Ljupcso Popovszki

Fejvesztve: Gruevszki bűnei és dicstelen szökése

Nikola Gruevszki bűnei és szökése

  • Ljupcso Popovszki
  • 2018. december 22.

Publicisztika

Az ember, aki majd’ tíz évig úgy uralkodott Macedónián, mint valami középkori despota, nem tud szembenézni azzal a ténnyel, hogy felelnie kell a gaztetteiért.

Mintha csak Ernest Hemingway híres mondását követné – „az ember nem arra született, hogy legyőzzék” –, Nikola Gruevszki, a volt macedón miniszterelnök képtelen elfogadni a vereséget.

A menekülése – amelynek során, mint egy különleges stafétabotot, államhatárokon át adták kézről kézre – igazi kémfilmbe illik. Vagy inkább a páni félelemről árulkodik: a félelemről attól, hogy tényleg börtönbe kerülhet. Az ember, aki majd’ tíz évig úgy uralkodott Macedónián, mint valami középkori despota, nem tud szembenézni azzal a ténnyel, hogy felelnie kell a gaztetteiért. Nikola Gruevszki nem érti, mi történik Macedóniában most, és mi történik majd a jövőben; bár azt bizonyára világosan értette, hogy megállíthatatlanul közeleg a nap, amikor börtönbe kell vonulnia.

Az elmúlt fél évben a mártír és a hős szerepét játszotta. Számos tévéinterjújában a nagy hazafi hamis hangján beszélt a görögökkel kötendő megállapodásról: „Engem bezárhatnak, ha kell, életfogytig tartó börtönre is ítélhetnek, csak Macedóniát hagyják meg.” Mintha az állam és a nemzet vele lenne azonos. Ám miközben azt állította, hogy kész az önfeláldozásra, s csak brutális politikai hajtóvadászat célpontja, titokban már a menekülést tervezte.

Valóságos antikatarzis

Néhány napja derült ki, hogy szeptemberben kiürítette a bankszámláit (mindösszesen 34-et), amelyeken nem volt túl sok pénze, nagyjából 200 ezer euró. Ez arra utal, hogy a szökés gondolata már ekkor megfogalmazódott benne. Csakhogy az élet a száműzetésben – még ha Budapesten is –, és a menekülés megszervezése ennél sokkal többe kerül. Egyes becslések szerint Gruevszki tízéves hivatali ideje alatt legalább 200 millió eurót kasszírozott a különféle korrupt ügyletek révén. Ám hírhedt volt bizalmatlanságáról és maffiózói óvatosságáról is, s e gazdagságnak Macedóniában nincs fellelhető nyoma. Még négy szkopjei lakását is az anyja nevére íratta.

false

 

Fotó: MTI/EPA/Aleksandar

 

A szökés barátja, Orbán Viktor országába, valóságos antikatarzist okozott Macedóniában. Az állami intézményekbe vetett bizalom utolsó atomjai is elszálltak, a maradék remény is odalett a politikusok tisztességét, sőt, legelemibb erkölcsi integritását illetően. Vad összeesküvés-elméletek kaptak lábra – az a teória például, hogy a mostani kormány a legmagasabb szinten kötött alkut Gruevszkivel, s tette lehetővé a volt kormányfő távozását az országból – épp’ abban a pillanatban, amikor az alkotmány módosításának a folyamata a legkényesebb fázisába ér.

Ezen elmélet szerint Gruevszki a szkopjei börtönben politikai mártírrá nemesülne, aki utolsó leheletéig harcolna az ország nevének megmentéséért – s a kormány pont ezt akarta elkerülni. (Az alkotmánymódosítások révén az ország neve Észak-Macedóniára változna – mint már többször írtunk róla, ez a feltétele annak, hogy Szkopje rendezze viszonyát Görögországgal, amely enélkül vétót emelne Macedónia uniós csatlakozása és a NATO-ba való felvétele ellen. A módosításokhoz szükséges kétharmados többséget csak úgy tudja biztosítani a kormányzó baloldali koalíció, ha Gruevszki pártjából, a VMRO–DPMNE-ből legalább kilenc képviselő velük szavaz. A VMRO mindeddig hevesen ellenezte az ország nevének a megváltoztatását – a szerk.)

