Tamás Gáspár Miklós

Király István titkai

  • Tamás Gáspár Miklós
  • 2017. június 11.

Publicisztika

Király Istvánnak, a híres irodalomtörténésznek, kritikusnak, publicistának és ideológusnak, az 1989 előtti rendszer egyik legfontosabb alakjának a bűntudata láthatólag megelőzi a bűneit.

Megjelent Király István 1956 és 1989 között írott naplója a Magvetőnél, Soltész Márton szerkesztésében (közreműködött: Agárdi Péter, Babus Antal, Katona Ferenc, Király Júlia), 1051 lap annotált névmutatóval + képekkel, 9900 forint (Budapest, 2017).

Louis Althusser írta a szerelmének 1962. november 7-én: a feszengés (malaise) a kapcsolatokban a magaddal szembeni bűntudat (culpabilité), a magaddal szembeni szégyen, avval szemben, aki vagy, s akit minden áron el akarsz rejteni (dissimuler, cacher), s végül – ez a radikális megoldás – megszüntetni (supprimer), mintha elnémítanád magadban a gyereket, akinek a kiáltozását nem akarod meghallani (de amelyet hallasz), a gyerekét, akit röstellsz, aki szégyenérzetet kelt benned, s akit el akarsz pusztítani (détruire), mert a látványa kibírhatatlan (Lettres à Franca, s. a. r. François Matheron, Yann Moulier Boutang, Párizs: Stock/IMEC, 1998, 266-267).

Király Istvánnak, a híres irodalomtörténésznek, kritikusnak, publicistának és ideológusnak, az 1989 előtti rendszer egyik legfontosabb alakjának a bűntudata láthatólag megelőzi a bűneit. Király István Kossuth-díjas  akadémikus, falusi református lelkész fia, Eötvös-kollégista, a legfontosabb irodalmi folyóiratok (Csillag, Kortárs) főszerkesztője volt, fontos testületek vezetője, népszerű és befolyásos egyetemi tanár, ünnepelt irodalomtörténész, évtizedekig Aczél Györgynek, az MSZMP Politikai Bizottsága tagjának, a KB titkárának, majd miniszterelnök-helyettesnek, az állampárt irodalomért, művészetekért, társadalomtudományokért felelős vezetőjének, egy darabig a rezsim második számú irányítójának a bizalmasa, beszédírója.

A napló talán legföltűnőbb eleme Király és Aczél patologikus viszonyának az élveboncolása: Király gyötrődik, vajon a nagyrészt önként vállalt, elvi és politikai okokból kiválasztott fölöttese, mestere, nem egyenlő barátja vajon szereti-e vagy kihasználja csupán, esetleg manipulálja. Ez – tréfa nélkül – grandiózus féltékenységi dráma (minden erotikus vonatkozás híján), amelynek a magyarázata Király bűntudatában keresendő, amelyből a megváltást a naplóíró nem a „kommunizmusban”, hanem a Pártban keresi, a megtisztító, megbocsátó, fölmentő – azaz katartikus – közösségben. Király István tudja, hogy ez a közösség nem az MSZMP nyolcszázezer tagja, hanem a hívők közössége, az apparátus, a pártos értelmiség, a vezetőség, illetve a fanatikusan bolsevik munkásarisztokrácia aktív, militáns fölső rétege.

Szifon, termosz, Király

Szifon, termosz, Király

Fotó: A család archívumából

Ezt a katartikus közösséget pár ember képviseli számára, a napló idején Kádár és Aczél. A hozzájuk való viszonyának etikai tökéletessége lett volna a katarzis, tehát a boldogság záloga: ahogyan ostromolja Aczélt, abban benne van az őrült vágy, hogy fölmentsék valamiképpen, hogy elhallgattassa magában a kibírhatatlan kisfiú segélykiáltásait. Ezt a katarzist Aczél szadisztikus-perverz módon hol megadja, hol nem. Ismétlődő – és zavarba ejtő, pirulásra késztető – mozzanat a naplóban, hogy vajon búcsúzáskor Aczél férfias, baráti ölelése őszinte volt-e vagy se.

