Olvasói levél

"A történelmi felelősség alól nem lehet felmenteni"

Magyar Narancs, 2012. május 17.

  • 2012. június 24.

Olvasói levelek

Tisztelt Szerkesztőség! Egyetértve azzal, amit Zeidler Miklós Horthy Miklóssal kapcsolatban kifejt; rámutatok két tényezőre, ami nagymértékben hatott oda, hogy a haditengerészi pályájának csúcsára és egyben annak végéhez érkezett altengernagy névadójává válhatott a magyar történelem következő 25 éves korszakának.

Az egyik tényező Aradhoz való kötődése. Felesége, Purgly Magda Arad megyei földbirtokosnak a lánya volt és esküvőjüket Arad városban tartották. Abban a városban, melyben Károlyi Gyula 1919-ben megalakította az első ellenforradalmi kormányt. A kormány csak két hétig maradhatott a városban, mert a már működő román hatóságok ragaszkodtak a kormány távozásához - tudott volt, hogy a város Romániához fog kerülni. Akkor a kormány áttelepült a francia megszállás alatt lévő Szegedre. A kormányt elkísérte oda Pálmay Lajos aradi jegyző, aki az aradi kormányban igazságügy-miniszter volt (nem mellékesen: zsidó hitű). A hadügyminiszter, Szabó Zoltán ezredes nem mehetett, mert a román hatóságok a regáti Craiovára internálták. Következésképp Károlyi Gyula második, szegedi kormányának nem volt hadügyminisztere. Akkoriban érkezett meg oda Horthy. Egy tanácskozáson, a szintén jelen lévő, de már nem miniszter Pálmay Lajos bedobta a későbbi kormányzó nevét: itt van a Purgly Magda férje, aki kiválóan alkalmas. Mindenki egyetértett vele - Horthy lett a második Károlyi Gyula-kormány hadügyminisztere. Elkezdődött Szegeden a portugáliai Estorilben lezárult második karrierje Horhy Miklósnak.

A másik tényező az, hogy a Szegeden lévő katonatisztek, nevezetesen a tábornokok között Horthy Miklós altengernagy volt a rangidős. Ennek pedig nagy fontossága volt a fegyveres erők szervezetében. Horthyt katonai múltja mindenképp alkalmassá tette új pozíciójára. Öt éven át volt Ferenc József szárnysegéde. A később ugyan túlértékelt jelentőségű otrantói csatában jól megállta a helyét, és az, hogy sebesülten sem adta át a kommandót, nimbuszt hozott fejének.

Nem értek egyet a kitűnő történésszel abban, hogy Horthynak bármilyen, akár csak kis szerepe volt a Chorin-Weiss család és az SS közötti megállapodás létrejöttében. Nem vall erre az a levél, amit Chorin írt Horthynak akkor, amikor távozott az országból (lásd: Horthy Miklós titkos iratai).

Dr. Del Medico Imre

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.