7 kérdés – Térey János

  • - urfi -
  • 2012. január 18.

Könyv

Miután közreadta válogatott verseinek frappáns című gyűjteményét (Sonja útja a Saxonia mozitól a Pirnai térig), 2004-ben bemutatták A Nibelung-lakóparkot, és utána nem volt megállás: mára egyik legfontosabb színpadi szerzőnk. Január 22-én lesz a Protokoll premierje a Radnótiban – de a szerző előtte még beszámol nekünk egy irodalomtörténeti jelentőségű bárányhimlőről, és megtudjuk, miért jobb a Harry Potternél a Kórház a város szélén.

1. Kitől kérnél autogramot?

Nem vagyok rajongó típus, úgyhogy senkitől. Húszéves koromban örömet okozott, amikor megvásároltam Szomory Dezső könyvét, amit az öccsének dedikált, egy ma már nem létező Váci utcai antikváriumban. Van dedikált Heltaim, néhány kéziratom, első kiadások nyugatos szerzőktől – de a bibliofil korszakom lezárult.

2. Mi a luxuskiadásod?

Utazás, jó étterem.


Fotó: MTI


3. Harry Potter vagy Háború és béke?

Háború és béke. 25 évesen kaptam el a bárányhimlőt Kemény Lilitől, s akkor pöttyösen egyhuzamban végigolvastam. A Harry Pottert egyszer kézbe vettem a könyvesboltban, és szomorúan tettem le kicsit később. Átlátni véltem a koncepciót, és azt gondoltam, hogy ebben a műfajban A Gyűrűk Ura sokkal érdekesebb – bár engem az sem szippantott be. Ezt a valóságot egyszerűen nem hiszem el. A Csillagok háborúja átélhetőbb volt, Lars von Triertől a Birodalom szórakoztatóbb, a Kórház a város szélén pedig önironikusabb.

4. Melyik kitalált figuránál érezted leginkább, hogy mintha rólad mintázták volna?

Brünnhildénél A Nibelung-lakóparkból. Őt majdnem magamról mintáztam, legalábbis a habitusát, a szenvedélyes érzelmi hullámzásait. De ha mások által kitalált karakterek közül kell választanom, akkor – Nemecsek Ernő mellett – a balos francia költő, Louis Aragon regénye, a Sziget a Szajnán főhősét, Aurélient mondom. A primer megfelelni vágyás, az „én vagyok ő” – ezt sose gondoltam, ez lányos eljárás szerintem.

5. Mit tennél, ha nő lehetnél egy napra?

Megpróbálnék teherbe esni. Persze fölmerül a kérdés, mi lenne másnap.

6. Mit töltöttél le utoljára?

Fotókat nézegettem egy fantasztikus honlapon Budapest elveszett sínjeiről. A fontos zenéket, filmeket meg szoktam venni. Mert lehet, hogy a díszdoboz anyagilag húzós tétel, de szívügyeket másolgatni kicsit zsenáns, nem?

7. Kultúrafogyasztóként miről gondoltad legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

Legutóbb Beethoven A-moll vonósnégyesének (op. 132) második tételéről (Allegro ma non tanto). A szorongásnak sose találkoztam ilyen káprázatos erejű ábrázolásával. Lars von Trier Melankóliájáról gondoltam hasonlót, aztán rájöttem, hogy magam is nagyon idézőjelesen nézem ezt a filmet, látom a hibáit és a korlátait. Von Trier arról számol be, hogy nem hisz az Emberben, de paradox módon hisz abban a kultúrában, amelyet az Ember hozott létre. Hisz a művészet vigasztaló szerepében, ezzel együtt saját magáról is megvan a véleménye: a Melankólia az öngyűlölet és a kultúrához fűződő ambivalens viszony sajátos dokumentuma.

A Protokoll bemutatója vasárnap lesz a Radnóti Színházban (a kötetről kritikánk itt olvasható), hétfőn pedig a Müpa új irodalmi sorozatának első főszereplője lesz Térey János.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.