7 kérdés – Térey János

  • - urfi -
  • 2012. január 18.

Könyv

Miután közreadta válogatott verseinek frappáns című gyűjteményét (Sonja útja a Saxonia mozitól a Pirnai térig), 2004-ben bemutatták A Nibelung-lakóparkot, és utána nem volt megállás: mára egyik legfontosabb színpadi szerzőnk. Január 22-én lesz a Protokoll premierje a Radnótiban – de a szerző előtte még beszámol nekünk egy irodalomtörténeti jelentőségű bárányhimlőről, és megtudjuk, miért jobb a Harry Potternél a Kórház a város szélén.

1. Kitől kérnél autogramot?

Nem vagyok rajongó típus, úgyhogy senkitől. Húszéves koromban örömet okozott, amikor megvásároltam Szomory Dezső könyvét, amit az öccsének dedikált, egy ma már nem létező Váci utcai antikváriumban. Van dedikált Heltaim, néhány kéziratom, első kiadások nyugatos szerzőktől – de a bibliofil korszakom lezárult.

2. Mi a luxuskiadásod?

Utazás, jó étterem.


Fotó: MTI


3. Harry Potter vagy Háború és béke?

Háború és béke. 25 évesen kaptam el a bárányhimlőt Kemény Lilitől, s akkor pöttyösen egyhuzamban végigolvastam. A Harry Pottert egyszer kézbe vettem a könyvesboltban, és szomorúan tettem le kicsit később. Átlátni véltem a koncepciót, és azt gondoltam, hogy ebben a műfajban A Gyűrűk Ura sokkal érdekesebb – bár engem az sem szippantott be. Ezt a valóságot egyszerűen nem hiszem el. A Csillagok háborúja átélhetőbb volt, Lars von Triertől a Birodalom szórakoztatóbb, a Kórház a város szélén pedig önironikusabb.

4. Melyik kitalált figuránál érezted leginkább, hogy mintha rólad mintázták volna?

Brünnhildénél A Nibelung-lakóparkból. Őt majdnem magamról mintáztam, legalábbis a habitusát, a szenvedélyes érzelmi hullámzásait. De ha mások által kitalált karakterek közül kell választanom, akkor – Nemecsek Ernő mellett – a balos francia költő, Louis Aragon regénye, a Sziget a Szajnán főhősét, Aurélient mondom. A primer megfelelni vágyás, az „én vagyok ő” – ezt sose gondoltam, ez lányos eljárás szerintem.

5. Mit tennél, ha nő lehetnél egy napra?

Megpróbálnék teherbe esni. Persze fölmerül a kérdés, mi lenne másnap.

6. Mit töltöttél le utoljára?

Fotókat nézegettem egy fantasztikus honlapon Budapest elveszett sínjeiről. A fontos zenéket, filmeket meg szoktam venni. Mert lehet, hogy a díszdoboz anyagilag húzós tétel, de szívügyeket másolgatni kicsit zsenáns, nem?

7. Kultúrafogyasztóként miről gondoltad legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

Legutóbb Beethoven A-moll vonósnégyesének (op. 132) második tételéről (Allegro ma non tanto). A szorongásnak sose találkoztam ilyen káprázatos erejű ábrázolásával. Lars von Trier Melankóliájáról gondoltam hasonlót, aztán rájöttem, hogy magam is nagyon idézőjelesen nézem ezt a filmet, látom a hibáit és a korlátait. Von Trier arról számol be, hogy nem hisz az Emberben, de paradox módon hisz abban a kultúrában, amelyet az Ember hozott létre. Hisz a művészet vigasztaló szerepében, ezzel együtt saját magáról is megvan a véleménye: a Melankólia az öngyűlölet és a kultúrához fűződő ambivalens viszony sajátos dokumentuma.

A Protokoll bemutatója vasárnap lesz a Radnóti Színházban (a kötetről kritikánk itt olvasható), hétfőn pedig a Müpa új irodalmi sorozatának első főszereplője lesz Térey János.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.