A bojkottfelhívás után átépítenék a Velencei Biennále magyar pavilonját

  • Hamvay Péter
  • 2015. március 29.

Kultúra

Átlátszó cső, szertelen kislabdák, megsebzett identitás 20 millióból: május 7-én nyílik a magyar pavilon Velencében. Nemcsak pénzről, jogkörökről is szó van.

Ventilátorok hajtotta fehér polisztirollabdák fognak átlátszó fóliacsőben keringeni a Velencei Biennále május 7-én megnyíló magyar pavilonjában – derült ki Balatoni Mónika nemzeti biztos csütörtöki sajtótájékoztatóján. German Kinga, a MOME Elméleti Intézet docense Cseke Szilárd képzőművésszel együtt készített Fenntartható identitások című munkája november 22-ig lesz látható az 56. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjában.

Szabadon választott, ám sajna túldeterminált identitáspályák

German – aki kurátorként jegyzi a projektet – elmondta, hogy az áttetsző csövek az emberi identitáspályákat szimbolizálják. Fontos, hogy ezek a csövek a kiállítás falai között húzódnak, ami azt jelenti, hogy bár identitásunkat magunk választhatjuk, azt mégis számos tényező determinálja. Az objekt 20 millió forintba kerül. Balatoni Mónikától megtudtuk, hogy 74,8 millió forintos költségvetéssel rendelkeznek. Ebből 25 millió forint megy el a háromtagú biennáleiroda béreire és helyiségbérletére. A fennmaradó csaknem 30 millió forintot Balatoni szerint egyrészt az installáció felépítése, bontása és a velencei magyar jelenlét emészti fel, de a nemzeti biztos egyéb elképzeléseit is ebből valósítja meg.

Balatoni ugyanis a velencei filmfesztivál, a gyermek- vagy táncművészeti biennále magyar jelenlétét is szervezi. Igaz, a filmfesztiválra idén nem hívtak meg magyar filmet, de szerinte a versenyen kívüli programok sorában azért megjelenhetünk. Megtudtuk azt is, hogy idehaza képeslapokon hívják fel a figyelmet a Velencei Biennále magyar kiállítására, mert Balatoni szerint idehaza leginkább a szakma tud a seregszemléről és a magyar részvételről.

Levakolták, kibontaná

A nemzeti biztos a szecessziós magyar pavilonhoz is hozzányúlna. Mint a Narancsnak kifejtette, a Maróti Géza által tervezett épület nem igazán alkalmas a mai igényeknek megfelelő kiállítások befogadására, ezért fontolgatja azt, hogy átépítteti az 1909-ben épült – műemléki oltalom alatt álló – pavilont. Balatoni szerint a külső megmaradna, sőt kibontanák a szocializmus évtizedeiben levakolt mozaikokat is, de a belső tér átalakulna, és hasznosítanák a padlásteret is. Ehhez persze először meg kell szerezni az épület tulajdonosi jogait. Mióta a biennále elvált a később Fekete Györgynek átadott Műcsarnoktól, van itt egy nagy joghézag. A nemzeti biztosi feladatokat ugyanis korábban a Műcsarnok igazgatója látta el, de Gulyás Gábor a csendes távozásért cserébe, 2013 szeptemberében néhány más feladattal együtt ezt is magával vihette. Aztán, miután Balatoni áldozatul esett Szijjártó Péter külügyminisztériumi tisztogatásának, a kulturális diplomáciáért felelős államtitkárt a biennále nemzeti biztosa címével kárpótolták.

Önálló személy

A kortárs képzőművészettel eddig nem foglalkozó államtitkár nemzeti biztosi kinevezése ellen tiltakozásul bojkottfelhívás is megjelent. Lapunk számolt be elsőként arról, hogy a biennáleirodát végül a kulturális tárca a Ludwig Múzeum alá helyezte. Balatoni most a Narancsnak azt mondta, szeretné, ha az iroda önálló jogi személy lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.