Gruevszki sorsa mindenesetre megpecsételődött azzal, hogy az egykori ukrán elnökkel került egy lapra: Viktor Janukovics is elmenekült, hogy Vlagyimir Putyin országában találjon védelemre. Nem valamiféle erőltetett metafora ez, hanem nagyon is valóságos párhuzam. Mindketten az uralmuk alá hajtották az igazságszolgáltatást, a sajtót és a nagyvállalatokat, s szörnyű korrupció mocsarába taszították országukat. Végül mindketten autokratikus irányítású országba szöktek, ahol a vezetés igen megértő a despotizmussal szemben.

Hazug hazafiasság

Gruevszki kétségbeesett lépését a patriotizmus palástjával igyekszik beborítani. Budapestről posztolt Facebook-üzeneteiben minduntalan ez a hazug hazafiasság ütközik ki: „Mindörökre hű maradok Macedónia ügyéhez. Soha nem fogom feladni.”

Csakhogy a menekülés hosszú és alapos előkészületeket igényelt: jól szervezett logisztikát, készséges hatóságokat, vezetőket a biztonságos átkeléshez a macedón–albán zöldhatáron – és persze valakit, aki ideiglenesen befogadja őt. Ez az akció Gruevszkit a legkevésbé sem hazafinak mutatja, inkább a régió kiterjedt, és a különféle titkosszolgálatok széles támogatását élvező alvilágának egyik figurájaként leplezi le. Hazája elől menekülő söpredékként, és nem patriótaként. A menekülésben pedig senki más nem számított – a következményeit a barátai, a munkatársai, a felesége és két lánya szenvedik meg.

A macedóniai közvélemény dühös: elvégre Gruevszki volt az arca annak a rezsimnek, amely tíz évig szipolyozta az országot, s amelynek megbuktatásához óriási erőfeszítések, súlyos áldozatok és nagy bátorság kellett. Gruevszki lehanyatlása 2015 tavaszán kezdődött, amikor az ellenzék akkori vezetője, a mai miniszterelnök Zoran Zaev a nyilvánosság elé állt azzal, hogy Gruevszki tíz­ezres nagyságrendben figyeltetett meg telefonbeszélgetéseket. Ám a kormányfő bukása elhúzódott: csak e bomba felrobbanása után két évvel kényszerült feladni a hatalmat, az után, hogy megalakult a kormányzati bűnözést üldözni hivatott különleges nyomozó ügyészség – és nem mellesleg az után, hogy az Egyesült Államok és a legfontosabb európai országok erős logisztikai és egyéb támogatást nyújtottak az ellenzéknek.

A foglyul ejtett állam

Kormányzása derűsen és reménykeltőn indult. Amikor 2006-ban kormányfővé választották, sokan tehetséges technokrataként üdvözölték új posztján; az előző VMRO–DPMNE-kormányban pénzügyminiszterként szolgált, s így tulajdonképpen saját pozitív örökségét vette át. És valóban: első két miniszterelnöki évére a – jobbára gazdasági – reformok korszakaként emlékezhetünk vissza.

Hiába szavazott magára (Gruevszki voksol a 2016-os választáson)

Hiába szavazott magára (Gruevszki voksol a 2016-os választáson)

Fotó: MTI/EPA/Georgi Licovski

 

Ez a történet azonban csak 2008 áprilisáig, a bukaresti NATO-csúcsig tartott ki. Görögország ekkor vétót emelt Macedónia csatlakozása ellen – Gruevszki pedig már másnap a haza védelmére szólító populista nacionalistává vedlett át. Elkezdődött a minden értelem nélküli Szkopje 2014 projekt, mely hatalmas, a hellén örökséget megidéző új építményekkel csúfította el a főváros központját. Elindult a történelem átszabása azzal a céllal, hogy a macedónok szláv származását ókori makedónra írja át, és közvetlen kapcsolatba hozza a nemzetet az antik világ hódítójával, Nagy Sándorral.

