TGM: Kurta válasz Felcsuti Péternek

  • Tamás Gáspár Miklós
  • 2015. július 8.

Publicisztika

TGM szerint Felcsuti felszínesen vitatkozik vele. Ezért elmagyaráz egy-két dolgot.

Felcsuti Péter, a kitűnő bankszakember megbírált engem itt: Előrebocsátom, hogy én Felcsuti Pétert – írásai alapján – rendes és okos embernek tartom, és nincs rá okom, hogy ingerült vagy csúfondáros legyek vele szemben. Ugyanakkor azonban kénytelen vagyok fölvetni néhány kérdést a vitamódszerével kapcsolatban.

Nem veszem zokon, hogy a Magyar Nemzet szemleírója, Pápay György majdnem szó szerint ugyanazt írja, mint Felcsuti Péter, csak engem történetesen nem Bokrossal, hanem Seres Lászlóval állít szembe. Ez átlagos újságcikk, tűrhetően korrekt, bár a magyarországi sajtó szokásának megfelelően eléggé tájékozatlan – bár azért jobban informált, mint Felcsuti Péteré.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Felcsuti nem a voltaképpeni nézeteimet bírálja, hanem a rólam elterjedt médiaklisét. Értelmiségitől – aki nem a lapzártától űzött, ágrólszakadt hírlapíró, hanem ráérő nagypolgár – azért ennél többet várok.

Ez a médiaközhely annak köszönhető, hogy a társadalmi rendszer alaptermészetéről az 1980-as évek pesti előítéletei szerint szokás általában beszámolni. (Félreértés ne essék: ez nem divat és trend kérdése, az 1980-as évek előítéletei nem jobban és nem rosszabbak, mint a 2010-es évekéi. Csak hát az előítéletek gyorsan avulnak.) Az 1980-as évek reformdumája a világot a „terv” kontra „piac”, illetve az „állami beavatkozás” kontra „piaci spontaneitás” ellentétének terminusaiban látta, és nem tagadható, hogy ez a nagyon fontos kérdések egyike.

Ugyanakkor azonban ez nem adhat választ a kapitalizmusnak mint olyannak a természetére irányuló kérdésre, mert mind az ún. jóléti állam, mind az ún. neoliberális globálpiaci neokap (sőt: a „reálszocialistának” címkézett bürokratikus államkapitalizmus is!) egyaránt kapitalizmus, és az elosztási szisztéma, bár nagyon jelentős aspektus, nem az egyetlen döntő mozzanat abban a rendszerben, amely az árutermelésen, az árucserén és a bérmunkán nyugszik.

Korábbi tanulmányom, 2008-ból, megmagyarázza, hogy miért tekinthetik marxisták a kisebbik rossznak a jóléti államot, amelynek – ilyesféle fönntartások nélkül – a baloldali liberális Felcsuti is a híve, ami teljesen OK, akkor is, ha olyan könyvekre támaszkodik, mint a híres Thomas Pikettyé, amely ezer lapon keresztül állapítja meg, hogy nagy és növekvő az egyenlőtlenség. (Hát igen.) Ez azonban csak kompromisszum, és a valódi antikapitalizmushoz semmi köze. A Sziriza politikája nem antikapitalista. Éppen a derék Janisz Varufakisz teszi világossá (új könyvéből a The Guardian közölt fejezetet), hogy paradox módon ő és barátai – kritikai marxisták – próbálják megmenteni a liberális-demokratikus kapitalizmust Európában amellett, hogy igyekeznek megkímélni a görög nyugdíjasokat az éhezéstől, mert különben jön a fasizmus.

Tehát amikor Felcsuti „antikapitalizmusnak” véli a görög nép és a görög baloldal melletti „kiállásomat”, száz százalékig téved (abban nem, hogy antikapitalista vagyok, de most másról van szó). Itt a demokratikus elkötelezettségem és morális kérdések állnak a középpontban. (Vö. nyilatkozatommal a ma legnépszerűbb baloldali portálon, vö még Slavoj Žižek szép írásával, továbbá evvel a csaknem zseniális blogesszével.)

Szóval Felcsuti vitakozik avval, amit az álláspontomnak vél (tévesen), anélkül, hogy a legcsekélyebb erőfeszítést fordítaná rá, hogy a kontextussal megismerkedjék. Ez így nem fog menni. (Megemlíteném, hogy a kelet-európai kapitalizmus sajátos történeti jellegéről hosszú évekkel ezelőtt írtam, ez több nyelven megjelent, még magyarul is 2007-ben, vö. még itt.)

Van még egy elég súlyos probléma Felcsuti cikkében (és cikkével). De ez nemcsak engem érint. Nyilvánvaló, ha valaki valami újat javasol, rá hárul az onus probandi, a bizonyítás terhe. Ámde amikor liberális és konzervatív szerzők radikális baloldali szövegeket kritizálnak, megjelenik náluk az onus utopiæ, azaz az utópia kifejtésének kötelezettsége. Ez azért túlzás. Elvárnák, hogy akárhányszor újságcikket írok – persze lehet, hogy ez rossz szokás olyasvalakinél, akinek teoretikus mondandói is vannak –, mindannyiszor kifejtsem a Jövő Társadalmának alapvonalait; márpedig ha ez a kötelezettség (pláne ha minden egyes esetben) fönnállana, akkor lehetetlenné válnék mindenfajta kritikai diskurzus. Ráadásul bírálóim egy része valaminő kormányprogram konkrét pontozatait kérik rajtam számon folyton-folyvást, mivel hogy én vagyok ugyebár a legnagyobb nem létező párt elnöke. LOL. Ha jobban meggondoljuk, ez annyit jelent, hogy aki intellektuálisan nem fér bele a provinciális kelet-közép-európai lib-dem vagy szocdem vagy autoritárius etnokonzervatív keretekbe, az fogja be a száját.

Legmélyebb sajnálatomra ezt az óhajt – egyelőre még – nem áll módomban teljesíteni.

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.