töltök le újabb német indie pop számokat, nem olvasom a hülye híreket. Az kicsit idegesít, hogy két barátomnak megígértem, hogy elolvasom a szövegeiket, de eddig hozzájuk sem fértem, ám remélem, ők is megértik majd, mi történt…

Persze félelmek nélkül nem is lennék az, aki, rágörcsöltem arra, hogy mi van, ha éppen most jön be valami fantasztikus meló, és én azt nem látom, de aztán arra gondoltam, hogy nem ennyi időn múlik az üdvösségem. Most egy dologra kell koncentráljak, a regényemre, és az szépen alakul. Egy írót el kell rekeszteni, ki kell zárni, békén kell hagyni, egy regényírót bizonyosan, ezért is sajnálom, hogy nálunk éppen tavaly télen és idén verték szét az alkotóházak úgy-ahogy, de működő rendszerét.Irigykedve olvastam, mikor Truman Capote a Yaddo-ról írt, és utálom, ahogy nálunk osztogatják azt a kevéske ösztöndíjat. és szerintem is nem feltétlenül ösztöndíjrendszer kellene, hanem jó alkotóházrendszer, ahol az író valóban ellehet, mert nem kell azon izzadnia, hogyan fogja kifizetni, és hogy mit egyen aznap…

Így hát értékelem a jó dolgomat, nagyon is, és igyekszem keveset gondolni a kullancsokra és a veszélyes vadakra is. És szépen edződik az idegrendszerem. Tegnap éjjel, fél tizenkettőkor még a kertben dolgoztam. Mivel a többiek már elmentek, tudtam, teljesen egyedül vagyok a rengetegben. Egyszer csak ólálkodást, lopakodást hallok, zizegett az avar, gyanúsan nyíltak szét a bokrok. Hirtelen egy szőrös valami bukkant elő; máskor elájultam volna. Most viszont mit látok? Egy vörös pofát, egy vékony, inas kis testet, szőrmegallérjaimat kicsúfoló farkincát. Róka koma csodálkozva méregetett. Néztük egymást kíváncsian. Elnevettem magam, kicsit hangosabban a kelleténél, talán az ijedtségtől is, mire az állatka elrohant. Szerintem azóta már továbbította is a többieknek, hogy egy bolond nő van a vadászházban, aki furán motozgat az asztalon éjjelente. Várom ma a többieket, hátha az állatok – a miénknél sokkal ravaszabb – FB-ja jól működik, és belájkolnak engem, hiszen nem zavarjuk egymást, miért is tennénk…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.