Ez az emlékezetpolitika összezavarta a macedónokat, akik egyik napról a másikra saját addigi identitásuk megkérdőjelezésére kényszerültek. A megalomán ideológiai vállalkozás viszont a görög nacionalisták és a mindenkori athéni kormány legjobb barátjává változtatta Gruevszkit – őbenne találták meg ugyanis a kizárólagos felelőst azért, hogy a két ország képtelen megoldást találni az ország neve miatt kialakult konfliktusban.

S amíg zajlott e hangos identitásszabászat, s a vásznon a hazafias mozi pörgött, Gru­ev­szki bevezette és megszilárdította Macedóniában az illiberális demokráciát – vagy két évvel azelőtt, hogy Orbán Magyarországon belefogott annak az építésébe. A macedóniai „illiberalizmust” nem valamiféle agytröszt találta ki. A Gruevszki-kormány csak kihasználta a kínálkozó alkalmakat, hogy valósággá változtassa e doktrínát: a kormányzó párt teljes ellenőrzését az összes demokratikus intézmény felett, miközben megmarad a pluralizmus látszata, s nem vész el még az ellenzékben levő demokraták lehetősége sem az ugyancsak jól kordában tartott morgásra – a lényeg csak az, hogy ettől ne változzon semmi. Legfeljebb a kontroll erősödött.

A választásokat elcsalták, a bírákat a belügyminiszter asszony noteszában található lista alapján nevezték ki, a sajtót Gruevszki korábbi kabinetfőnöke tartotta kézben. Ő volt az összes kormánypárti médium tényleges főszerkesztője – és ezek a médiumok uralták a macedóniai médiapiacot. Gruevszki 2008-ban egy koncepciós perben lecsukatta Zaevet is, aki akkoriban egy dél-macedóniai kisváros, Sztrumica polgármestereként szolgált – a kormányfő már ekkor benne látta a legnagyobb veszélyt az uralkodására. Zaevnek végül az akkori államelnök, Branko Crvenkovszki adott kegyelmet.

A rendőrség különleges egységei 2010 de­cem­berében megszállták a legerősebb ellenzéki médium, az A1 TV helyiségeit, a tulajdonosát letartóztatták, majd adócsalás vádjával 12 év börtönre ítélték. A következő év júniusában, pár nappal az után, hogy Gruevszki pártja újabb választási győzelmet aratott, a tévécsatornát teljes egészében felszámolták. A különleges ügyészség jelenleg is folyó vizsgálata szerint ennek a választásnak az eredményét meghamisították. E választást követően számos ellenzéki politikust börtönbüntetésre ítéltek, az ellenzéki sajtótermékeket pedig pénzügyileg lehetetlenítették el azzal, hogy kormányhivatalnokok megsértése miatt hatalmas pénzbírságokat szabtak ki rájuk. Néhány újságíró éveket töltött börtönben.

A szervezett rablás

Mindezen idő alatt zavartalanul zajlott az állam könyörtelen kirablása és a grandiózus korrupció. A legjobban fizető állami ügyleteket a Gruevszkihez közel álló, túlnyomó részben az unokatestvére, Szaso Mijalkov, a titkosszolgálat akkori első embere által tulajdonolt cégek nyerték el. A jól működő vállalatok tulajdonosait folyamatosan fenyegette a titkosszolgálat, s arra próbálta rávenni őket, hogy fél áron adják el cégeiket az uralkodó elit tagjainak.

false

 

Macedónia maffiaállammá változott. Mértékadó becslések szerint hét-nyolc év leforgása alatt a korrupció révén 5 milliárd eurót lapátoltak ki ebből az alig kétmilliós, szegény országból. Mindeközben Gruevszki népszerűsége mit sem csökkent; úgy adták el, mint a hazafi-acélembert, a hőst, aki nem és nem adja az állam nevét. A patrióta tirádák fedezékében az uralkodó elit pedig úgy kezelte az államot és annak vagyonát, mintha a saját tulajdona lenne.

