Egy év szégyen – Kinek játszik az Újszínház?

  • narancsblog
  • 2013. január 31.

Narancsblog

Épp egy éve tette be a lábát Dörner György és Pozsgai Zsolt az Új Színház üres épületébe (a társulat épp külföldön játszott) – itt van hát az alkalom, hogy számot vessünk azzal, mi is történt a Paulay Ede utca 35. szám alatt eddig. A 2011. őszi, külföldön éppúgy, mint itthon megdöbbenést keltett főpolgármesteri döntésről sokáig csak találgatni lehetett: vajon ki, illetve mi motiválta – mára azonban valamelyest tisztábban látszik már a kinevezés valódi oka. Vegyük sorba, miért is.

Azt például külön érdemes felidéznünk, hogy a néhai Csurka Istvánnal kiegészült trió miért kapta meg a színházat a korábbi igazgató, Márta István ellenében, legalábbis a hivatalos válasz szerint. „Számomra két eleme bizonyult döntőnek. Dörner azt írta le, hogy európai és amerikai művek mellett – ismétlem, mellett – a magyar nemzeti dráma darabjait akarja bemutatni klasszikus rendezésben. Évek óta beszélünk arról, hogy kellene egy színház a magyar drámának. A másik, ami megfogott: a névsor, hogy kiket óhajt játszani. Vörösmartyt, Csokonait, Németh Lászlót, Gyurkovics Tibort, Hernádi Gyulát.” Tarlós István válaszolta ezt a 168 Órának, amikor a lap riportere a kinevezés miértjéről faggatta.

Dörner kinevezése Tarlós szuverén döntésének lett beállítva. A főpolgármester ezért is kényszerülhetett magyarázkodásra, amikor az atlatszo.hu megszerezte és közzétette a Dörner–Csurka páros botrányos, összeesküvés-elméletekkel tűzdelt pályázati művét, amelyben már kész évadtervet is olvashattunk. Itt az említetteken kívül még Sütő András, Szakonyi Károly, Petőfi Sándor, Szabó Magda és Illyés Gyula neve is szerepelt. Csakhogy ha most valaki felmegy a színház honlapjára, ezeket a neveket hiába keresi: jelenleg senki sincs közülük a színlapon. Akad viszont darab a jelentős drámai életművéről híres „Giorgio Pianosától”, a magyar dráma bástyájától, Kodolányi Jánostól és Kocsis Istvántól, illetve a minden hájjal megkent színpadi szerző Márai Sándortól, továbbá fut egy Nyirő- és két Csurka-darab is. Vajon rájuk gondolt Tarlós, amikor a magyar drámának kívánt színházat adni?

Vagy inkább Pozsgai Zsoltra? Mert szemet szúr – erről pedig a Revizor írt először –, hogy a magyar színházművészet sokoldalú és nélkülözhetetlen alakja nemcsak árulkodni és magát megpofoztatni jár be a munkahelyére (lásd: Derzsi-ügy), de rendez, adaptál és ír is, azaz láthatóan alkotói korszakának csúcsát éli ezekben a hideg, téli napokban. Íme a lista: Mert a mamának így jó (író, rendező: Pozsgai Zsolt), Ábel–2000 (színpadra alkalmazta és rendezte: Pozsgai Zsolt), Földindulás (r.: Pozsgai Zsolt), Árva Bethlen Kata (r.: Pozsgai Zsolt), A gyertyák csonkig égnek (r.: Pozsgai Zsolt), Szeretlek, Faust! (író: Pozsgai Zsolt), A szűz és a szörny (í.: Pozsgai Zsolt). És gondoljunk csak bele, még vége sincs a szezonnak!

Mi következik tehát mindebből? Egyrészt az, hogy Pozsgai Zsoltnak adtak egy színházat ajándékba, ahol – anyagi gyarapodása mellett – művészileg is kiteljesedhet. Tarlós Istvánt pedig, másfelől, rútul becsapták Dörnerék, mert nem azt csinálják ott, amit megígértek. (Hogy ebben mekkora szerepe lehet a szerzői letiltásoknak, illetve a művészi felkérések visszautasításának, az természetesen nem ide tartozik.) Erre az átvágásra a főpolgármester alighanem magasról tesz majd, hiszen eddig sem foglalkozott vele, ahogy a nézőtéri csőddel sem.

Erre több is oka van. Egyrészt melegséggel töltheti el nagy szívét, hogy végre akad egy olyan színház is Budapesten, ahol részt vehet a műsor összeállításában, és ehhez még ki sem kell mozdulni irodájából: elég, ha szól, és Dörnerék máris sietve törlik a műsortervből az antiszemita tételeket. A másik, ennél azért komolyabb faktum, hogy a jelenlegi Újszínház az előzetes félelmek dacára nem a Jobbik, nem a hazai fasiszták, nácik színháza, hanem a Fideszé. Nem a Fidesz mérsékeltebb szárnyáé, hanem azoké, akik a Magyar Hírlapot meg a Demokratát olvassák, akik az Echo Tv-t nézik és a békemenetben csápolnak, akik lelkük mélyén elkötelezett horthysták és revizionisták, akik imádják Tormay Cécile-t meg Wass Albertet, és akik hónapok óta még a vécére is az Uz Bencével surrannak ki a hónuk alatt. Ez az a nagyon fontos szavazórétege a ma még kormányzó jobboldalnak, amely sötét indulataiban, nyugat- és piacellenességében könnyen a Jobbiké lehetne, de akiket a szimbolikus politikával és ócska demagógiával még meg lehet, mi több, meg is kell tartani (legalább) 2014-ig. Erre kell az Újszínház is – még akkor is, ha a jegyeladásból kitűnik, hogy ezt a szerepét jelenleg nem tölti be jól a teátrum, pedig a jobboldal olyan kabalái vannak ma repertoáron, mint Kodolányi, Csurka, Páskándi, Nyirő és Márai, és ahol a Duna Tv-ben néhányszor már tündöklő Takaró Mihály osztja újabban az észt; amit ugyanaz az avítt és dilettáns felfogás határoz meg, mint Fekete György minden megnyilvánulását.

November óta semmiképp nem titok, hogy a kormányzat szívügye lett az Újszínház: nemrég 15 millióval, miniszteri keretből bélelte ki őket az NKA két magyar darab bemutatása miatt – mintha máshol nem játszanának ilyeneket. Az ATV minapi műsorában pedig Kerényi Imre fejtegette, hogy jelenleg a kultúra jogos visszafoglalása zajlik a balliberális oldaltól, akinek pedig ez fáj, az, hát, vegye tudomásul a hét szűk esztendőt, és legyen szíves, ne hőbörögjön, puszi. A szintén jelen lévő Demokrata-főszerkesztő, Bencsik András ehhez csak annyit fűzött hozzá, hogy ő bizony jár az Újszínházba, ahol nagyon helyes és kellemes előadások vannak – mi itt a baj?

Egy évet kellett várni ezekre az őszinte gesztusokra, mondatokra. Ezalatt Tarlós István magyarázkodásairól is lekopott a máz, és ma már a napnál is világosabb, micsoda küldetést kéne teljesítenie Pozsgainak és Dörnernek.

Nem sikerül nekik, de mi fizetjük meg őket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.