Orbán Ráhel és Habony Árpád kézfogója

  • narancsblog
  • 2013. július 31.

Narancsblog

Orbán Ráhel tegnap közszereplő volt, a Blikk megsúgta nekünk, hogy megkérték a kezét, egy nagyon modern fiú, aki előbb magát Ráhelt kérdezte meg, nincs-e kifogása az ellen, hogy együtt éljék le az életüket, és csak utána járult engedélyért a Papa színe elé. Ne izguljanak, a Blikkből tudható, hogy „a miniszterelnök is áldását adta a frigyre”. A miniszterelnök, az adta miniszterelnöki áldását mind a két kezével – a cikk szerint, amely módszeresen törekszik a legrosszabb patriarchális reflexeinket működésbe hozni. És mi is találhatunk módot arra, hogy az ország atyjának örömében osztozhassunk, aki, nehéz szívvel bár, de lemond atyai tulajdonáról, engedi kiszállni gyermekét, miután szépen megkérték rá, a családi fészekből, mert hát őt végső soron csak a gyermek boldogsága érdekli. Maga az esemény természetesen nem nyilvános, ott van végtére a magánélet szentsége is.

Közbevetőleg: az, hogy ebből Orbánék bulvárszenzációt kreáltak egy messze bűzlően PR-szagú cikkben, jelzi, hogy senki sem képes vagy senki nem akarja megvédeni Orbán Ráhel nevű honfitársunk magánéletét Habony Árpád cinikus kufárkodásától, az apja a legkevésbé. Annyiban ugyanakkor valóban ránk is tartozik a történet, hogy a köz is hozzájárulhat az ifjú pár jólétéhez a vőlegény és családja közgépes kötődései, eredményes földpályázatai stb. révén. Sőt, ami a földbérletet illeti, még az EU-állampolgárok is beleadnak egy keveset, úgyhogy innen nézve akár a FAZ és a Le Monde is hozhatott volna egy-egy hírt erről az „igazi falusi” lagziról, amelynél tősgyökeresebbet nem találhatnak majd kendtek, nyájas olvasók, Hencidától Boncidáig sem. A lakodalom, ihaj-la, Orbánék nászurának tanyáján lesz, amely a tudósítás következő mondatában már birtok, még lovarda is akad rajta, Orbánék „portája” (igen, így) oldalában a készülő kis stadionkával ugyanis nem lenne elég nagy a násznépnek. A cink.hu információja szerint „két hely jön szóba mint a Tiborcz szülők tanyája. Az egyik a Csabdi-Tükröspusztán található lovasklubjuk, ami egy szabadidőpark szaunával, medencével, konditeremmel, négyágyas szobákkal, rendezvényteremmel, a másik az innen 10 percre található medencés panziójuk”. Vajjon mellikük lehet az a módfelett autentikus „tanya”? Mindenesetre itt lesz elég hely, hogy a „fiatalok” valahol máshol, alighanem a pitvar elej’be „szórakozzanak a saját zenéjükre”, apu azonban ragaszkodott egy helyi cigánybandához, akikről tudható, hogy ismerik a nótáját a fehérvári huszárokról, akik sok kislányt meghágtak, la’. Ami meg az „asszonyokat” illeti, azok is teszik a dolgukat a megvédett, sok ezer éves hagyományok szellemében, amire a jó isten megteremtette őket, sütnek-főznek, tüsténkednek, aztán meg bőgnek, már amilyen, ugye, a fejérnép lenni szokott. „Nem díszvacsora lesz, inkább trakta, de az hajnalig.” Mert ezt gondolják „plebejus”-nak, mert szerintük ezt szeretik az „egyszerű emberek”. A nép ugyanis nem annyira flancol, mint inkább zabál, ha örül, úgyhogy birka, disznyó, bornyú mind szóba kerülnek.

Ez az émelyítő, olcsó népszínműves ízlésvilágú, műdalos, hazug parasztromantika – hagyjuk már el ebből Orbán Ráhelt, éljen boldogul – a kormányzat erőfeszítéseinek egyik legpontosabb metaforája. Ez a patriarchális idill, amelyben mindenki – fiatal, cigány, az „asszony” – tudja, hol a helye, ahol a felsőoktatás módszeres leépítése után, a mobilizációs csatornák felszámolása után már csak a földbérletpályázaton, a lehetőleg konkurencia nélküli trafikon, ergo a lojalitáson és a hagyományos, „4000 éves” értékek alázatos tiszteletén keresztül vezet út a „nemzeti” középosztályba. A „megjöttek a fehérvári huszárok” az ehhez a modellhez járó kulturális ajánlat. Gondoljátok meg, proletárok.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.