De itt nem pusztán Aczél Györgyről van szó (róla lásd Révész Sándor nagy sikerű könyvét: Aczél és korunk, Bp.: Sík, 1997), akivel – mint puszta magánszeméllyel, esendő halandóval – szemben Király ambivalens, akinek az erkölcsi és intellektuális gyöngéivel tisztában van, és nem is csak a „hatalomról” (ez olyan elvontság, amely a rossz magyar irodalmi hagyományban oly sok mindent helyettesít, s amely mások még megírandó bírálatainak fő eleme lesz), hanem arról, ami minden vallásos alkatú világszemléletben döntő: arról, hogy a hit diktálta gyakorlat elvezet-e az alany igazolásához, hogy ez a gyakorlat megigazulás-e. Király István küzdelme Aczéllal és önmagával (akármennyire nevetséges többnyire) azt célozza, hogy Király (és visszahatólag a Párt) megtisztuljon, s ennek révén bebizonyosodjék történelmi igaza, fölmentést nyerjen abban, hogy a Párt küldetésén túl nemesül és boldoggá lesz – tehát a kommunista érzület egyik fő, ám világosan soha ki nem mondott követelménye szerint – elmélyül, autentikussá, etikussá (Király nézete szerint: önzetlenné) válik a nép, a magyar nép. Ha Aczél és Király kapcsolata „sikerül”, akkor a magyar nép és Király István meg van mentve. Ha nem, akkor a Párt elbukik, s vele elbukik – örökre – a magyar nép.

A napló legnagyobb pillanata Király István beszélgetése Kádárral. Kádár elmagyarázza, hogy ő nem forradalmár. Ő becsületes munkásember, aki tudja, hogy a munkásosztály érdeke a szocializmus, amely Kádár és követői szemében egyenlőséget és kollektivizmust jelent (ez Király kommunistaságának tartalma is), puritanizmust, szorgalmas, önzetlen munkát, szerénységet, az élvezetekről és kiváltságokról való lemondást, de – ha lehet – tisztes, nem hivalkodó jólétet mindenkinek, tudományt és haladást. Mindennemű arisztokratizmus elvetését. Józanságot. A sztálini rendszer bukásának 1956-ban többek között épp az a tanulsága, hogy az „elitista”, szélsőséges forradalmi fanatizmus nem „mentheti meg” a népet – Kádár és Aczél is börtönben ült a Rákosi-korszakban, miközben Király vezető értelmiségi volt „odakint”, szabadlábon, fontos állásokban – , és ennek az eredménye csak az lehet, hogy visszajönnek a régi urak, kitör a fasizmus, a kommunistákat fölkoncolják. A Max Weber-féle „protestáns etika” proletár változata, ahogyan azt megvesztegető egyszerűséggel és közvetlenséggel kifejti Kádár – aki itt bizony nagy embernek mutatkozik – teljesen idegen a marxizmustól (amint a sztálini vakhit és eszelős zsarnokság szintúgy, akárcsak az egalitarizmus és a „kollektivizmus”).

Nem csoda, hogy a „létező szocializmus” egyik legfontosabb magyar ideológusának, Király Istvánnak a bizalmas följegyzéseiben a marxizmus szellemének és betűjének az égvilágon semmi nyoma. Bár a korszakot nem ismerőket meglepheti. (Azaz majdnem mindenkit. Beleértve az idősebbeket is, akik úgymond „éltek akkor”, de akiknek épp úgy a retrospektív-retroaktív  antikommunista médiaklisék maradtak meg az emlékezetükben, mint az unokáiknak.)

Ennek súlyos okai vannak.

Nagyon röviden összefoglalva: 1927-től kezdve a Szovjetunió lemondott a kommunista eszméről és programról, áttért az „építés” – azaz az autarkiás, erőszakos modernizáció-iparosítás-urbanizáció („szocializmus egy országban”) – gyakorlatára, lemondott a világforradalomról és az internacionalizmusról, lemondott az emancipációs célokról (avant-garde helyett szocreál, feminizmus helyett abortusztilalom, a nemzetközi proletariátus helyett „az orosz nemzeti nagyság” és a honvédő háború, államtalanítás helyett Gulag). Egész Európában pedig a kommunista és szociáldemokrata mozgalmakat leverte a fasizmus – a drôle de guerre, majd a masszív kollaboráció 1939-40-ben és a megszállás alatt megmutatta, hogy a francia burzsoázia a népfronttal szemben Hitlert választja. Európát csak külső hatalmak (a Szovjetunió és az „angolszászok”) szabadíthatták föl, Európában magában mindenütt győzött a fasizmus, és vereséget szenvedtek az akkor még hatalmas baloldali tömegpártok és tömegmozgalmak. Világnézetileg a bolsevizmus visszatért 1914 augusztusához: egyenlőség és nacionalizmus – ez az antimarxista-jakobinus, Lenin és Rosa Luxemburg előtti pozíció tért vissza, ezúttal a „népfront” alakjában. (Ami már a II. Internacionálé esetében is hanyatlás és hitszegés volt.)

