Út a disztópiához – A középfokú közoktatás központosításának megkoronázása

  • Világi Mariann
  • 2017. április 19.

Publicisztika

A terv szerint 2019-től minden diák csak központi felvételivel juthat be középfokú oktatási intézménybe.

Még csak belengette az oktatási államtitkár, hogy 2019-től minden diák, jelentkezzék bármilyen középfokú oktatási intézménybe is, központi felvételit tesz. Részletekről, szabályozásról ma, 2017. április 19-én nem tudunk. A társadalmi és szakmai konzultációkat az elmúlt időkben átsorolták a kozmetikai ipar termékkörébe, így azokkal az oktatás vonatkozásában jelenleg nincs mit kezdeni.

Az elmúlt napokban számos figyelemfelkeltő cikket olvashattunk arról (itt, itt, itt és itt), hogy milyen további torzulások: zsákutcás képzések, mobilitási gátak, egyirányú zsilipek, totális esélygyilkolások várhatók az érintett korcsoport egészére kiterjesztendő központi szelekciótól. A zárt számmal meghatározott keretek látszólag leginkább a gimnáziumba kerülés esélyeit csökkentik, és azt a többéves törekvést hivatottak biztosítani, hogy gimnáziumba egy adott korcsoport maximum 40 százaléka járhasson – lévén ez „nemzetgazdasági érdek”.

Ha a központi felvételi rendszer a teljes középfokú képzési intézményrendszerre (gimnáziumokra, szakgimnáziumokra, szakközépiskolákra) kiterjed, a lehetséges következmények beláthatatlanok. Mindazon túl, ami már megtörtént.

Nyugalom, lesznek azért kvázi egyezkedések, érdekeket reprezentáló és ennek örvén megnyugtató engedmények. Sajna, ezek a való életben a megosztottságot növelik. A propagandaipar hiteket gyárt le majd arról, hogy a központi felvételi és elosztási rendszer növeli az egyenlőséget, egységesít, rendet tesz a még nem teljesen felszámolt káoszban (értsd alatta a helyi intézményi és a szülői hatáskörök, döntések maradékát). Arról, hogy ez kinek és miért nagyon jó.

De most nézzük, milyen lehet a megvalósítás, ha totális.

A 14 éves gyermek megírja a központi írásbeli felvételit. (Központi szóbeli felvételire valószínűleg nem lesz elég pénz, szervezeti és humánerőforrás-kapacitás, kivéve, ha a „nem mondom ki” állja majd a számlát.) Ezek után a központ eldönti, hogy ki milyen képzésre jogosult az eredmények és egyéb meghatározott szempontok alapján, például kék szem, fociklubtagság és hasonlók. Ezzel a történet (más néven: eljárási szabályozás) nincs befejezve. Kötelező elosztás is lesz. Központi döntés arról, hogy melyik gyerek melyik körzetbe tartozik, ezen belül melyik iskolába és annak mely osztályába. Az osztályok, iskolák összetételére külön szabályozás készül, biztosítva az egyenlőséget, integrációt, inkluziót. Lesznek személyeket meghatározó kategóriák, persze, nem pont olyanok, mint a múlt század bizonyos időszakában, amikor egy gyermek lehetett F(izikai), O(sztályidegen), E(gyéb) származású. Persze, volt ennél olyanabb kategorizálás is. Most ez máshogy lesz, és ezt is ki kell majd dolgozni. (Mennyi feladat, mennyi munka!)

És ahogy mindig is, lesznek az egyenlőbbek vagy a másképp egyenlők. Idetartoznak majd az egyházi iskolák, a fizetős alapítványi vagy magániskolák. De nem feltétlenül mindegyik. Külön szervek döntenek majd arról, hogy a nem állami fenntartású iskolák milyen módon, milyen érdemek alapján nyerhetik el a speciális státuszt, ami kivonja őket az általános és egységes szabályozás alól.

Sok minden további lehetőség kimaradt a most idekent negatív utópiából. De ez már csak így van az életben is. Mert építkezni alaposan és következetesen kell, hacsak mégsem.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.