A bojkottfelhívás után átépítenék a Velencei Biennále magyar pavilonját

  • Hamvay Péter
  • 2015. március 29.

Kultúra

Átlátszó cső, szertelen kislabdák, megsebzett identitás 20 millióból: május 7-én nyílik a magyar pavilon Velencében. Nemcsak pénzről, jogkörökről is szó van.

Ventilátorok hajtotta fehér polisztirollabdák fognak átlátszó fóliacsőben keringeni a Velencei Biennále május 7-én megnyíló magyar pavilonjában – derült ki Balatoni Mónika nemzeti biztos csütörtöki sajtótájékoztatóján. German Kinga, a MOME Elméleti Intézet docense Cseke Szilárd képzőművésszel együtt készített Fenntartható identitások című munkája november 22-ig lesz látható az 56. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjában.

Szabadon választott, ám sajna túldeterminált identitáspályák

German – aki kurátorként jegyzi a projektet – elmondta, hogy az áttetsző csövek az emberi identitáspályákat szimbolizálják. Fontos, hogy ezek a csövek a kiállítás falai között húzódnak, ami azt jelenti, hogy bár identitásunkat magunk választhatjuk, azt mégis számos tényező determinálja. Az objekt 20 millió forintba kerül. Balatoni Mónikától megtudtuk, hogy 74,8 millió forintos költségvetéssel rendelkeznek. Ebből 25 millió forint megy el a háromtagú biennáleiroda béreire és helyiségbérletére. A fennmaradó csaknem 30 millió forintot Balatoni szerint egyrészt az installáció felépítése, bontása és a velencei magyar jelenlét emészti fel, de a nemzeti biztos egyéb elképzeléseit is ebből valósítja meg.

Balatoni ugyanis a velencei filmfesztivál, a gyermek- vagy táncművészeti biennále magyar jelenlétét is szervezi. Igaz, a filmfesztiválra idén nem hívtak meg magyar filmet, de szerinte a versenyen kívüli programok sorában azért megjelenhetünk. Megtudtuk azt is, hogy idehaza képeslapokon hívják fel a figyelmet a Velencei Biennále magyar kiállítására, mert Balatoni szerint idehaza leginkább a szakma tud a seregszemléről és a magyar részvételről.

Levakolták, kibontaná

A nemzeti biztos a szecessziós magyar pavilonhoz is hozzányúlna. Mint a Narancsnak kifejtette, a Maróti Géza által tervezett épület nem igazán alkalmas a mai igényeknek megfelelő kiállítások befogadására, ezért fontolgatja azt, hogy átépítteti az 1909-ben épült – műemléki oltalom alatt álló – pavilont. Balatoni szerint a külső megmaradna, sőt kibontanák a szocializmus évtizedeiben levakolt mozaikokat is, de a belső tér átalakulna, és hasznosítanák a padlásteret is. Ehhez persze először meg kell szerezni az épület tulajdonosi jogait. Mióta a biennále elvált a később Fekete Györgynek átadott Műcsarnoktól, van itt egy nagy joghézag. A nemzeti biztosi feladatokat ugyanis korábban a Műcsarnok igazgatója látta el, de Gulyás Gábor a csendes távozásért cserébe, 2013 szeptemberében néhány más feladattal együtt ezt is magával vihette. Aztán, miután Balatoni áldozatul esett Szijjártó Péter külügyminisztériumi tisztogatásának, a kulturális diplomáciáért felelős államtitkárt a biennále nemzeti biztosa címével kárpótolták.

Önálló személy

A kortárs képzőművészettel eddig nem foglalkozó államtitkár nemzeti biztosi kinevezése ellen tiltakozásul bojkottfelhívás is megjelent. Lapunk számolt be elsőként arról, hogy a biennáleirodát végül a kulturális tárca a Ludwig Múzeum alá helyezte. Balatoni most a Narancsnak azt mondta, szeretné, ha az iroda önálló jogi személy lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.