Ennek a magyar mozgalomban – és egyébként is – a nagy tehetségű Révai József volt az értelmezője, programadó teoretikusa. (Róla máig a legjobb, bár szerintem kissé túlhaladott írás: Lackó Miklós: „Révai-problémák”, in: Lackó: Válságok – választások, Bp.: Gondolat, 1975, 194-297.)

Révai (akinek a szelleme ma is közöttünk grasszál, anélkül, hogy a gyanútlan áldozatoknak erről fogalmuk lenne) szintetizálta a magyarországi népi mozgalom „plebejus demokratizmusát” a szabadságharcos-függetlenségi nacionalizmussal (németellenes, majd 1947 után általános nyugatellenes éllel), és a KMP befolyása alatt álló – ma letagadottan széles, nagy létszámú – kriptokommunista értelmiséget az ún. népi-urbánus vitában egyértelműen a népi oldalra állította, míg a szociáldemokraták az urbánusokat támogatták. Már hatalomra kerülve is a népieket pártolta Révai és az MDP – beleértve a Gömbös óta a szélsőjobboldalon kompromittálódott jelentős embereket is, mialatt szociáldemokraták és polgári antifasiszták ültek Rákosi és Farkas Mihály, Péter Gábor tömlöceiben – , és a Pártban evvel szemben keveseknek volt kifogásuk (így Molnár Eriknek, aki nem volt emigráns a háború előtt és alatt, hanem a hazai földalatti mozgalom egyik jelentős alakja). Amikor József Attila szembefordult a kommunista párttal és a népiekkel, akkor a szociáldemokráciához közeledett: és persze ő volt az ortodox marxista, nem a Gondolat szerzői. (A régi Párt legfontosabb legális lapja, a kolozsvári Korunk mind Veres Pétert, mind az internacionalista Molnár Eriket közölte.)

Ez 1956 után lassan megváltozott, de immár alapvetően polgári formában. Visszatért a függetlenségi-kurucos-szabadságharcos történetírás és a katolikus-habsburgiánus-nyugatbarát-európai (konzervatív) történetfölfogás ősrégi ellentéte (nem csoda, hogy előbbi hívei az MDF-kisgazda tábor, az utóbbiéi pedig az SZDSZ hívei lettek 1988-89-ben: Szabad kontra Kosáry; ámde az SZDSZ-ben is szereplő jeles, ötvenhatos-liberális történész, Litván György a Révai bête noire-ja, Szabó Ervin életművét illető számtalan, magas színvonalú publikációjában vaskövetkezetességgel képviselte Révai baloldali-népi nacionalizmusát (a summázó főmű: Litván: Szabó Ervin, a szocializmus moralistája, Bp.: Századvég, 1993); evvel szemben balról csak egy eldugott, elfelejtett, apró cikk érvel – amelytől a közlő folyóirat szerkesztő bizottsága jegyzetben elhatárolódott – , vö. Márkus László: „Szabó Ervin »újraolvasva«”, Történelmi Szemle, 1981/4, 625-635; a révaizmus „antikommunista” átértelmezéséhez lásd: Szabad György: Aradtól az Országgyűlésig [Pavlovits Miklós életrajzi interjúja], Bp.: Magvető, 2017, 87-110.). A „neolabanc” konzervativizmus és az 1956-ban kiábrándult zsidó vagy zsidóbarát kommunista értelmiségiek szövetsége (majd azonosulásuk a reformokkal, az „új mechanizmussal”, később a nyugati nyitással) a Párt védelme alatt: ez volt a bolsevik kontinuitást nyíltan – és botrányosan – képviselő Király István ellenfele. Aczél védnöke volt mind a neolabanc-antinacionalista tábornak, mind Király Istvánnak (de nem az ellenzékiség felé közeledő fiatal népieknek, akikkel a vita-megvesztegetés-represszió bonyolult viszonyrendszerében állt). Egymással szemben játszotta ki őket, miközben orvost szerzett a beteg nagynénjüknek és szeretetteljes tanácsokat adott szerelmi válságaikban. (Ezek a legandák igazak.)

