Könyv

Kurzusképregény

Futaki Attila–Tallai Gábor: Budapest Angyala

  • Baski Sándor
  • 2017. május 13.

Könyv

Ezt is megértük: a lesajnált, a köztudatban még mindig komolytalan gyerekműfajnak tartott képregény bekerült a hazai kultúrpolitika kánonjába, legalábbis egy 30 ezer példányban megjelent presztízskiadvány erejéig.

Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára időzített, de csak idén kiadott Budapest Angyala akkor is méltó lenne a közfigyelemre, ha nem állami megrendelésre készül, rajzolója ugyanis az a Futaki Attila, aki utolsó hazai kötete, a Spirál (2008) óta beküzdötte magát a nemzetközi képregényelitbe. Dolgozott a Disney-nek, illusztrált a New York Timesban, újabban pedig az egyik legnagyobb francia kiadónak szállítja a paneleket. Felkészültebb rajzolót akkor sem választhatott volna a megrendelő (a Közép- és Keleti-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány), ha nyílt pályázatot ír ki.

Hasonló kaliberű képregény-forgatókönyv­írót már nehezebb idehaza találni – nem is kerestek, inkább összedobták házon belül a sztorit. A Terror Háza Múzeum programigazgatója, Tallai Gábor a saját és főnöke, Schmidt Mária ötlete nyomán dolgozta ki a mérsékelten bonyolult, de papíron működőképesnek tűnő cselekményt. A legnagyobb csapdát elkerülte, a forradalom minden aspektusát kényszeresen bemutató tabló helyett egy megszemélyesített bosszútörténetben gondolkodott, ami nem is ’56-ban, hanem 1988 októberében, az Egyesült Államokban indul. Innen tér haza Budapestre a szabadságharc egykori hőse, Angyal János, hogy megtorolja bajtársai halálát, és közben a kötet harmadát kitevő monokróm flashbackekben a Corvin közi harcok is megelevenednek.

A Budapest Angyalával az ’56 iránt kevéssé érdeklődő ún. „mai fiatalok” megszólítása volt a cél, ezért is dobja be Balog Zoltán emberminiszter a fülszövegben a mágikusnak gondolt hívószavakat. Szuperhősök! Batman! Rozsomák! Ehhez képest a szuperhőshagyományhoz semmi köze a képregénynek, és nem is reflektál rá (mint mondjuk a Titánember), de ettől még lehetne izgalmas, fiatalos, merész. Nem az, mert a személyes síkra terelt történet ellenére a karakterek tökéletesen sematikusak, a cselekmény kiszámítható, a hangvétel pedig legalább annyira ünnepélyes, mint a szintúgy fiatalosnak és vagánynak szánt, és ebbéli igyekezetében hasonlóan kudarcot valló Szabadság, szerelemé. De amíg Goda Krisztina filmje nem követett semmilyen központi ideológiát, csak a hollywoodi sémákat, addig a Budapest Angyala az ’56-os emlékév fő csapásirányán haladva a „pesti srácok” mítoszát építi tovább, minden egyéb megfontolást háttérbe tolva.

Futaki Attilán semmi nem múlt. Egy írói asszisztens bevonásával megpróbálta a forgatókönyv technikai hibáit kijavíttatni, megvétózta a túl giccsesnek tartott eredeti befejezést és újrarajzolt 16 oldalt. A kötet vizualitása ennek megfelelően világszínvonalú, ugyanaz a precizitás, letisztultság, kompozíciós érzék jellemzi, mint Futaki amerikai és francia munkáit, de Szabó Levente színezői hozzájárulását is érdemes külön kiemelni. Ha olvasni nem, legalább lapozgatni élmény a Budapest Angyalát.

Közép- és Keleti-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány, 2017, 60 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)