Istenien gonosz tündérmese arról, hogy a természetet nem érdekli, ha meghalunk

  • Sepsi László
  • 2017. november 2.

Paratéka

Nem kegyetlenebb, mint a Grimm-mesék. Max egy nagyon picit.

Pár éve a Pixar stúdió nagyot gurított az Agymanók című filmjével: az animációban úgy képzelték el egy kislány elméjét, mint egy irányítóközpontot, ahol antropomorf manókban megtestesült érzelmek nyomogatják a gombokat. Kicsiknek és nagyoknak is könnyű volt ráismerni saját érzéseik működésére: milyen az, amikor szégyenlősen beleszeretünk valakibe, vagy bajok vannak a családban. De az Agymanók tapintatosan kikerült pár kellemetlen kérdést. Mi történik akkor, ha ez a kislány meghal?

Holtan esnek össze a manócskák?

Vagy fokozatosan sötétül el a koponyaűr, mintha merülne az aksi? Netán ezek a bizonyos fokig önálló agylakók azután is tovább éldegélnek, hogy a gazdatestet már kikezdték a kukacok? Fabien Vehlmann és az illusztrátor Kerascoët Beautiful Darkness című képregényében pontosan itt kezdődik a manócskák tragikus története.

false

Az angolul 2014-ben megjelent kötet egy Alice Csodaországbant idéző képsorral indul: egy beazonosíthatatlan, szűkösnek tűnő térben a tündéri hősnő éppen teázgatásra várja lovagját. Az udvarló megérkezik, cseverésznek, majd egyszer csak a falakról vörhenyes miazma kezd csorogni, minden fortyog és omladozik, a szerelmeseknek menekülniük kell. Trutymós alagutakon át kijutnak a szabadba, és az olvasót ekkor éri az első sokk:

az aprócska lények tucatjával rajzanak kifelé egy kislány holttestéből, amely zuhogó esőben hever egy erdei tisztáson.

Beautiful Darkness a belga képregények (TintinAsterix és Obelix) és a viktoriánus tündérmese-illusztrációk vizuális stílusában meséli el a pöttöm emberkék küzdelmeit a természettel, egymással és a gyermeki naivitás mögött rejlő önző, akár erőszakos impulzusaikkal. Mivel felettébb sokan vannak, kezdetben fel sem tűnik, milyen gyorsan arat köztük a halál: kit egy bagoly ragad el, kit egy béka, mást a kisközösség élére álló önjelölt hercegnő temet el elevenen – a legtöbb szereplő neve elhangzik ugyan, de kár megjegyezni, mert úgysem érik meg az utolsó oldalakat.

false

Miután az olvasó beleszokott a stílus és a téma ellentmondásába, és szomorú szívvel beletörődött, hogy bizony ezek a Hüvelyk Pannák nem hagyják el az erdőt élve, rögtön felmerül a kérdés, hogy mi a fene ez a tündéri mészárszék? A Beautiful Darkness körüli műfaji és utaláshálót könnyű felrajzolni, Grimm testvérek, Lewis Carroll, A Legyek Ura találkozása a „sötét tündérmese” alzsánerével, de arra már nehezebb válaszolni, hogy miről is szól ez az óhatatlanul parabolaként olvasott képregény.

Ha kizárjuk azt a lehetőséget, hogy egyszerűen olyan olvasóknak szánt gyilokpornó, akik örömüket lelik apró dolgok elképzelt kínhalálában, és megpróbálunk értelmet adni a manóközösség hányattatásainak, rögtön mindenféle súlyos témánál lyukadunk ki: ember és természet viszonya, a közösség és az ökoszisztéma (jelen esetben egy kislány hullájának) párhuzamos széthullása, miből is áll egy egyén (ezeket a manókat a személyiség aspektusainak, vagy az emberi testet alkotó sejtek metaforáinak is értelmezhetjük). De a legérdekesebb kérdés az, hogy egyáltalán milyen érvényes tündérmesét lehet írni a klímaváltozás, a hatodik kihalási hullám, és általában az antropocénnek hívott érában?

false

A zsugorodás, töpörödés és ezek folyományai a tömegkultúrában legtöbbször valamiféle hatalomvesztésről, az értékek és szokások relativizálásáról szólnak. A hihetetlenül zsugorodó ember pókokkal harcoló hősének vagy a Drágám, a kölykök összementek hangyán lovagló tinijeinek a természettel is újra kell fogalmazniuk a viszonyukat, ami újbóli hódítást és gyarmatosítást jelent.

A gombaházakban lakó hupikék törpikéktől megtanultuk, ami pici, az szükségképpen szorosabb kapcsolatban áll a természettel,

ám a Beautiful Darkness hősei, ahelyett, hogy ellesték volna Törpapától az erdőmélyi patriarchális miniutópia csínját-bínját, játszadozásaik közben képtelenek tudatosítani, hogy immáron ők is – mint a kislány mindinkább oszladozó holtteste – szerves részei az őket körülvevő ökoszisztémának. Potenciális táplálékforrások az állatvilág számára, kitettek az elfertőződött sebeikben szaporodó baktériumoknak, és nem utolsósorban részei a lebomlás és átalakulás körforgásának. Mindegy, milyen cukik közben.

false

Beautiful Darkness pont annyira kegyetlen, mint a klasszikus Grimm-mesék, és ez a kegyetlenség azért szokatlanul sokkoló, mert nemcsak a gonosztevőket érinti – mint szegény kibelezett farkast vagy az elevenen megsütött boszorkányt –, hanem az erdő minden lakóját, miközben a mesélő és a világ körülöttük tökéletesen érzéketlen marad. Mintha egy tréfás kedvű Werner Herzog írta volna Sötét ökológia elolvasása után: gonosz, kiábrándító és fergeteges, mint Darwin-díjat osztogatni egy leégett óvodában.

false

____

Sepsi László (1985) író, szerkesztő, kritikus, elsősorban popkultúrával, zsánerirodalommal és filmekkel foglalkozik. Kötetei: Pinky (2016), Ördögcsapás (2017). Blogja, a Paratéka minden csütörtökön jelentkezik a magyarnarancs.hu-n.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.