Ferenc pápa nyilvánosan tette helyre Erdő Pétert

  • narancs.hu
  • 2015. október 17.

Lélek

A magyar bíboros szerint a melegeket tisztelni kell, de az ő szerelmük nem lehet a családra vonatkozó isteni terv része. A pápa saját kezűleg vágta méretre az esztergomi érseket.

Október 4-én kezdődött a Vatikánban az a három hétig tartó tanácskozás, amelynek témája a család és az egyház kapcsolata. A nyitóbeszédet Erdő Péter bíboros tartotta, akinek szavaira mindenkit meglepve személyesen Ferenc pápa reagált. Az egyházfő ellentmondott a bíborosnak; többek szerint szándékosan hozta kellemetlen helyzetbe Erdőt. A Magyar Narancs aktuális számában részletesen beszámolunk a szinódusról.

Ki nevet a végén?

Ki nevet a végén?

Fotó: Alessandra Tarantino/MTI/AP

A tanácskozást Erdő Péter nyitotta meg. 15 oldalas jelentésében összefoglalta a szinódusi munkadokumentumot, és bemutatta az összeállítása közben felmerült viták eredményét. Ezek a magyar politikai jobboldal bigottjai számára sok esetben tabudöntögetőnek tűnhetnek, hiszen – a Vatikáni Rádió összefoglalója szerint – Erdő például kijelentette, hogy „az egész egyházi közösség feladata, hogy segítse a háborúktól és üldözésektől sújtott családokat”. Ahogy arra is figyelmeztetett, hogy a „homoszexuális hajlamú személyeket” „tisztelettel és tapintattal kell fogadni, elkerülve minden igazságtalan, hátrányos megkülönböztetést”.

Az Erdő által ismertetett jelentés azonban összességében inkább a Vatikán konzervatív szárnyának nézeteihez áll közel. Fenti gondolatát például azzal folytatta, hogy „semmilyen alap nem létezik arra, hogy hasonlóságot, bármilyen, akár távoli analógiát vonjunk a homoszexuális kapcsolatok és a házasságról és a családról alkotott isteni terv között. Teljességgel elfogadhatatlan, hogy az egyház pásztorai nyomásnak legyenek kitéve ebben a tárgyban”.

Még nem tudható, mire jut a szinódus az abortusz, az elvált katolikusok és a melegházasság kérdésében, de a három hétig tartó gyűlés egyik legemlékezetesebb momentuma már megtörtént. Ferenc pápa reakciója ugyanis rendkívüli gesztus, amelyből konzervatív kommen­tárok egyenesen arra következtetnek, hogy Ferenc épp azért tette meg a konzervatív Erdőt főrelátorrá, hogy aztán kellemetlen helyzetbe hozhassa. Felszólalásában a pápa felhívta a szinódus figyelmét: nem azért gyűltek össze, hogy csupán – az Erdő beszédében különösen hangsúlyos – újraházasodás problémájáról beszéljenek. Az egyházfő azt is hozzátette, hogy a szinódus munkájában nem Erdő felszólalása az egyetlen hivatkozási pont, hanem az „egy a többi nézőpont közül”.

Az ügy hátterét és lehetséges következményeit az aktuális Narancsban vázoljuk fel.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.