Könyv

Tompa Andrea: Fejtől s lábtól

  • Pogrányi Péter
  • 2013. július 6.

Könyv

Egyedülállóan szép könyv, az utóbbi évek kiemelkedő prózai munkája. A szó minden elcsépelt jelentésében testes mű: két erdélyi orvos történetét meséli el az 1910-es évek elejétől a világháború és Trianon traumáin keresztül egészen boldog egymásra találásukig.

Panoptikumszerűen, de légies könnyedséggel jeleníti meg a mai szempontból kifejezetten érdekfeszítő, de ilyen részletesen sehol nem tárgyalt társadalmi és szociális kérdések tömkelegét (feminizmus, kisebbségi sors, provincializmus stb.), érzékeny figurái a gyorsan változó viszonyok között maguk is dinamikus változásokra, gyors kiábrándulásokra és nagy újrakezdésekre vannak kényszerítve, ahogy a régió egész társadalma ekkoriban. Telitalálat a fiatal orvosjelöltek pályájának bemutatása: a Bildungsroman műfaji kódjának megfelelően a felnőtté válás útját követi végig. Ez lehetőséget ad a kolozsvári egyetemi élet aprólékos megrajzolására, a tudománytörténeti betétek kibontására: a testi tapasztalat fő szövegszervező erővé válik. A főszereplők párhuzamos, váltott szólamai a regény stilizált, könnyfakasztóan szép zárlatában találkoznak és forrnak eggyé, felszámolva ezzel önmagukat.

A mű óriási anyagot mozgat: az olvasó szinte kitanulja nemcsak Erdély történelmét és lélektanát, de a korabeli egyetemista konfliktusait, a korabeli orvostudomány etikai-politikai dilemmáit, a balneológia és a sebészet csínját-bínját, az erdélyi értelmiség és Budapest ellentmondásos viszonyát is, és még mi mindent! De ez a rendkívüli alapossággal felhalmozott tudás - noha természetes módon illeszkedik a történetekbe - valójában csak háttér: a férfi és a női főszereplő naplószerűen megírt, tüneményes és dallamos nyelvén elbeszélt, merész kanyarokkal teli története mégiscsak az én folyamatos és kérlelhetetlen elemzésén alapszik. Impozáns lélektani realizmus, kötelező olvasmány.

Kalligram, 2013, 484 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."