Budapest mínusz – Térey plusz

  • Térey János
  • 2014. január 1.

Lokál

Karácsonyi számunkban jelent meg Térey János Budapest mínusz című írása a főváros "legjobb elpusztult épületeiről". Az alábbiakban a cikkből kimaradt epizódokat közöljük.

Aquincum

Aquincumnak egy kulturális őrségváltás küszöbén, a népvándorlás útjába kerülve például pusztulnia kellett, nem volt kibúvó. Szerencse, hogy nem rá, fölébe, hanem mellé települt a középkori város. Romjai jelenleg mégis díszlethez, odvas fogsorhoz hasonlítanak csupán, a térdig érő alapfalakkal nem tud mit kezdeni a tudásszomjas ifjúság. A város vérkeringésébe való újbóli bekapcsolásához legalább a két amfiteátrumot újjá kellene építenünk, nem? Bár, ha belegondolok, azok is ábrándozó stadionberuházások volnának. Legalább Hadrianus palotáját a Hajógyári-szigeten, de azt mindenképpen, egészen a cseréptető gerincéig, fütyülve a Velencei Chartára. A későbbi császár pannoniai helytartó korában építtette luxusfürdőstül, majorságostul. A múlt században többször kiásták és visszatemették. Mozaikpadlóját múzeumban őrzik. Ma is milyen jól festene udvarán a cserélhető fejű császárszobor! A mostani hatalmas inzula délnyugati nyúlványának felső végében állt, amely az ókorban különálló kis sziget volt. Jelenleg parkoló és sportpálya nyújtózik a helyén.

false

 

Fotó: fortepan.hu

Városháza

A tornyos régi pesti Városháza a mai Galamb utca magasságában, amely szintén Hild-mű volt, több korábbi előzmény beolvasztásával született. Nem volt útban, a századforduló lázas kapkodásának áldozata lett.

false

Regnum Marianum

Bár az 1926-31-ben épült, délfrancia beütésű, neoromán Regnum Marianum, tervezte Kotsis Iván, nem volt a kortárs építészet alkotása a maga idejében sem, viszont jó kvalitású épület volt, és kétségtelenül „öltöztette” az Aréna utat. A Damjanich utca tengelyében épült, a bukott Kommün utáni hálaadásként. Hatásos, pódiumszerű alapzaton állt, magas és széles lépcsősor vezetett föl árkádos előcsarnokához. A tamburos kupola lanternáját a Szent Korona díszítette. Sorsa jelképes. Rákosi Mátyás taroltatta le 1951-ben, hiába fonódott köré élőlánc. Bontása hihetetlen erőfeszítésbe került, masszív falait robbantani kellett. Maradékát az altemplom üregébe darálták, ott ma is megvan a föld színe alatt, kikereshető, föltárható: véleményem szerint ez kívánatos is volna. Az optimális anyagfölhasználás érdekében, meg nyilván vaskos cinizmusból mészkőlapjaival burkolták a Sztálin-szobor talapzatát és a kommunista május elsejék dísztribünjét, s később, bizonyára nem véletlenül, éppen a tanácsköztársasági emlékmű került a helyére, az „ordító proli” szobrával. Kevesen tudják, hogy befejezetlen épület volt, tornya sohasem került kivitelezésre, hiába folyt évekig a gyűjtés. Ezzel a templommal kapcsolatban fölmerült az újjáépítés lehetősége 1989 után; szerepe némileg hasonló, mint a Megváltó Krisztus székesegyházé a moszkvai Veréb-hegyen, amelynek fölépítését Napóleon visszavonulásakor tökélte el I. Sándor cár (ezzel fejezve ki „hálánkat az isteni gondviselésnek, mely megmentette Oroszországot attól a balsorstól, mely beárnyékolta őt”...), s amelyet 1931-ben robbantottak föl. Végül Alsórákoson épült föl az utód, építészetileg szerény minőségben.

false

 

Fotó: fortepan.hu

OTI-székház

Speciális példa a csonkításé – a Fiumei úti OTI-székház artdeco tornyát, az első magyar felhőkarcolót például barbár módon lefejezték, bauxitbeton elemeire, tehát statikai okra hivatkozva, sajnos joggal –, valamint a befejezetlen épületeké, ilyen a Magyar Szentföld temploma, amelyet Rákosi alatt visszabontottak. Radírozással ér föl az Ügető beépítése is, hiába maradt állva a tribünje. Korábban a Magyar Színház radikális átépítése is radírozás volt. Azt hiszem, valamiért a pakfon eklektika még mindig többet ér középületként, mint a funkcionalizmus átlagos, gyorsan elkopó írásjelei.

false

 

Fotó: fortepan.hu


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.