Tévésorozat

The Defiant Ones

Mikrofilm

Az HBO négyrészes dokumentumfilmje három éven keresztül forgott, hogy bemutassa, milyen is a zenei producerek világa. A sorozat Jimmy Iovine és Dr. Dre történetén keresztül enged rápillantani a zeneipar háttérmunkálataira, miközben Patty Smithtől Marilyn Mansonon keresztül Eminemig sorra végigvezet minket a 70-es évektől máig húzódó zenei popkultúrán. Jimmy Io­vine, aki az Interscope Records producereként vált ismertté, nemcsak énekesek, rapperek és együttesek útnak indítója, hanem egyenesen műfajok kánonba helyezője, Dr. Drével közös története pedig azt mutatja meg, hogyan lehet a raptől a milliárdos zeneipari ténykedésig jutni. Közös cégük, a Beats Electronics ugyanis néhány év alatt olyan meghatározó szereplővé nőtte ki magát, hogy az Apple 2014-ben 3 milliárd dollárért vásárolta fel. A B betűs fülhallgatók és kultuszuk mögötti történet, utcáról felkarolt tehetségek, a hiphop és a rap elfogadottá válásának társadalmi harcai elevenednek meg előttünk a kazetták hőskorától indulva az online zenei szolgáltatók térnyeréséig. A vizuális munka az HBO mindenkori igényességét tükrözi, az Allen
Hughes rendezte sorozat pedig a sikereket, bukásokat, a zeneipar nagy és kis fordulatait sok archív felvétellel, minőségi szerkesztéssel és olyan megszólalókkal teszi érdekessé, mint Snoop Dogg, Eminem, Bono, Ice Cube, Bruce Springsteen vagy épp Patty Smith, Gwen Ste­phani és Lady Gaga. A lista sokszínű és hosszan folytatható, így azok is találhatnak kedvükre való szereplőt, akik az 1990-es és a 2000-es évek rapklasszikusairól lemaradtak.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.