Mégsem született megállapodás a Lukács Archívum ügyében

  • narancs.hu
  • 2018. február 4.

Lokál

„Az elképzelések vállalhatatlanok.”

Tegnapelőtt mi is beszámoltunk arról, hogy a korábbi tervektől eltérően mégis fenntartja a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) a Lukács György filozófus korábbi lakásában kialakított kutatóhelyet, a felújításhoz szükséges külső források megszerzésében pedig a Lukács György Nemzetközi Alapítvány (LANA) segítségét várja. A korábbi hírben arról is szó esett, hogy a filozófus otthonában elhelyezett hagyaték szakszerű feldolgozásáról és a felújítás menetrendjéről az MTA elnöke, Lovász László és Kelemen János akadémikus, a LANA kuratóriumi elnöke állapodott meg.

Úgy tűnik, erről azonban szó sincsen. A Mérce friss bejegyzése szerint ugyanis a LANA a hozzájuk eljuttatott közleményben cáfolta az eddigieket.

Mint írják, az elnökök beszélgetésében csak szándékokról esett szó, ahogy a nyilatkozat is csak a felek kölcsönös jóakaratát rögzíti, és a közlemény bevezetést követő része kizárólag az MTA Könyvtár főigazgatójának elképzeléseit fejti ki, de ezek az elképzelések vállalhatatlanok nemcsak a LANA, hanem az MTA számára is.

A LANA kuratóriuma szerint ennek az a fő oka, hogy a koncepcióban

a hagyaték rendezésének kulcsa a Lukács-kéziratok eltávolítása az archívumból,

aminek egyetlen elképzelhető célja és lehetséges következménye a Lukács Archívum „tönkre-, sőt nevetségessé tétele”.

A LANA azt is nehezményezi, hogy bár az MTA közleményében a filozófus lakásában kutatóhely fenntartásáról van szó, főigazgatói elképzelés szerint „állandó kiállításnak” kellene nyílnia az archívumban, többnyelvű vezetőfüzettel és ismertetőleporellóval a látogatók számára, így hasznosítva a lakást „szélesebb felhasználói kör számára”. Csakhogy a LANA szerint a kéziratok nélkül azonban nem lehet valódi kutatóhelyről beszélni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.