Kemény volt az idei Golden Globe: kiállás a nőkért, a jogainkért és persze a jobbnál jobb sorozatok diadala

  • Gera Márton
  • 2018. január 8.

Mikrofilm

A show kicsit unalmas volt, de fontos beszédek hangzottak el.

Egyetlen dolog teljesen biztos: a Golden Globe-gála évről évről egyre unalmasabb. Olykor csak képtelenek jó műsorvezetőt választani, máskor nem tudják időben elkezdeni a show-t, néha meg egyszerűen olyan hosszú az egész az ezernyi reklám miatt, hogy az európai néző – miután már rég leragadtak a szemei – szépen elalszik a gála közben.

Idén legalább időben kezdődött a 75. show, csak hát a jó Seth Meyers – ő a rémesen gyenge Jimmy Fallont váltotta – sem volt éppen egy eredeti poéngyáros. Persze, bevállalós volt, de ez az ilyen ceremóniák tartozéka, nem túl jelentős érdem. Volt kis trumpozás (mostanra jutottunk el oda, hogy szinte lehetetlen vicceset mondani az amerikai elnökről, mert a saját magát zseninek nevező Donald Trump maga egy vicc), utalgatás Harvey Weinsteinre, és arra, hogy a teremben nem ő a legismertebb Seth, hanem inkább Seth Rogen. Utóbbiban alighanem igaza is volt.

Seth Meyers

Seth Meyers

 

A sok-sok fárasztó kiszólás, poénkodásnak nevezett monológ ellenére mégsem volt eseménytelen az idei GG-gála, mivel a legtöbb díjat most valami különös oknál fogva az kapta, aki tényleg megérdemelte. Vagyis idén nem lehetett olyan jóízűen szidni a Hollywoodban dolgozó külföldi újságírókat, a HFPA-t, amiért megint nem nézték elég figyelmesen a filmeket és a sorozatokat. Valamint elhangzott pár igen remek és fontos beszéd, amelyre érdemes volt odafigyelni.

Tévések

Elisabeth Moss átveszi a díjat

Elisabeth Moss átveszi a díjat

 


Tévés fronton különösebb meglepetések nem voltak: Nicole Kidman végre megkapta a megérdemelt szobrát (legjobb színésznő televíziós minisorozatban) és tényleg egy olyan sorozatért, melyet érdemes nézni. A Hatalmas kis hazugságok ugyanis csak elsőre tűnik pletykázós, könnyű szériának, percek alatt kiderül, hogy piszok jól tud mesélni titkokról, családon belüli erőszakról, hazugságokról, és nagyjából mindenről, ami a látszólag irigyelt életek mögött megbújik. Férfifronton is nagyot ment a mini, hiszen Alexander Skarsgård bezsebelte a legjobb mellékszereplő televíziós minisorozatban elnevezésű díjat, amiért eljátszotta Nicole Kidman bántalmazó férjét a szériában.

Talán soha nem volt még ilyen szoros a verseny a sorozatos színésznők között: a díjért versenyzett az általam nagyon hamar megkedvelt Katherine Langford (13 Reasons Why), de ott volt a mezőnyben Maggie Gyllenhaal, aki David Simon közepesen jó (=a Dróthoz képest bakfitty) sorozatában, a Fülledt utcákban remekelt, és ne feledkezzünk meg az itthon sajnos egyelőre csak kevesek által nézett The Crown II. Erzsébet királynőjéről, Claire Foyról sem. Végül Elisabeth Moss mehetett fel a színpadra, aminek szintén lehetett örülni, mert ő az év egyik legjobb szériájában, A szolgálólány meséjében mutatta meg, hogyan lehet túlélni egy fojtogató világban. Ez pedig manapság sem utolsó erény, és Moss beszéde kellően erős is volt. Arról beszélt ugyanis, hogy a díj azoké a nőké is, akik kiállnak az igazságtalanság ellen, harcolnak a szabadságért.

Elisabeth Moss Wins Best Actress in a TV Series, Drama at the 2018 Golden Globes

Elisabeth Moss accepts the award for Best Performance by an Actress in a Television Series, Drama at the 75th Annual Golden Globe Awards. " Subscribe for More: http://bit.ly/NBCSub " Watch The 2018 Golden Globe Awards Tonight 8pm ET/5pm PT on NBC!

Ezek után igazából senkit nem lepett meg, hogy A szolgálólány meséje szépen bezsebelte a legjobb drámasorozatnak járó díjat. Helyes, nagyon helyes – örömködött szinte az egész világ, és a díj részben persze üzenet is volt, mert kevés aktuálisabb sorozatot lehet ma ennél találni, még ha a The Crown is megérdemelte volna a szobrot. Az egyre rosszabb Trónok harca és a második évadra a lendületéből sokat vesztő Stranger Things (a fiatal színészek persze még így is irtó ügyesek voltak benne) szerencsére viszont hoppon maradt. Aztán a Hatalmas kis hazugságok harmadjára is visszatért, hogy elvigye a legjobb televíziós mininek járó díjat, vagyis bejött a papírforma, bár a mezőnyben eleve nem volt igazi ellenfele.

