Rév István

Jobb, mint az eredeti II.

A királyi palota Varsóban, Berlinben és Budán

  • Rév István
  • 2015. április 6.

Publicisztika

Aki nem tudja, hogy sírjon vagy nevessen a budai palota és a vár újraépítésének tervein, azzal vigasztalhatná magát, hogy máshol is történt már ehhez fogható.

A varsói királyi palota újjáépítése azonban nem analogonja a mai magyar terveknek. Amikor a németek a Molotov–Ribbentrop-paktum alapján megszállták Lengyelország nyugati felét és elfoglalták Varsót, céljuk az volt, hogy Lengyelországot és a lengyeleket eltüntessék a föld színéről. „Varsó azt kapja, amit megérdemel: a teljes megsemmisülést” – jelentette ki Himmler. A világháború kitörése előtt, 1939. június 20-án egy würzburgi építészeti irodában tett látogatása során Hitler felfigyelt Friedrich Pabst építész Die neue deutsche Stadt War­schau (Varsó, az új német város), címet viselő tervére, amely a „Lengyel város lerombolása, a német város felépítése” alcímet viselte. A (dez)urbanista Pabst az 1,3 millió lakosú lengyel fővárost 130 ezer ember számára otthont adó, gemütlich német kisvárossá akarta alakítani, a Visztula jobb partjára tervezett, 80 ezer lengyel kényszermunkás befogadására alkalmas koncentrációs táborral. 1939. október 1-jén Pabstot Varsó főépítészévé nevezték ki, hogy megvalósíthassa a város szisztematikus, tervszerű elpusztítását.

 

Varsó

 

A királyi palota már 1939 szeptemberében komoly, tudatosan okozott károkat szenvedett: a németek októberben fel akarták robbantani, és csak azért álltak el a tervtől, mert attól tartottak, a detonáció megsemmisíti a közelben lévő, hadászatilag fontos hidakat is. A palota helyére Pabst egy üvegdómmal fedett pártkongresszusi palotát (Parteivolkshalle) tervezett. A várost és a palotát a gettófelkelés után tovább rombolták, a varsói felkelés leverése után, 1944 szeptemberében pedig felrobbantották és a földdel tették egyenlővé. A város több mint 85 százaléka, a 957 műemlék 94 százaléka elpusztult; a harcok befejeződése után az sem volt nyilvánvaló, hogy Varsó maradhat-e Lengyelország fővárosa.

A palotát csak az 1956-ban hatalomra jutott pártfőtitkár, Władysław Gomułka bukása után, 1971-ben kezdték helyreállítani, hogy a szimbolikusan is nyilvánvaló nemzeti cél segítségével legitimálják a válságba került rendszert. A palotában berendezett múzeumot 1984-ben nyitották meg, az egyik utolsó palotarész 2011-ben készült el, a kertek rekonstrukcióján még ma is dolgoznak.

Az újjáépült varsói palota természetesen ma nem úgy néz ki, ahogyan 1939 szeptembere előtt vagy bármikor a története során. Előkerültek új elemek, átépítettek másokat, saroktornyokat tettek oda, ahol azelőtt nem voltak, tégla mellett betont is használtak, a rekonstruált drapérián kicserélték a bécsi kongresszus után odakerült orosz cári koronát az utolsó lengyel király heraldikailag autentikusnak ítélt koronájára és a többi. A lengyelek többsége ma az egykori királyi palotát igazinak tekinti, még ha nem is valódi. A lengyelek élni akarását, a tudatos megsemmisítő politika feletti győzelmüket jelképezi a németek által Varsóban bevetett Vernichtungsbrigaden – megsemmisítő egységek – és a varsói felkelés leverését sötét politikai számításból a Visztula túlpartjáról tétlenül szemlélő szovjet csapatok felett.

Lengyelország nem volt a németek szövetségese. Varsó pusztulása nem a kollaboráció, hanem a nácikkal szembeni ellenállás szörnyű következménye volt. Lengyel keresztények és zsidók, jobb- és baloldaliak együtt harcoltak a varsói felkelésekben. A varsói királyi palotát és az azt övező, újjáépített Óvárost az UNESCO – feladva az 1931-es Athéni charta és az 1964-es Velencei charta elveit, amelyek elutasították a műemlékek teljes újjáépítését – 1980-ban a Világörökség részének nyilvánította. (Részben a varsói példa nyomán határozta el 1982-ben, drezdai deklarációjában az ICOMOS, a Műemlékek Nemzetközi Tanácsa, hogy egyes esetekben méltánylandó a II. világháború pusztításaitól sújtott épített környezet teljes körű helyreállítása.)

Budapest súlyos károkat szenvedett a háború és az ostrom során. Hitler nem bánta a város pusztulását, de a német megszállók nem azzal a céllal érkeztek 1944-ben, hogy a földdel tegyék egyenlővé. A Duna hídjait felrobbantották, de nem büntetésként, hanem hadászati megfontolásból. Budapest utolsó védelmi pontja a királyi palota volt, ahol német katonák, SS-egységek magyar nyilasokkal, reguláris katonákkal és csend­őrökkel együtt vettek részt a nyilvánvalóan értelmetlen ellenállásban, aminek a palota – melynek első és utolsó lakója az országot a háborúba vivő Horthy Miklós volt – végül áldozatául esett.

