Ez a film lehetett volna az új Szárnyas fejvadász, de csak egy sötét zagyvaság lett

  • Gera Márton
  • 2018. február 25.

Mikrofilm

A Mute bizonyítja, hogy a Netflix tud rémes filmeket is gyártani.

Reneszánszát éli a cyberpunk. Bár lehet, csupán azért tűnik ez így, mert olyan időket élünk, amikor pár hónapon belül két olyan darab is érkezett, amire nyugodtan rá lehet húzni, hogy a cyberpunk jegyeit viseli magán, ráadásul még rajongani is lehet érte. Könnyű volt szeretni a Szárnyas fejvadász folytatását, és nem volt nehéz volt kedvelni a Netflix újoncát, a Takeshi Kovacs-trilógiát feldolgozó Altered Carbont sem, ami persze sokkal inkább volt jövőbe importált krimi, mint klasszikus cyberpunk, de ez történetünk szempontjából mellékes. Az viszont már egyáltalán nem, hogy Duncan Jones is úgy gondolta, a cyberpunkhullámot meg kell lovagolni, ami a brit rendező esetében abban manifesztálódott, hogy készített egy, a noir jellemzőit erősen magán viselő filmet, ami hellyel-közzel látványosnak is nevezhető, de szinte minden szempontból elmondhatatlan csalódás.

Pedig Duncan Jones filmrendezői mérlege nem is volt olyan rossz eddig. Persze, nem a videójáték-feldolgozásra, a Warcraft: A kezdetekre gondolunk (mert az tragikus volt, mint általában az összes videójátékos adaptáció), hanem a 2009-es Holdra, vagy a 2011-es Forráskódra. Nem voltak ezek annyira jelentős teljesítmények, azonban hamar átjött, hogy Jones gondolt valami érdemlegeset is arról, ami a vásznon megjelent. Ám mostanra mindez a múlté, hisz a Netflixen péntek óta elérhető Mute-ról lehetetlen megmondani, hogy miről is szeretne szólni.

Mute | Official Trailer [HD] | Netflix

Welcome to Berlin 2052 - where dreams come true and man comes undone. Prepare yourself for MUTE, a new Netflix Original Film by visionary director Duncan Jones, starring Alexander Skarsgård, Paul Rudd and Justin Theroux. Streaming only on Netflix February 23.

Világos, hogy a cyberpunk itt is megvan, ám a Mute-ban az alternatív jövő megjelenítése kimerül annyiban, hogy tele van fénnyel a város (Berlinben, 2052-ben járunk), az autók repülnek, az emberek egy részének feltűnően színes haja van, és mindenki siet valahová a nagy káoszban, éppen úgy, mint a Szárnyas fejvadászban. De a párhuzamok ezzel ki is merültek, mert a film nem is akarja meghaladni a cyberpunk/film noir/sci-fi sztereotípiáit, ennek megfelelően sokszor baromi sötét helyeken mászkálunk, a nők titokzatos dolgokat mondogatnak, az igazi élet meg a bárokban zajlik, és sorolhatnánk még az érintett műfajok szokásos kellékeit. Jó néhány alkalommal láttunk már ilyet, és legtöbbször vonzóbban, okosabban adták el nekünk ugyanezt a világot. Duncan Jones miliője semmivel sem különb annál, mint amit a Szárnyas fejvadász 1982-ben elénk varázsolt, és hát ez mégiscsak ciki, elvégre azóta eltelt vagy 36 év.

false

Aki nem a külcsínben, hanem inkább a belbecsben keresné az értéket, szintén nem számíthat sok jóra. Mintha a rendező és a forgatókönyvíró a munka közben elfelejtette volna, hogy egy filmnek valamiről azért érdemes szólnia is, nem elég, ha szomorú és beteg lelkű emberek mászkálnak egyik helyszínről a másikra. Fut egy történet (a néma bárpultos keresi a szerelmét, aki egyszer csak eltűnik, miután furcsa dolgokat mondott hősünknek az adekvát szeretkezés előtt), ami valójában sehová sem fut ki, és a mozi jelentős részében egyik helyről megyünk a másikra, hogy kifogásolható minőségű dialógusokat hallgassunk. Aztán valahol félúton bejön egy másik cselekményszál, ami csak még kuszábbá teszi az eseményeket, de nem is érdemes folytatni, mert a tanulság úgyis az marad, hogy a Mute annyira félrement, amennyire egy film csak félremehet. Szomorú persze, hogy a Hatalmas kis hazugságokban remekelő Alexander Skarsgård most kénytelen két órán keresztül fel s alá mászkálni, jobbára cél nélkül, ahogy az is elkeserítő, hogy a lassan a sorozatgyártás mesterévé előlépő Netflixnél mostanság csak ilyen gyatra (a Mute mellé szépen oda lehet tenni a tavaly decemberi Brightot, a januári The Cloverfield Paradoxot, vagy az annál is borzalmasabb The Open House-t) filmekre futja.

Mute. Angol–német sci-fi, 126 perc, 2018. A film megtekinthető a Netflixen.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.