Nem ad pénzt az NKA, megszűnhet a 2000 folyóirat

  • - urfi -
  • 2016. április 28.

Könyv

Ahová az MMA beteszi a lábát, kő kövön nem marad.
false

„Megérkezett az NKA ítélete a 2000 támogatásáról – semmit sem adtak. Jánosi Zoltán, a döntéshozó kuratórium elnöke szerint »igyekeztek megőrizni a magyar folyóirat-struktúra alapjait«. Ennek örvendek. Ezek szerint a 2000-nek több nyomtatott évfolyama nem lesz. Köszönöm a részvétet” – írta ki csütörtök délelőtt Facebook-oldalára Margócsy István irodalomtörténész, a lap szerkesztője.

Az NKA irodalmi kollégiumának döntései még nem nyilvánosak, de a többi művészeti ág folyóiratai közül már többről lehetett hallani, hogy befejezik működésüket. Ennek előzménye, hogy a Magyar Művészeti Akadémia által elfoglalt Nemzeti Kulturális Alap brutálisan megvágta a folyóiratok támogatását (a részleteket lásd itt). A kulturális költségvetés szintjén is elenyésző összegekről, összesen 2-300 millió elvételéről van szó, de ez éppen elég ahhoz, hogy nagy múltú, alapvető fontosságú lapok tömegesen szűnjenek meg.

 

A 2000 folyóiratot nem sokkal a rendszerváltás előtt alapították független értelmiségiek. Honlapjukon ezt írják: „A teljes szerzői névsor ismertetése fölösleges és hivalkodó lenne, érzékeltetésül azonban hadd emeljünk ki néhány nevet eddigi évfolyamainkból: Mándy Iván, Ottlik Géza, Esterházy Péter, Nádas Péter, Tandori Dezső, Petri György, Gergely Ágnes, Orbán Ottó, Bertók László, Rakovszky Zsuzsa, Oravecz Imre, Garaczi László, Parti Nagy Lajos, Kukorelly Endre, Márton László, Marno János, Tandori Dezső, Térey János, Tóth Krisztina, Zalán Tibor, Marsall László, Porogi András, Szörényi László.”

Frissítés

Cikkünk megjelenése után a Liget folyóirat is közzétette a Facebookon, hogy semmilyen támogatást nem kaptak az NKA pályázatán. A Liget 1986-ban jelentette meg első számát, amelyet a hatalom azonnal bezúzatott. Eleinte negyedévente, 1994-től havonta jelent meg. Tavaly január óta már csak online tudtak megjelenni, az Open Society Institute, a Nemzeti Kulturális Alap, a Norvég Civil Támogatási Alap és a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.