Motorzaj 2

  • Ádám Zoltán
  • 2013. április 25.

Publicisztika

Kinek kellene irányítania egy országos hatáskörű, hierarchikus közrendvédelmi szervezetet, ha nem a kormánynak? Ha a kormánynak ezt a kompetenciáját kétségbe vonjuk, milyen alapon marasztaljuk el például a Gyurcsány-kormányt Gergényi főkapitány budapesti rendőrségének 2006. őszi tevékenységéért?

A Magyar Narancs nyomtatott változatának olvasói ismerhetik az álláspontomat a Nemzeti Érzelmű Motorosok „Adj gázt!” című rendezvényének betiltásáról: a múlt heti lapban megjelent, Motorzaj című cikkemben amellett érvelek, hogy a rendezvény betiltása, noha eljárásjogilag nyilvánvalóan hibás módon történt, tartalmilag helyes és szükséges volt. Az éves holokausztmegemlékezés időpontjára meghirdetett, a Dohány utcai zsinagógát útba ejtő motoros felvonulás címében alig félreérthető módon a zsidók elgázosítására kívánt felszólítani, megtartása ezért szükségszerűen megvalósította volna a közösség elleni izgatásnak a Btk. 269. paragrafusában foglalt tényállását. Ilyen rendezvényt a törvényes rend sérülése – a magyarországi zsidó közösség élethez és személyi biztonsághoz való jogának megkérdőjeleződése – nélkül tartani nem lehetséges. Ezért a rendőrség hibát követett el, amikor a rendezvény megtartását eredetileg tudomásul vette. A miniszterelnök utasítására – a belügyminiszter közvetítésével – történt betiltás ezt a hibát orvosolta, túl a rendőrség számára rendelkezésre álló kétnapos mérlegelési időn. Mindazoknak, akik Orbán fellépését eljárásjogi alapon kritizálják, igazuk van. Mindazoknak, akik tartalmi alapon emelnek szót ellene, mondván, hogy „egy jogállamban elfogadhatatlan, hogy a kormány ízlésétől függjön egy rendezvény megtartása” (TASZ), vagy hogy a miniszterelnök ne rángassa zsinóron a rendőrséget és ne tiltson be nyilvános rendezvényeket, „mert nem ez a dolga” (Narancsblog), nincs.

Az utóbbiak két ponton tévednek. Egyrészt arra tesznek javaslatot, hogy a rendőrség hivatalos állásfoglalás útján vegyen tudomásul egy előre bejelentett jogsértést, szükség esetén kivonuló rendőri erőkkel biztosítsa annak helyszínét, majd amikor a résztvevők az előzetesen közölteknek megfelelően valóban jogot sértenek, lépjenek fel ellenük. Ezen az alapon tömegverekedéseket is nyilvános rendezvényként lehetne bejelenteni a rendőrségen, helyszínüket az első pofon elcsattanásáig a rendőrség biztosítaná, udvariasan odébb tessékelve az arra haladókat.

Másrészt az adott helyzetben azt kifogásolni, hogy a kormány „zsinóron rángatja a rendőrséget”, szintén súlyos félreértés. A belügyminiszternek nemcsak joga, hanem kötelessége a rendőrség irányítása, aminek keretében szükség esetén „egyedi utasítást adhat ki feladat elvégzésére vagy mulasztás pótlására” [Rtv. 5. paragrafus, j) pont]. Mi ezzel a probléma? Kinek kellene irányítania egy országos hatáskörű, hierarchikus szerkezetű közrendvédelmi szervezetet, ha nem a kormánynak? Ha a kormánynak ezt a kompetenciáját kétségbe vonjuk, milyen alapon kérjük rajta számon, ha a rendőrség rosszul teszi a dolgát? Milyen alapon marasztaljuk el például a Gyurcsány-kormányt Gergényi főkapitány budapesti rendőrségének 2006. őszi tevékenységéért? Ha a rendőrség hibázik, téved, vagy egy kényes helyzetben rosszul méri fel a feladatát, ki másnak kellene legelsősorban beavatkoznia, mint a kormánynak?

Egy autokrata kormányt a rendőrség „zsinóron rángatásáért” kárhoztatni politikailag sem bölcs dolog. Az autokrata kormány ugyanis seperc alatt prezentál tetszőleges számú autokrata rendőri vezetőt, akik a zsinór elvágása után önerőből fognak autokrata intézkedéseket lendületesen foganatosítani. Ezek kifogásolásakor pedig a kormány képviselői együtt érző félmosollyal az arcukon tárják majd szét a karjukat, mondván, hogy ők a Velencei Bizottságtól a nyugdíjas köztársasági elnökökig mindenkivel szívesen konzultálnak, és szükség esetén a vonatkozó joganyag módosításától sem riadnak vissza, de a rendőrség munkájába közvetlenül beavatkozni sajnos nincs módjuk.

Mindebből nem az következik, hogy a gyülekezési jog szabályozása körül minden rendben van, és hogy az „Adj gáz!”-t betiltó rendőrségi határozatot helybenhagyó bírósági végzés jogi hivatkozási alapja – az Alaptörvény április 1-jei hatállyal módosított véleményszabadsággal foglalkozó cikkelye – ne adhatna alkalmat visszaélésekre. Feltevésem szerint annyi történt, hogy a bíróság – jó okkal – nem akarta hatályon kívül helyezni a rendőrségi tiltó határozatot, és ehhez nem talált jobb hivatkozási alapot a frissen módosított alaptörvénynél. Ez azonban – lássuk be – nem a bíróság hibája, hanem a jogalkotóé, aki nem írta bele a joganyagba expressis verbis, hogy egy előre tudható módon jogsértő demonstráció megrendezését hogyan kell megakadályozni.

Az a megoldás, amit a TASZ javasolt – a rendezvény megtartását a rendőrség vegye tudomásul, és ha a résztvevők ígéretüknek megfelelően valóban jogot sértenek, oszlassa fel őket –, nem az első, hanem a másodiknak meghirdetett motoros tüntetésre lett volna alkalmazandó. A „Tavaszi évadnyitó” elnevezésű, a Dohány utcai zsinagógát nem érintő rendezvényről ugyanis nem lehetett előre biztosan tudni, hogy megtartása jogot sért. Ha a megváltoztatott cím és útvonal dacára ez mégis megtörténik, a rendőrség dolga lett volna beavatkozni.

Nagy kár, hogy nem így történt. Egyrészt azért, mert a békés gyülekezéshez való jog mindenkit megillet, az antiszemita motorosokat is. Másrészt azért, mert az általuk elszenvedett jogsérelem demokratikus legitimitást kölcsönöz nekik: immár ők váltak jogsértés áldozatává, egy önkényes és jogtalan kormányzati döntés következményeképp. És amikor ezt a bíróság is megállapítja majd, azok tekinthetnek magukra a szabadság bajnokaiként, akiknek eredeti célja mások méltóságának semmibevétele volt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.