Király István számára logikusan kapcsolódott össze „az ötvenes évek” (azaz a sztálinizmus, s evvel önmaga) dacos védelme húsz esztendővel később, a Révai szellemében fölfogott nemzeti népiességgel. (A népi írók kezdetben – a Horthy-korszakban – eltértek a dzsentri nemzetiesség hagyományától, pl. nem voltak irredenták, sőt: Duna-medencei összefogást, a „szláv-turáni parasztnépek” szolidaritását hirdették egy ideig; a Rákóczi-Kossuth-retorikával Révai és az MDP hozta őket össze.)

Révai és legfontosabb követői – Mód Aladár, majd Király István – a népieket (Illyést, Erdeit, Verest, Kodályt, Darvast) tették meg a szocialista kultúra vezetőinek és ihletőinek (Darvas kivételével csupa jelentékeny embert). A lobogóra Petőfit tűzték, nem Marxot és nem József Attilát. A Kádár-rendszer mindebben habozott, bár egyre „labancabb” lett idővel: Király az a szövetségese volt Aczélnak, aki kapcsolatot jelentett a népiek és a nemzeti kommunisták felé, s akinek a révén népieket lehetett bevonni a központi apparátusba.

Ám Aczélnak más bizalmasai és tanácsadói is voltak (rengetegen), Király szemszögéből a legfontosabb Pándi Pál és Szabolcsi Miklós volt (irodalomtörténészek és historikusok mint a hatalmi központ ihletői és segítői, belső kritikusai: furcsa, nem?). Mindegyikük – természetesen – zsidó, ahogyan zsidó volt úgyszólván mindenki Király környezetében, Aczél Györgytől a saját feleségéig. Ahogyan nacionalizmus és antinacionalizmus küzdelme (Magyarországra annyira jellemző módon) egyre inkább a zsidókérdés terrénumán folyt – ez persze nem volt mindig így: a népi írókat annak idején a zsidó Révai vagy a publicisztikában a zsidó Bálint György és Vas István támogatta, vagy a másik oldalon a zsidó Jászi Oszkár (róla újabban lásd: Takáts József: A megfelelő ötvözet, Bp.: Osiris, 2014, 191-268) és a katolizált zsidó konzervatív Sárközi György – , úgy lett Király István egyre antiszemitább (amint ez a naplóból egyértelműen kitetszik), illetve a zsidógyűlölő, egyben nacionalista (szovjet- és nyugatellenes) irodalmi figurák pártfogója, vonakodó szövetségese. Ugyanakkor ő honosította a nyugati új baloldal antiimperialista aspektusait, a gyarmati és volt gyarmati népek iránti rokonszenvét (tiers-mondisme), a nyugati burzsoá liberalizmus iránti ellenszenvét – míg a reformerek egyre liberálisabbak lettek, a megbomlott „szocialista táborral” szemben. A népiek fokozódóan konzervatív témái (népességfogyás, Erdély) iránt csak erőltetetten érdeklődik Király, de rokonszenvezik a völkisch, romantikus antikapitalizmussal – amit mindig azonosított (tévesen) a marxizmus-leninizmussal – , ő nem is sejtette, amit Révai persze mindig tudott, hogy Dimitrov és Révai (és Király) a revizionista, nem a szocdemek, és nem József Attila és nem Sinkó Ervin; és nem Herbert Marcuse, akit annyira rühellt a szovjet tömb hivatalossága.

Ma kevesen sejtik, hogy ugyan visszatérünk Szekfű és Németh László vitájához, de voltaképpen ennek az eredete Révai és Molnár Erik nézeteltérése a Párton belül. „Szekfű” csak álnév. (Róla mostanában sok érdekes szöveg jelenik meg, lásd pl.: Dénes Iván Zoltán: A történelmi Magyarország eszménye: Szekfű Gyula, a történetíró és ideológus, Pozsony: Kalligram, 2015; Standeisky Éva: Demokrácia negyvenötben, Bp.: Napvilág, 2015, 158-205. Sajnos ezekre nem térhetek ki itt. Molnár Erik, az egyik legfontosabb, de Révainál kevésbé hatásos kommunista értelmiségi-funkcionárius és követői antinacionalista történeti szemléletének kései összefoglalása és iskolájának  elméleti-világnézeti manifesztuma: Szűcs Jenő: „A nemzet historikuma és a történetszemlélet nemzeti látószöge” [először: 1970], in: Szűcs: Nemzet és történelem, Bp.: Gondolat, 1974, 11-188. Nem véletlen, hogy ez az eredetileg marxista kontextusban kifejtett antinacionalista álláspont – némi párhuzamban Pach Zsigmond Pál, Berend T. Iván, Ránki György gazdaságtörténeti és más műveivel – a későbbi, azaz mai liberális nacionalizmus [Oroszország vs. „Európa” stb.] megalapozásába fordult át már nagyon korán, vö. Szűcs Jenő: Vázlat Európa három történelmi régiójáról, Bp.: Magvető, 1983: a könyv közvetett hatása bízvást nevezhető óriásinak.)

