Ez a film lehetett volna az új Szárnyas fejvadász, de csak egy sötét zagyvaság lett

  • Gera Márton
  • 2018. február 25.

Mikrofilm

A Mute bizonyítja, hogy a Netflix tud rémes filmeket is gyártani.

Reneszánszát éli a cyberpunk. Bár lehet, csupán azért tűnik ez így, mert olyan időket élünk, amikor pár hónapon belül két olyan darab is érkezett, amire nyugodtan rá lehet húzni, hogy a cyberpunk jegyeit viseli magán, ráadásul még rajongani is lehet érte. Könnyű volt szeretni a Szárnyas fejvadász folytatását, és nem volt nehéz volt kedvelni a Netflix újoncát, a Takeshi Kovacs-trilógiát feldolgozó Altered Carbont sem, ami persze sokkal inkább volt jövőbe importált krimi, mint klasszikus cyberpunk, de ez történetünk szempontjából mellékes. Az viszont már egyáltalán nem, hogy Duncan Jones is úgy gondolta, a cyberpunkhullámot meg kell lovagolni, ami a brit rendező esetében abban manifesztálódott, hogy készített egy, a noir jellemzőit erősen magán viselő filmet, ami hellyel-közzel látványosnak is nevezhető, de szinte minden szempontból elmondhatatlan csalódás.

Pedig Duncan Jones filmrendezői mérlege nem is volt olyan rossz eddig. Persze, nem a videójáték-feldolgozásra, a Warcraft: A kezdetekre gondolunk (mert az tragikus volt, mint általában az összes videójátékos adaptáció), hanem a 2009-es Holdra, vagy a 2011-es Forráskódra. Nem voltak ezek annyira jelentős teljesítmények, azonban hamar átjött, hogy Jones gondolt valami érdemlegeset is arról, ami a vásznon megjelent. Ám mostanra mindez a múlté, hisz a Netflixen péntek óta elérhető Mute-ról lehetetlen megmondani, hogy miről is szeretne szólni.

Mute | Official Trailer [HD] | Netflix

Welcome to Berlin 2052 - where dreams come true and man comes undone. Prepare yourself for MUTE, a new Netflix Original Film by visionary director Duncan Jones, starring Alexander Skarsgård, Paul Rudd and Justin Theroux. Streaming only on Netflix February 23.

Világos, hogy a cyberpunk itt is megvan, ám a Mute-ban az alternatív jövő megjelenítése kimerül annyiban, hogy tele van fénnyel a város (Berlinben, 2052-ben járunk), az autók repülnek, az emberek egy részének feltűnően színes haja van, és mindenki siet valahová a nagy káoszban, éppen úgy, mint a Szárnyas fejvadászban. De a párhuzamok ezzel ki is merültek, mert a film nem is akarja meghaladni a cyberpunk/film noir/sci-fi sztereotípiáit, ennek megfelelően sokszor baromi sötét helyeken mászkálunk, a nők titokzatos dolgokat mondogatnak, az igazi élet meg a bárokban zajlik, és sorolhatnánk még az érintett műfajok szokásos kellékeit. Jó néhány alkalommal láttunk már ilyet, és legtöbbször vonzóbban, okosabban adták el nekünk ugyanezt a világot. Duncan Jones miliője semmivel sem különb annál, mint amit a Szárnyas fejvadász 1982-ben elénk varázsolt, és hát ez mégiscsak ciki, elvégre azóta eltelt vagy 36 év.

false

Aki nem a külcsínben, hanem inkább a belbecsben keresné az értéket, szintén nem számíthat sok jóra. Mintha a rendező és a forgatókönyvíró a munka közben elfelejtette volna, hogy egy filmnek valamiről azért érdemes szólnia is, nem elég, ha szomorú és beteg lelkű emberek mászkálnak egyik helyszínről a másikra. Fut egy történet (a néma bárpultos keresi a szerelmét, aki egyszer csak eltűnik, miután furcsa dolgokat mondott hősünknek az adekvát szeretkezés előtt), ami valójában sehová sem fut ki, és a mozi jelentős részében egyik helyről megyünk a másikra, hogy kifogásolható minőségű dialógusokat hallgassunk. Aztán valahol félúton bejön egy másik cselekményszál, ami csak még kuszábbá teszi az eseményeket, de nem is érdemes folytatni, mert a tanulság úgyis az marad, hogy a Mute annyira félrement, amennyire egy film csak félremehet. Szomorú persze, hogy a Hatalmas kis hazugságokban remekelő Alexander Skarsgård most kénytelen két órán keresztül fel s alá mászkálni, jobbára cél nélkül, ahogy az is elkeserítő, hogy a lassan a sorozatgyártás mesterévé előlépő Netflixnél mostanság csak ilyen gyatra (a Mute mellé szépen oda lehet tenni a tavaly decemberi Brightot, a januári The Cloverfield Paradoxot, vagy az annál is borzalmasabb The Open House-t) filmekre futja.

Mute. Angol–német sci-fi, 126 perc, 2018. A film megtekinthető a Netflixen.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.