Kicsi Lili Projekt: Both Miklós zeneszerző, előadó

KOmplett

Gitárprímásként emlegetik, számtalan díj tulajdonosa. Zenekara, a Napra folyamatosan telt házas koncerteket ad a fővárosban, vidéken és külföldön is. Szívesen működik együtt más művészekkel, nagyszabású projektekben vesz részt. Ő szerezte a Kicsi Lili trailerének a zenéjét.

Legutóbb a Napra Naiv LP-jén dolgoztunk együtt, én írtam a két új dal szövegét. (Mindkettő letölthető ingyenesen a www.napra.hu-n, külön kis barna négyzet jelzi az album helyét.) Az egyiket Krámli Kinga énekli, ezt volt könnyebb feladat megírni. Miklós azt kérte, a szöveg olyan legyen, amilyet egy átejtett kis veréb énekelhet, aki nem látja be, hogy hiábavaló az egész ügy, a férfi már rég odébbállt. Szeretem az ilyen szerepjátszós dolgokat (Kingának is remek szereplehetőség), egyből meg is jelent a szemem előtt egy lány, aki kicsípi magát, felveszi a legszebb ruháját, legmagasabb sarkú cipőjét, és aztán csak vár. Órákig. Míg megolvad alatta a beton, hogy végül őrizhesse a két kis reménytelen, szívszorító pontot, ami ennek a kalandnak a végére került…

A másik dalt maga Miki énekli, ez már nehezebb dió volt. Rengeteg variáció készült el belőle, míg egy idegtépő hajnali órán – miután soronként hívtam, és korrigáltam és sztornóztam és kezdtem újra elölről – azt mondtuk mindketten: megvan. Valahogy női előadóknak könnyebben írok. Mindenkinél másképp működik ez, és én kedvelem azokat, akik csak és kizárólag olyan szöveget hajlandóak elénekelni, amit magukénak éreznek. Ehhez nekem mint dalszövegírónak, bele kell helyezkednem az előadó személyiségének egy részébe, és ez igazán érdekes kaland. (Főleg utólag visszatekintve a korábbi variánsokra és mellényúlásokra. Kész egoutazás. Mindig sokat tanulok ilyenkor magamról is.)


Miklósnak sem volt könnyebb dolga, mikor a traileremhez írta a zenét, ami végül olyan lett, amilyenről nem is álmodtam: megemeli a képeket, és egyben meg is köti őket, szorosan önmagukhoz, aláfest és hangsúlyoz, ott teljesedik ki, ahol a feszültség már valóban fojtogató. (Miklós eddig a Kivilágos kivirradtig című tévéfilmhez és vizsgafilmekhez komponált zenét.) Én eleinte azt forszíroztam, hogy Karádytól a Halálos tavasz témája, és Lou Reedtől a Femme Fatale – (Hommage a Edie Sedgwick) átvariált dallamverziói adják a zene alapját. Miklós ki is próbálta ezt, majd hívott, hogy az elkészült alkotás ledobja magáról ezt az erőltetett variációt. Elvem, hogy mindenki azt csinálja ezekben a nagy közös munkákban, amihez ért: Miklósra hagytam hát a dolgot. Szerencsére. És ő is azt mondta, élvezte a munkát.

A trailer hamarosan fenn lesz a megosztókon. Addig ajánlom mindenki figyelmébe (a sajátjaimon kívüli) két kedvenc dalomat, a Napra Balladát és a Radnóti Miklós-albumról a Tajtékos ég címűt.

Kína egy új szerelem számára. Tavaly járt ott először, most indul újra. Ha minden igaz, csodálatos könyv és zenei album születik majd ezekből az új inspirációkból…

A Kínában készült képei itt láthatóak.


És az egyik kedvenc videóm arról az érdekes zenei kísérletről, amit Miklós a kínai művészekkel csinált.

Végül pedig egy kép kettőnkről, amint éppen egy dalon dolgozunk:


Fotó: mobillal, Tóth Evelin

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.