Vári György

Hosszú menetelés, rövid agónia – Feldmájer Péter bukása

  • Vári György
  • 2013. május 16.

Publicisztika

A Mazsihisz nevű, folyvást gyanús állagú szervezet egyik veteránját búcsúztatták a hétvégén a küldöttgyűlés résztvevői. A szervezettel egyidős Zoltai-éra kulcsfigurájának távozásánál többet sejtet azonban a tudósításokban és videókban megmutatkozó nyílt forradalmi hangulat. Ilyen még nem nagyon volt a hitközség háza táján.

A Magyar Zsidó Hitközségek Szövetségében csak az ügyvezető igazgató, a vaskezű Zoltai Gusztáv tűnt öröknek, de a hétvége a látszattal ellentétben azt mutatta meg, hogy ez sincs így. A szervezet működését nemritkán övezték botrányok az elmúlt két évtized során, ezek azonban csak a külső tekintélyét ásták alá, a Síp utcán belül mozdíthatatlan volt az összetartás, amit a külső támadások még növeltek is. Nem valószínű, hogy túl sok vallási szervezet vezetője vészelte volna át – hogy csak az utóbbi évekre szorítkozzunk – a Hunvalddal folytatott, igencsak aggályos telefonbeszélgetés nyilvánosságra kerülését, a legutóbbi hitközségi választások botrányát és a temetőügyet együtt. Zoltaiéknak – az utóbbi esetet leszámítva – jóformán még magyarázkodniuk sem kellett – ez amúgy a hitközség bevett taktikája. Nem szólnak semmit, megvárják, amíg pár nap alatt elülnek a velük kapcsolatos botrányok, befelé pedig erősítik az ostromlott vár tudatát, és árulónak bélyegzik, aki „kiteregeti a szennyest”. A temetőügy kirobbanása viszont e tekintetben is mérföldkő volt: megjelent és hangot talált a belső ellenzék, s azóta folyamatosan hírt is ad magáról.

A szocialista párt elerőtlenedése, majd összecsuklása, illetve az azt követő részleges generációváltás miatt a Mazsihisz politikai kapcsolatait is elveszítette (Suchman Tamás exminiszter, szocialista országgyűlési képviselő egy időben a Mazsihisz alelnöke is volt, jelenleg is tagja a közgyűlésnek). Ráadásul az elmúlt évtizedben új kihívója is akadt, a dinamikus és médiatudatos Egyesült Magyar Izraelita Hitközség és rabbija, Köves Slomó. A belső ellenzék több lehetséges vezetőt is kitermelt mára, a 2011-ben az indulás esélyétől is elütött Heisler András mellett a sajtó szerint komoly jobboldali kapcsolatokkal rendelkező Horovitz Tamás is feltűnt a színen, és komoly szerepet vállalt a Feldmájerrel szembeni fellépésben is. (A debreceni hitközség hagyományosan jobboldalközeli; a KDNP „Izraelita Műhelyének” vezetői, Weisz Péter és Halmos Sándor is a cívisváros hitközségéből érkeztek, az ő vezetésük idején buzdított a határszéli közösség „igen” szavazatra a 2004-es kettős állampolgársági népszavazáson.)

Feldmájer Péter

Feldmájer Péter

Fotó: MTI

Feldmájer távozását megelőzte egy szintén igen régi hitközségi bútordarab, Egri Oszkár ügyvédnek, a Hegedűs Gyula utcai templomkörzet elnökének tavalyi búcsúja. Egrit az Országgyűlés 2008-ban másokkal együtt beszavazta a Magyar Rádió kuratóriumába, hogy helyreállítsák a kormánypárti-ellenzéki arányt, mivel a koalícióból kilépő SZDSZ kurátorai immár ellenzékinek számítottak. A káderállomány elöregedése éppúgy erodálta a szervezetet, mint a kezdetektől meglévő koncepciótlanság. A Mazsihisz által reprezentált magyar „neológ” zsidóság ugyanis tradícióit veszítette. A nemzetközi ortodox világ nem fogadta be őket – és nincsenek is túl nagy magyar zsidó tömegek, amelyeknek vonzó lenne az ortodox zsidó vallásgyakorlat –, a „konzervatív” és „reform”-áramlatok nemzetközi trendjeihez pedig jobbára ők nem tudtak csatlakozni. Az intézményrendszer (kórház, iskola, szeretetotthon, a Zsidó Egyetem stb.) fenntartásán felül alig zajlik valami a szervezetben, az innováció, ha van, nem a Síp utcai központból indul ki.

