Tompa Andrea átvette a Márai-díjat, de a vele járó pénzről lemondott

  • narancs.hu
  • 2015. január 22.

Könyv

Lapunk színikritikusának súlyos morális dilemmát jelentett, hogy ettől a kormánytól elfogadjon-e bármit.

„A 20. századi kisebbségi lét kérdéseinek újszerű és hiteles prózai ábrázolásáért” kapta meg az egykor rangosnak számító, kimagasló prózakötetért adományozható Márai-díjat Tompa Andrea. (Csak összehasonlításképpen: első alkalommal, 1996-ban Bodor Ádám, Kertész Imre és – posztumusz – Mándy Iván érdemelte ki az elismerést; 2012-ben Hász Róbert, Mózes Attila és Oláh János.)

Tompa Andrea, a kolozsvári Babes–Bolyai Tudományegyetem oktatója, a Színház folyóirat szerkesztője és a Magyar Narancs kritikusa a nol.hu-nak elmondta, hogy súlyos morális dilemmát jelentett neki, hogy ettől a kormánytól elfogadjon-e bármit, hiszen tevékenységének nagy részével képtelen azonosulni. Mivel két írószervezet – a Szépírók Társasága és a Fiatal Írók Szövetsége – jelölte a díjra, ezért elfogadta azt, de a vele járó mintegy 770 ezer forintot* az L. Ritók Nóra vezette Igazgyöngy Alapítványnak utalja.

false

 

Fotó: MTI

„Azzal, hogy átadja a pénzdíjat, megpróbál egy üzenetet megfogalmazni a kormány felé. Hozzáteszi: ha lenne egy normálisan működő közmédia, akkor eljutna az üzenet az országot vezető politikusokhoz, hogy egy díjazott író mit gondol a kormány munkájáról” – írja a nol.hu.

Az MTI közölte a díjátadó mosolygós képeit, ismertette Balog Zoltán szép beszédét, de Tompa Andrea reakciója már valóban nem érte el a közmédia ingerküszöbét.

Andreának mindenesetre gratulálunk, a díjhoz és a döntéséhez is.

 

(Tompa Andrea Fejtől s lábtól című könyvéről kritikánkat itt olvashatják.)

* Először, tévesen, 200 ezer forintot írtunk, de a vonatkozó kormányrendelet szerint a díjjal járó pénzjutalom mértéke a kormánytisztviselői illetményalap – vagyis 38 650 forint – hússzorosának megfelelő összeg.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.