A Révai-Király-féle szintézis már nem áll fönn, a „népi szocializmus” halott, a mai nemzeti jobboldal Rákosi Jenő és Milotay István örököse, nem Illyésé, Németh Lászlóé, de még csak nem is Kodolányié, Féjáé. Halott, mert a magyar, a kelet-európai parasztság is halott: az az osztály, amely soha, még csak jelképesen se győzött Elnyomták, megalázták, majd kihalt.

Király István nemzeti kommunista, népi antiszemita, makacs-dacos sztálinista fölfogása érthetetlenné vált (kivéve ellenállását a nyugatos polgári liberalizálással, rekapitalizálással szemben – a restaurációs törekvések győzelmét, a neohorthyzmust stb. már nem érte meg), de akármilyen elavult és bizarr is ez a valaha erős kombináció, alkalmat adott neki az egyik legjobb magyar irodalomtörténeti könyv megírására. Ez Ady-monográfiájának második része, a hatalmas Intés az őrzőkhöz (I-II, Bp.: Szépirodalmi Könyvkiadó, 1982), a szerző szerint: világképelemzés. A beállítás hamis – elég elolvasnunk Ady politikai írásait, hogy lássuk – , nyilvánvalóan Ady mint Révai és Király előde, előképe szerepel, a népi baloldal ikonja, de közben a nagy költészet filozófiai-politikai tartalmainak és párhuzamainak olyan elemzése megy végbe, amely párját ritkítja, s amelynek nincs riválisa: a későbbi irodalomtörténet-írás (nem véletlenül gyűlölte annyira hősünk Németh G. Bélát) egyszerűen kihagyta ezt az aspektust, s annak, akit ez érdekel, nem maradt más, csak Király István elfogult, torz, de nagyszabású történetmondása.

A napló kínos részei (banális úti beszámolók, unalmas tartalomismertetések filmekről, amelyeket az akadémiai üdülőben vagy a pártmoziban nézett, rengeteg pletyka – köztük érdekesek is, de gyakran hazugok, pl. Csoóri Sándor kedveséről, későbbi feleségéről, akinek az apja a napló szerint „román tábornok” volt, holott ő volt a kolozsvári hegedűtanárom, jámbor és nem román, hanem magyar roma művészember – , politikai butaságok és naivságok) ellenére láthatunk itt egy értelmiségit, akit olykor alantas megszállottságai, mániái mellett is a legnagyobb kérdések foglalkoztatnak, akinek autentikus erkölcsi dilemmái vannak, aki halálosan komolyan veszi „a nép sorsát”, azaz a történelmet, akinek a bűntudat nem szórakozás. Akinek még volt (rossz) lelkiismerete.

Dekadens formái között is tragikomikus tanúságtétel ez a korról, amelyben még volt nagyság, amelyben a kultúra nem dekoráció volt még, hanem élet és halál kérdése, összevegyülve persze a diktatúra kicsinyességeivel, palotaintrikáival, irigykedéseivel, őszintétlenségével és rangkórságával. A törpe utódokkal összemérve ez a szörnyű, boldogtalan, ellenszenves, tehetséges férfi volt valaki. Naplója pokoli olvasmány, tele föl nem robbant taposóaknákkal. Az írástudatlan utókornak elmagyarázhatatlan.

Világéletemben hevesen utáltam Király István munkásságát, a szívből jövő szenvedély és a képmutatás elegyét – különös tekintettel „a mindennapok forradalmiságát” és „a szabadságharcos hagyományt” megéneklő, görcsös szövegekre és az „Aczél György” álnéven publikált szónoklatokra (hiszen ő írta a KB-titkár rengeteg beszédét, amint a naplóból is tudjuk) – , az írásaiból sütő rosszindulatú neheztelést és gyűlölködő bizonytalanságot, gőgös önbizalomhiányt. És nem tudom, miközben leírom ezeket az elítélő, megvető mondatokat, miért érzem magam árulónak.

 

 

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?