A lassú elkorhadás és a számos irányból érkező, sok forrásból táplálkozó, élesedő elégedetlenség vezetett el a vasárnapi, viharos közgyűléshez. A vihart a páratlanul arrogánsnak bizonyuló Feldmájer Péternek kellett learatnia, a pohár állítólag a Zsidó Világkongresszussal telt be, amelyen a sokszínű magyar zsidóság sokak szerint Feldmájer személyes szereplési ambícióinak köszönhetően nem tudta kellőképpen megmutatni magát, és a kongresszus nyomán támadt politikai feszültségeket sem tudta igazán ügyesen kezelni. A bomlás jele az is, hogy Feldmájer folyamatosan – és ki tudja, lehet, hogy indokoltan – utalgat egy meg nem nevezett alapítványi vezető diplomabotrányára, akit lemondásra szólított fel, mire ő válaszul csatlakozott ellenfeleihez. Innen is biztatnánk, hogy legalább most, utólag tegyen már végre valami hasznosat, ne habozzon minél előbb megnevezni az illetőt. Ideje, hogy minden sötét és jórészt alighanem szánalmas titok napvilágot lásson. A Szombat honlapján látható temperamentumos jelenetek (fenyegetőzés, káromkodás, kiabálás) felettébb biztatónak tűnnek e tekintetben.

Összeesik

Feldmájer két részletben ugyan, de bő másfél évtizeden keresztül volt elnök Zoltai mellett; a valódi hatalmat gyakorló, de a nyilvánosságot kerülő ügyvezető – jól számítva Feldmájer hiúságára – átengedte neki a lehetőséget, hogy a hitközséget kifelé képviselje. A reformerként érkező, de a szervezet működésébe hamar beletörő Feldmájerrel a Mazsihisz-korszak arca kényszerült távozni, és aligha adatik számára mód az ismételt visszatérésre. Zoltait azonban – a Mazsihisz kommünikéje szerint – „kétharmaddal” választották újra. Hogy ez számszerűen nem igaz – ahogy arra a hitközséggel éveken át magányosan küzdő Szombat folyóirat felhívja a figyelmet –, inkább vicces, semmint súlyos körülmény. Azok számára viszont, akik valamelyest ismerik a belső viszonyokat, az 55-32-es szavazatarány, vagyis az, hogy a küldöttek bő harmada Zoltai ellen voksolt, jelzi, hogy a leginkább az egyedüli indulást preferáló ügyvezető pozíciója is bizonytalan. Az már aligha kérdés, hogy előbb-utóbb összedől a rendszer, csak azt nem tudni még, marad-e valami a Mazsihiszből utána. Reformálható-e a szervezet, van-e Mazsihisz Zoltai nélkül – ahogy progresszív bírálói remélik a számos derék munkatárs és tisztségviselő személyére alapozva –, vagy mindent elölről kell kezdeni majd, nos, ezt ma még nem tudni.

Akár így, akár úgy, érdemes most odafigyelni a Mazsihiszre, közelről szemügyre venni, milyen az, amikor a közösség tagjaiból alattvalót csináló, aránylag nagy pénzek felett kevéssé átlátható módon rendelkező, kritikusait árulással vádoló, mégis sokszor örökkévalónak tűnő, piti kis tekintélyuralom lassan összeesik. Talán nem lesz minden tanulság nélkül való.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.