Hat lövés a hídon – A hidegháborútól a hibrid háborúig

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. március 3.

Külpol

Borisz Nyemcov erőszakos halála nagyon is megfelel annak a szándéknak, hogy a rendszer kifelé veszélyesnek, befelé pedig mindenhatónak mutathassa önmagát.

Az ellenzéki politikus meggyilkolása soha nem jöhetett volna rosszabbkor Vlagyimir Putyinnak, mint most – állapította meg a Kreml-hű Pravda már a merénylet másnapján. Való igaz, jelentették ki erre az orosz ellenzék tagjai, ha abból indulunk ki, hogy Putyin érdekeivel ellentétes a kelet–nyugati konfrontáció kiszélesedése, akkor az orosz elnöknek valóban nem fűződött érdeke Nyemcov halálához. Ugyanakkor milyen alapon állítható, hogy Putyint nem e konfrontáció élteti?

Rettenetes Iván

A jelenlegi orosz vezetés szisztematikusan, lépésről lépésre alakított ki egy olyan geopolitikai helyzetet, melynek lényege egy olyan autokrata állam létrehozása, mely a nyugati demokráciák ellenében definiálja önmagát. Az ellenzéki politikus erőszakos halála pedig nagyon is megfelelő annak a szándéknak, hogy a rendszer kifelé veszélyesnek, befelé pedig mindenhatónak mutathassa önmagát – állítja ma az orosz ellenzék.

false

 

Ez egy lehetséges forgatókönyv, de van számos másmilyen is. A leglogikusabbnak az tűnik, mely az eseményeket függetleníti Putyin konkrét politikai szándékától, de beleillőnek tekinti a Putyin akarata szerint formálódó politikai fejlődésbe. Nyemcov politikustársa s mozgalmának társvezetője, az ifjú Ilja Jasin fogalmazta meg talán a legtalálóbban: Putyint politikai felelősség terheli a mostani gyilkosságért, mert olyan, erőszakkal teli állapotot honosított meg Oroszországban, melynek keretei között bármi lehetséges, legfőképp az efféle gyilkosság.

Jó ideje tapasztalható, hogy azok az erők, amelyek ideológiailag jócskán megelőzték – sőt megelőlegezték – a mai hidegháborús helyzetet, Putyin országlása alatt mindig is igen jelentékeny autonómiát élveztek. Szabadon, sőt táborukat gyarapítva juttathatták el ideológiai üzenetüket minden oroszhoz, s ennek lényege a nacionalista öntömjénezés és az orosz történelemben fogant, elementáris társadalmi szervezőerő, a siker mindenkori kulcsaként felfogott erőszak. Rettenetes Ivánnak ma ugyanolyan kultusza kezd kialakulni, mint Sztálin országlásának kezdetén, azzal együtt, hogy Putyin nem szovjetrendszerben, hanem valamilyen cárias állami reinkarnációban gondolkodik. Ám az elnök egyidejűleg újrafogalmazta a sztálini időszak legfontosabb stratégiai célját mint állameszmét, mely önmagát az egyéni boldoguláson és szabadságon átlépő, hatékony mechanizmusnak, a nyugat alternatívájának tekinti.

A Bolsoj Zamoszkvoreckij híd üzenete

Ezek az erők, melyek gyakorta függetlenítik magukat a Kreml aktuálpolitikai elképzeléseitől, de szándékaik mindig igazodnak a Kreml hosszú távú stratégiai elgondolásaihoz, már azt megelőzően aktivizálták magukat Kelet-Ukrajnában, hogy oda az orosz hadsereg betette volna a lábát. Nem logikátlan köreikben keresni azokat a tetteseket, akik – Putyin konkrét szándékaitól teljesen függetlenül – február 27-ről 28-ra virradó éjszaka, a Bolsoj Zamoszkvoreckij hídon leadták azt a hat lövést. Az orosz elnök pedig most majd viszonyulni fog a kialakult helyzethez, beleillesztve azt hosszú távú terveibe, miként tette azt korábban is, például legutóbb Ukrajnában.

false

 

A világ Nyemcov halálával minőségileg egy új helyzettel szembesül; a mai Oroszországgal már közel sem lehet ugyanolyan kapcsolatokat fenntartani, mint a tegnapival. A Nyugat belső, legsajátabb értékeinek egyike, hogy egy ilyen merénylet komoly szemléletbeli következményekkel bírjon. Európa és az Egyesült Államok választhat a becstelen semmittevés és a mainál is élesebb hidegháborús feltartóztatás között, de ha a semmittevést választja, később bónuszként elkerülhetetlenül megkapja majd azt a hibrid háborút, mondjuk a Baltikumban, melynek Moszkva köztudomásúlag igen kiváló mestere.

A szerző a DK külpolitikai kabinetvezetője, elnökségi tagja.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.