Könyv

Ajándéktárgy csupán

Nyáry Krisztián: Így szerettek ők

  • K. Gábor
  • 2012. november 18.

Könyv


Azt hallottad, hogy a Ferenc végre elvette a Sárit, de kamu az egész, mert már rég a Lilivel kavar? És az megvan, hogy a Sanyi a Nellit ostromolja, miközben a Julival jár jegyben? És a Dezsőnek ez az ügye?

A zaftos történetekből úgy lesz irodalomtörténet, hogy a Ferenc Molnár, a Sanyi Petőfi, a Dezső meg Kosztolányi, az Endréről meg csak annyit, hogy az Ödön szeme láttára az Adéllal... A felsoroltak és sokan mások kutatók által kikutatott vonzalmaiból úgy lesz 2012-ben beszédtéma, hogy Nyáry Krisztián előbb a maga és Facebook-barátai, majd mások és mások Facebook-barátai szórakoztatására kiposztolja; közérthető mondatokba, kicsi és kerek, de a posztológia szabályai szerint szinte epikus hosszúságú történetekbe foglalja a magyar irodalom szívügyeit. Dőlnek a like-ok, M. Zsigmond 1400-at hoz, F. György 2000 fölé megy - ezek már gasztroblogger-nagyságrendek, pedig egyedül Márairól mondható el, hogy palacsintát neveztek el róla. A vita is megjön, ami sosem árt, ha jól kezelik - Nyáry jól kezeli.

És mégis, amikor a szerző kibővítve-kicsinosítva könyvbe foglalja nagy sikerű Facebook-művét, hirtelen elvész a varázs; ami két "azt mondta a hároméves Lilike" és "becsekkoltam a sarki boltba" poszt közt üdítő volt, az papírra nyomva gusztusos ajándéktárgy csupán. Egy a sok közül - lehetne mondani, de nem lehet, mert a maga kategóriájában (ajándékozzunk irodalomtörténeti bonbonokat karácsonyra) Nyáry könyve hiánypótló. Csak egyvalami hiányzik belőle: a fülszövegben is beígért V. Pista. Pedig ő is volt szerelmes.

Corvina, 2012, 129 oldal, 4500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.