 

Berlin

 

Királyi palota épül újra Berlinben is: a porosz királyok, a német császár egykori városi palotája, a barokk Stadtschloss, amit Andreas Schlüter tervezett a XVIII. század legelején, és amire mint a „porosz stílus” modelljére tekintettek. A palota megsérült az 1918-as forradalomban, súlyos károkat szenvedett a II. világháborús bombázások és harcok során, az NDK pártvezetése pedig 1950-ben leromboltatta a porosz militarizmus szimbólumának tekintett épületet. Az eredetiből csak azt az erkélyt őrizték meg és építették be az egykori palota közelében emelt Államtanács épületébe, amelyről Karl Liebknecht 1918. november 9-én délután fél négykor kikiáltotta a szocialista köztársaságot. Az időközben Marx–Engels térre keresztelt palotatéren 1973 és 1976 között felépült a Köztársaság Palotája, amely az NDK parlamentjén kívül – a keletnémetek örömére – egy bowlingpályát és egy tejbárt is falai közé fogadott.

A város újraegyesülése után kiderült: az épület falai azbeszttel fertőzöttek. Így hosszas viták után a lebontása mellett lehetett dönteni, annak ellenére, hogy Kelet-Berlin lakosságának jó része a sárga, fényvisszaverő üveggel borított épület fennmaradását szerette volna. (A bontáshoz csak 2006-ban, a Bundestag újabb döntése után fogtak hozzá.) Egy civil szerveződés 1993-ban molinóval borította be az akkor már egyre romosabb parlamentet, amelyre a felrobbantott palota képét festették, elindítva ezzel a kampányt az újraépítéséért.

A kormány és Berlin önkormányzata által felkért nemzetközi tanácsadó testület 2002-ben azt javasolta, hogy az újraegyesített város közepén – később eldöntendő formában – épüljön újjá a palota, és az úgynevezett Humboldt Forumnak biztosítson teret, amelyben az Európán kívüli kultúrák múzeuma, Berlin és Brandenburg központi könyvtára és a Humboldt Egyetem tudományos gyűjteménye kapna helyet. Az év júliusában a Bundestag hosszabb vita után elfogadta a javaslatot, és úgy döntött, hogy a rekonstruált palota három barokk homlokzatát az eredeti formában állítják helyre. A folyó felőli oldalra a későbbi tervpályázat győztese, a 2008-ban kiválasztott Franco Stella milánói építész tehetett javaslatot. Az építkezés a továbbra is zajló viták és az időközben beütött gazdasági válság miatt csak 2013 júniusában kezdődött. A mű az évtized végére készülhet el, költsége 500 millió euró körül lesz, ez nagyságrendileg azonos a budai Vár újraépítésének becsült költségeivel. (A német építésügyi és közlekedési miniszter a közelmúltban felvetette: érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy a porosz királyi pa­lota építési költségeiből hány kilométer autóutat lehetne építeni. Németországban nem él a lakosság egyharmada a szegénységi küszöb alatt. L. Simon László azonban kertelés nélkül fogalmazott: „Tudom, nehéz kimondani, hogy a palotára elköltünk 100 milliárd forintot, mert számolnunk kell az éhező gyerekekkel példálózó baloldali politikai demagógiával.”)

Berlinben tehát nem a könyvtárat és a múzeumot készülnek kirakni a palotából, hogy hatalmasságokat költöztessenek az újrakárpitozott trónterembe, Buffet Csarnokba és Closette-helyiségbe. Ellenkezőleg: könyvtárnak és múzeumoknak teremtenek helyet. A szakértői munka és a társadalmi vita elsősorban a palota jövőbeni funkciójával foglalkozott. Nem úgy, mint Magyarországon, ahol úgy építették újjá a Várbazárt, hogy senkinek sem volt fogalma arról: végül a fogathajtó Lázár testvérek vasárnap is nyitva tartó fűszerüzlete, Schmidt Mária és az auschwitzi kiállítás koncepciójának botrányáról elhíresült Ihász István (akinek már az auschwitzi dolgozatában sikerült összekevernie az 1918-as és 1919-es forradalmat) Új világ születik c. I. világháborús kiállítása és az Andrássy úton csődbe ment Kogart galéria költözik a hatalmas összegekért helyreállított csarnokokba.