Amikor az Európai Unió az egyik jelentésé­ben azt írta, hogy Macedónia „foglyul ejtett állam” lett, Gruevszki, mint minden rajtakapott diktátor, szemforgató álfelháborodással válaszolt: „Nincs itt semmiféle foglyul ejtett állam. Macedóniát soha nem ejtette foglyul senki. Macedónia szabad polgárok szabad országa, akik szabadon élnek és szabadon szavaznak a választásokon.”

Mindez érthetővé teszi, hogy miért váltott ki Gruevszki Magyarországra menekülése óriási haragot Macedóniában. A nyilvánosság nem tudja elfelejteni sem ezeket a fájdalmas éveket, sem a „színes forradalmat”, ami a jelenleg is zajló változások igazi katalizátora volt – és az emberek most úgy érzik, elárulták őket. Gruevszki szökése mélyen belehasít az állami élet szövetébe – a macedón belpolitikába, az ország nevéről szóló egyezmény sorsába, az alkotmánymódosítás folyamatába, a különleges ügyészség munkájába, a 2017. április 27-i puccskísérlet elkövetői ellen folyó bírósági eljárásba.

S egyszersmind ékesszólóan árulkodik arról is, hogy min ment keresztül ez az ország 2006 és 2017 között. Macedónia polgárai most azért dühösek, mert felháborítja őket az állami vagyon elrablása, mert emlékeznek a zsarnokság éveire, s mert azt látják most, hogy néhány kulcsfontosságú állami intézmény csődöt mondott. Gruevszki szökése éppen ezért csak egyetlen módon orvosolható: ha bilincsben hozzák vissza Szkopjéba. Ez pedig jelen pillanatban kivitelezhetetlennek tűnik.

Egy nagyobb játszma része

A kérdés az: mikor fogjuk megtudni, vajon mi késztette Orbánt arra, hogy ilyen kockázatokat vállaljon szkopjei ideológiai bajtársának a megsegítéséért? A tízéves barátság lenne az ok? Talán. Gruevszki komoly összeggel fizette ki őt? Ez sem lehetetlen. Vagy ez az egész kémfilm csak egy nagyobb játszma része, melynek az a célja, hogy szétzilálja a macedón kormányt – épp az alkotmány módosításának legsérülékenyebb szakaszában? S hogy a kormány bukása és a rá következő káosz miatt mégse tudjon Macedónia csatlakozni a NATO-hoz? Ezt sem zárhatjuk ki.

A macedóniai demokrácia és a baloldali kormány alá­ásása – ez még valamiképp érthető is lenne. A VMRO–DPMNE némiképp megtisztulva futhatna neki a jövő tavasszal esedékes elnökválasztásnak, miután kissé szégyenlősen, de elhatárolódott Gruevszki „távozásától” (ahogy a közleményében fogalmazott). Ha a macedón rendőrség és a titkosszolgálat alkalmatlannak bizonyult egy ilyen látványos művelet megakadályozására, akkor Gruevszki kimenekítése a Balkánon tevékenykedő amerikai és európai titkosszolgálatok felett aratott győzelemmel érhet fel. Ami a magyar szakszolgálatok nem kis sikere lenne – tekintet nélkül nemtelen indítékaikra.

De Nikola Gruevszki Budapesten nem tud előre gondolkodni, még rövid távra sem. A legfontosabb a számára most az, hogy Orbán ne engedjen az Egyesült Államok és az Európai Unió nyomásának, és menedékjogot adjon neki. Ha megkapja, akkor is rendkívül kellemetlen helyzetbe kerül: szökevény lesz, aki ellen nemzetközi elfogatóparancs van érvényben.

Az ilyen-olyan bankszámlákra idejekorán elutalt összegek némiképp elviselhetőbbé teszik majd a száműzetést, de nem szabadítják meg alapvető, életének minden pillanatát átható bajától – a félelemtől. Ez a félelem – melyet a környezetében lévők iránti teljes bizalmatlanság táplál – folyamatos rémálommá változtatja a napjait. Mindazokért a bűnökért, amiket Macedóniában elkövetett, s a pénzért, amit ellopott, ez a legkevesebb, amit megérdemel.

Fordította: B. Harangozó Elvira

A szerző újságíró, a szkopjei Nezaviszen Vesznik c. napilap szerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.