Ha volt pillanat, amikor meg lehetett lepődni, az a „legjobb tévés színész drámasorozatban” című díj kiosztásokért történhetett, itt ugyanis az amerikai nézők által imádott This is Us főszereplője, Sterling K. Brown lett a győztes, ami csak azért érdekes, mert ez egy tökéletesen középszerű dramedy, a középszerűnél kicsivel jobb alakításokkal. Nem volt viszont ok szájhúzásra a minisorozatos fronton (bár az továbbra is megválaszolhatatlan kérdés, mi alapján pakolgatják a sorozatokat egyik és másik kategóriába), lévén Ewan McGregor kapott egy szobrot a Fargo harmadik évadában nyújtott teljesítményéért. Bár a sorozat már közel sem olyan jó, mint első nekifutásra, McGregor valóban jót ment benne, ráadásul dupla szerepben. Egyedül talán Az ifjú pápa-rajongóknak fájhatott a szívük, hiszen a szó szerint is isteni Jude Lawt nem díjazták, aminek az lehet az oka, hogy a tengerentúlon egész egyszerűen nem jött át Paolo Sorrentino első sorozata.

Azis Ansari teljesítménye ugyanakkor végre a helyére került, és szobrot vihetett haza („legjobb alakítás televíziós sorozatban – vígjáték/musical”), amiért olyan szerethetően vicces az utóbbi évek egyik legviccesebb sorozatában, a Master of None-ban.

Filmesek

Bár sokan arra számítottak, hogy az idei év imádott horrorjának (?), a Tűnj el!-nek főszereplője, Daniel Kaluuya lehet majd boldogabb a legjobb színésznek (vígjáték/musical) járó szobrocskával, ez nem így történt, hanem a láthatólag igen kedélyes James Franco mehetett fel a színpadra. Úgy látszik tehát, hogy a külföldi filmes újságírók kajálták Franco filmjét (The Disaster Artist), amelyet a világ egyik legrosszabb filmjének forgatásáról, a The Roomról készített. Hogy ezt mi mikor láthatjuk majd, jó kérdés, mivel egyelőre nincs hazai forgalmazója a filmnek.

James Franco Wins Best Actor, Musical or Comedy at the 2018 Golden Globes

James Franco accepts the award for Best Performance by an Actor in a Motion Picture - Musical or Comedy at the 75th Annual Golden Globe Awards.

Ami megint csak örömre adott okot, hogy a Coco megkapta a legjobb animációs filmnek járó díjat. Egyesek persze biztosan húzták a szájukat, hogy ez nem is igazi animációs film, a gyerekek megijednek tőle, de ettől függetlenül simán kenterbe verte a többi indulót (az elcsépelt Ferdinándot, vagy éppen a Bébi urat), és a mexikói hagyományokról szóló film tényleg egy olyan mozi, amire bátran elmehet az egész család.

Úgy tűnik, az Erőszakik rendezője, a drámaírásban is kiváló Martin McDonagh ismét valami nagyszerűt alkotott. Új, hozzánk heteken belül érkező filmje, a Három óriásplakát Ebbing határában forgatókönyvének megírásáért tudniillik zsebre vágott egy szobrot, majd egy rövidke, de egészen vicces beszédet tartott, ami csont nélkül jobb volt, mint egy Seth Meyers-monológ. Ami miatt viszont még napokig lehet bosszankodni, az a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díj: aki ugyanis látta A négyzetet, csak ennek a svéd remekműnek tudott szurkolni, ehhez képest a szobrot odaadták a német Aus dem Nichtsnek. Skandalum, és mély szomorúság!

Nem feltétlenül jött be a papírforma rendezői fronton, itt ugyanis Guillermo del Toro kapta meg a legjobb direktornak járó díjat. Sokan Christopher Nolant (a Dunkirk okán) várták befutónak, bár a felhozatal eleve erős volt: itt volt Spielberg A Pentagon titkaival, McDonagh az új filmjével, és Ridley Scott a Kevin Spacey botránya miatt átdolgozott A világ összes pénzével.

Guillermo del Toro elmondja a beszédét

Guillermo del Toro elmondja a beszédét

 

A fiatal Saoirse Ronan a Lady Bird miatt megkapta a legjobb színésznőnek járó díjat (vígjáték/musical kategóriában), Frances McDormand pedig a dráma kategóriában nyert, a Három óriásplakát Ebbing határában főszereplőjeként. A drámás férfiak között pedig természetesen Gary Oldman futott be, aki sikeresen alakult át Churchillé. Ebben a kategóriában egyébként nem az volt a kérdés, hogy az öt jelölt közül ki nyeri a díjat, hanem hogy a színészettől búcsúzó Daniel Day-Lewis (Fantomszál), a sokszorosan díjazott Tom Hanks (A Pentagon titkai), vagy Oldman (A legsötétebb óra) lesz-e a nyertes.

false

Szerencsére az idén életműdíjat kapó Oprah Winfrey nem egy fárasztó beszédet tartott, hanem már-már gyújtó hangú szónoklatot a jogainkról, meg arról, hogy mennyire fontos a kiállás és a sajtó szabadsága. Szóval valami hasonló csinált, mint a tavalyi életműdíjas Meryl Streep, aki akkor úgy beszélt Trumpról, hogy nem mondta ki a nevét. Az Oprah-beszéd a gálának egy kifejezetten izgalmas pillanata volt, és az ilyenből kellett volna sokkal, de sokkal több.

Oprah Winfrey

Oprah Winfrey

 

Szokás szerint a végére maradt a legfontosabb kategória, így aki kitartó volt, magyar idő szerint hajnali negyed hat előtt pár perccel megtudhatta, hogy bizony Martin McDonagh tényleg óriásit alkothatott, a Három óriásplakát Ebbing határában ugyanis az est legfontosabb díját is elvitte, legyőzve a Dunkirköt, A pentagon titkait, Guillermo del Toro filmjét és Luca Guadagnino drámáját (Call Me by Your Name). McDonagh valószínűleg boldog éjszaka elé néz.

Az összes győztes nevét ide kattintva lehet megnézni.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.