Berlinben az elmúlt években próbakiállításokat rendeztek, hogy a szakemberek és a nagyközönség véleményt alkothasson a tervezett közgyűjteményekről és bemutatásukról. Magyarországon a miniszterelnök személyesen dönti el, hogy melyik várbeli ablakból kíván letekinteni az alattvalókra, s utána az épületből kiebrudalják a nemzeti kulturális intézményeket. Németországban a nemzetközi szakértői jelentést társadalmi és parlamenti vita, majd szavazás követte, ami után nemzetközi terv­pályázaton választották ki a legnagyobb támogatottságot elnyerő megoldást – így teremtettek helyet új kulturális intézmények számára.
A magyar miniszterelnök a hírek szerint annak idején maga jelölte ki a megfelelő selyemtapétát a Sándor-palota termeire. Ő, aki a portája sarkába organikus futballstadiont épített, s a Kempelen Farkas tervezte Várszínházat – ahol az első magyar színtársulat működött, s ahol Beethoven adott koncertet – kisajátítja a maga számára, most a királyi palotát tervezteti át olyanná, amilyennek meglátása szerint hitelesen lennie kellene. A vadonatúj palota hasonlítani fog Hauszmann épületére; nem úgy, mint fiú az apjára, hanem mint egy imposztor, aki a vonások hasonlóságát kihasználva akar csalárd módon beülni az örökségbe.

Így lesz Horthy Miklós álbarokk palotájának a Hauszmann-bizottság által hitelesített másolata a liberális demokráciát megdöntő ellenforradalmi rendszer önreprezentációja.

Szégyellhetjük magunkat, ha hagyjuk, hogy ez megtörténjen velünk.

 

Budapest

 

Több tiszteletet követel a miniszterelnök a magyaroknak – pedig amikor azt feltételezi róluk, hogy a lerongyolódott ország pénzét tróntermekre akarnák költeni, ő nézi őket bárgyú idiótának.

Megveszik majd a közmunkában foglalkoztatott nagycsaládok kedvezményes, ám így is méregdrága belépőjegyét. Aztán nejlonpapucsot húznak, hogy ne mocskolják be a feltételezett eredeti kiköpött mására Azerbajdzsánban szőtt, vadonatúj perzsaszőnyeget, s betekintenek a vörös bársonykordonnal elzárt – s ahogyan Móricka elképzeli, oly módon újra­épített – trónterembe és Closette-helyiségbe, ahol király sosem végezte a dolgát.

Az egyszer már átépített eredeti másolat replikáját tervezik itt megépíteni – a köz pénzén. Pedig lenne mit csinálni a palota a 60-as években kancsalul helyreállított, azóta lerongyolódott épületével, ha már ilyen palota adatott nekünk. A hozzáértők bizonyára elgondolkoznának a bántóan oda nem illő és rosszul szigetelt ablakok kicserélésén, és mérlegelnék az elrontott arányú kupola meghagyásának vagy átépítésének lehetőségeit. Eltöprengenének azon, mit lehet kezdeni a Szent György tér krisztinavárosi oldalán tátongó hiánnyal (ép­eszű építész semmiképpen nem akarná kétmilliárdért visszaépíteni oda a lovardát). Megoldási javaslatot dolgoznának ki az egykori Munkásmozgalmi, a későbbi Ludwig Múzeum elképesztő – talán a moszkvai Kreml kongresszusi palotájának hatását is tükröző – neobizánci előterének és lépcsőjének hasznosításáról, amely ma úgy néz ki, mintha az 1966-ban készült Brancaleone ármádiája című tébolyult film bizánci színének díszlete lenne. Területet és tájat rendeznének, igazi várkertet építenének. Mindenekelőtt bizonyára a palota elavult infrastruktúrájának, fűtés- és elektromos rendszerének felújításáról döntenének; a Nemzeti Galéria számára korszerű kiállítási tereket hoznának létre, és ahelyett, hogy az Országos Széchényi Könyvtár raktárgondjaira hivatkozva akarnák kirakni a nemzeti könyvtárat a Várból, a palotára szánt pénz egy részéből felgyorsítanák a könyvek digitalizálását.

Egyesek szerint a Széchényi Könyvtár szomorúan alacsony látogatottsága közeli metróállomás hiányának következménye; a nemzet könyvtára rosszul megközelíthető helyen, a város szívétől távol esik. Ezért javasolta L. Simon László, az egykori alanyi költő, a szavak embere, hogy a könyvtárat – nomen est omen – a XIX. kerületi Vak Bottyán utcába, a Ferihegyi gyorsforgalmi út mellett, a Kőbánya-Kispest metróállomásnál lévő, nemrég megnyitott, de már pusztuló és kihasználatlan KÖKI Terminál nevű bevásárlóközpont helyére kellene költöztetni.

Az állítólagos közlekedési nehézségek helyett a könyvtár azonban elgondolkodhatna az olvasói, a kulturális fogyasztási szokások megváltozásán, hogy miképpen kellene ma működnie egy fontos közkönyvtárnak ahhoz, hogy érdemes legyen elmenni oda. Nem minden könyvtárat ért el ugyanis a Széchényi sorsa: érdemes lenne megnézni, hogyan működik a Rem Kolhaas által tervezett seattle-i közkönyvtár, mivel kísérletezett Robert Darnton a harvardi könyvtár laboratóriumában, hogyan alakították át a Chicagói Városi Könyvtárat, mit tesz a New York Public Library az olvasók megtartása érdekében. Ha pedig valóban csupán a metró hiányán múlik minden, azon is lehet segíteni. Zoboki Gábor építésznek terve van arról, miképpen lehetne az autóforgalom elől elzárt Lánchídon átvezetni a millenniumi földalattit, hogy az Alagútban épített megállóból liften lehessen feljutni a várba.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."