TGM: Kurta válasz Felcsuti Péternek

  • Tamás Gáspár Miklós
  • 2015. július 8.

Publicisztika

TGM szerint Felcsuti felszínesen vitatkozik vele. Ezért elmagyaráz egy-két dolgot.

Felcsuti Péter, a kitűnő bankszakember megbírált engem itt: Előrebocsátom, hogy én Felcsuti Pétert – írásai alapján – rendes és okos embernek tartom, és nincs rá okom, hogy ingerült vagy csúfondáros legyek vele szemben. Ugyanakkor azonban kénytelen vagyok fölvetni néhány kérdést a vitamódszerével kapcsolatban.

Nem veszem zokon, hogy a Magyar Nemzet szemleírója, Pápay György majdnem szó szerint ugyanazt írja, mint Felcsuti Péter, csak engem történetesen nem Bokrossal, hanem Seres Lászlóval állít szembe. Ez átlagos újságcikk, tűrhetően korrekt, bár a magyarországi sajtó szokásának megfelelően eléggé tájékozatlan – bár azért jobban informált, mint Felcsuti Péteré.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Felcsuti nem a voltaképpeni nézeteimet bírálja, hanem a rólam elterjedt médiaklisét. Értelmiségitől – aki nem a lapzártától űzött, ágrólszakadt hírlapíró, hanem ráérő nagypolgár – azért ennél többet várok.

Ez a médiaközhely annak köszönhető, hogy a társadalmi rendszer alaptermészetéről az 1980-as évek pesti előítéletei szerint szokás általában beszámolni. (Félreértés ne essék: ez nem divat és trend kérdése, az 1980-as évek előítéletei nem jobban és nem rosszabbak, mint a 2010-es évekéi. Csak hát az előítéletek gyorsan avulnak.) Az 1980-as évek reformdumája a világot a „terv” kontra „piac”, illetve az „állami beavatkozás” kontra „piaci spontaneitás” ellentétének terminusaiban látta, és nem tagadható, hogy ez a nagyon fontos kérdések egyike.

Ugyanakkor azonban ez nem adhat választ a kapitalizmusnak mint olyannak a természetére irányuló kérdésre, mert mind az ún. jóléti állam, mind az ún. neoliberális globálpiaci neokap (sőt: a „reálszocialistának” címkézett bürokratikus államkapitalizmus is!) egyaránt kapitalizmus, és az elosztási szisztéma, bár nagyon jelentős aspektus, nem az egyetlen döntő mozzanat abban a rendszerben, amely az árutermelésen, az árucserén és a bérmunkán nyugszik.

Korábbi tanulmányom, 2008-ból, megmagyarázza, hogy miért tekinthetik marxisták a kisebbik rossznak a jóléti államot, amelynek – ilyesféle fönntartások nélkül – a baloldali liberális Felcsuti is a híve, ami teljesen OK, akkor is, ha olyan könyvekre támaszkodik, mint a híres Thomas Pikettyé, amely ezer lapon keresztül állapítja meg, hogy nagy és növekvő az egyenlőtlenség. (Hát igen.) Ez azonban csak kompromisszum, és a valódi antikapitalizmushoz semmi köze. A Sziriza politikája nem antikapitalista. Éppen a derék Janisz Varufakisz teszi világossá (új könyvéből a The Guardian közölt fejezetet), hogy paradox módon ő és barátai – kritikai marxisták – próbálják megmenteni a liberális-demokratikus kapitalizmust Európában amellett, hogy igyekeznek megkímélni a görög nyugdíjasokat az éhezéstől, mert különben jön a fasizmus.

Tehát amikor Felcsuti „antikapitalizmusnak” véli a görög nép és a görög baloldal melletti „kiállásomat”, száz százalékig téved (abban nem, hogy antikapitalista vagyok, de most másról van szó). Itt a demokratikus elkötelezettségem és morális kérdések állnak a középpontban. (Vö. nyilatkozatommal a ma legnépszerűbb baloldali portálon, vö még Slavoj Žižek szép írásával, továbbá evvel a csaknem zseniális blogesszével.)

Szóval Felcsuti vitakozik avval, amit az álláspontomnak vél (tévesen), anélkül, hogy a legcsekélyebb erőfeszítést fordítaná rá, hogy a kontextussal megismerkedjék. Ez így nem fog menni. (Megemlíteném, hogy a kelet-európai kapitalizmus sajátos történeti jellegéről hosszú évekkel ezelőtt írtam, ez több nyelven megjelent, még magyarul is 2007-ben, vö. még itt.)

Van még egy elég súlyos probléma Felcsuti cikkében (és cikkével). De ez nemcsak engem érint. Nyilvánvaló, ha valaki valami újat javasol, rá hárul az onus probandi, a bizonyítás terhe. Ámde amikor liberális és konzervatív szerzők radikális baloldali szövegeket kritizálnak, megjelenik náluk az onus utopiæ, azaz az utópia kifejtésének kötelezettsége. Ez azért túlzás. Elvárnák, hogy akárhányszor újságcikket írok – persze lehet, hogy ez rossz szokás olyasvalakinél, akinek teoretikus mondandói is vannak –, mindannyiszor kifejtsem a Jövő Társadalmának alapvonalait; márpedig ha ez a kötelezettség (pláne ha minden egyes esetben) fönnállana, akkor lehetetlenné válnék mindenfajta kritikai diskurzus. Ráadásul bírálóim egy része valaminő kormányprogram konkrét pontozatait kérik rajtam számon folyton-folyvást, mivel hogy én vagyok ugyebár a legnagyobb nem létező párt elnöke. LOL. Ha jobban meggondoljuk, ez annyit jelent, hogy aki intellektuálisan nem fér bele a provinciális kelet-közép-európai lib-dem vagy szocdem vagy autoritárius etnokonzervatív keretekbe, az fogja be a száját.

Legmélyebb sajnálatomra ezt az óhajt – egyelőre még – nem áll módomban teljesíteni.

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.