Út a disztópiához – A középfokú közoktatás központosításának megkoronázása

  • Világi Mariann
  • 2017. április 19.

Publicisztika

A terv szerint 2019-től minden diák csak központi felvételivel juthat be középfokú oktatási intézménybe.

Még csak belengette az oktatási államtitkár, hogy 2019-től minden diák, jelentkezzék bármilyen középfokú oktatási intézménybe is, központi felvételit tesz. Részletekről, szabályozásról ma, 2017. április 19-én nem tudunk. A társadalmi és szakmai konzultációkat az elmúlt időkben átsorolták a kozmetikai ipar termékkörébe, így azokkal az oktatás vonatkozásában jelenleg nincs mit kezdeni.

Az elmúlt napokban számos figyelemfelkeltő cikket olvashattunk arról (itt, itt, itt és itt), hogy milyen további torzulások: zsákutcás képzések, mobilitási gátak, egyirányú zsilipek, totális esélygyilkolások várhatók az érintett korcsoport egészére kiterjesztendő központi szelekciótól. A zárt számmal meghatározott keretek látszólag leginkább a gimnáziumba kerülés esélyeit csökkentik, és azt a többéves törekvést hivatottak biztosítani, hogy gimnáziumba egy adott korcsoport maximum 40 százaléka járhasson – lévén ez „nemzetgazdasági érdek”.

Ha a központi felvételi rendszer a teljes középfokú képzési intézményrendszerre (gimnáziumokra, szakgimnáziumokra, szakközépiskolákra) kiterjed, a lehetséges következmények beláthatatlanok. Mindazon túl, ami már megtörtént.

Nyugalom, lesznek azért kvázi egyezkedések, érdekeket reprezentáló és ennek örvén megnyugtató engedmények. Sajna, ezek a való életben a megosztottságot növelik. A propagandaipar hiteket gyárt le majd arról, hogy a központi felvételi és elosztási rendszer növeli az egyenlőséget, egységesít, rendet tesz a még nem teljesen felszámolt káoszban (értsd alatta a helyi intézményi és a szülői hatáskörök, döntések maradékát). Arról, hogy ez kinek és miért nagyon jó.

De most nézzük, milyen lehet a megvalósítás, ha totális.

A 14 éves gyermek megírja a központi írásbeli felvételit. (Központi szóbeli felvételire valószínűleg nem lesz elég pénz, szervezeti és humánerőforrás-kapacitás, kivéve, ha a „nem mondom ki” állja majd a számlát.) Ezek után a központ eldönti, hogy ki milyen képzésre jogosult az eredmények és egyéb meghatározott szempontok alapján, például kék szem, fociklubtagság és hasonlók. Ezzel a történet (más néven: eljárási szabályozás) nincs befejezve. Kötelező elosztás is lesz. Központi döntés arról, hogy melyik gyerek melyik körzetbe tartozik, ezen belül melyik iskolába és annak mely osztályába. Az osztályok, iskolák összetételére külön szabályozás készül, biztosítva az egyenlőséget, integrációt, inkluziót. Lesznek személyeket meghatározó kategóriák, persze, nem pont olyanok, mint a múlt század bizonyos időszakában, amikor egy gyermek lehetett F(izikai), O(sztályidegen), E(gyéb) származású. Persze, volt ennél olyanabb kategorizálás is. Most ez máshogy lesz, és ezt is ki kell majd dolgozni. (Mennyi feladat, mennyi munka!)

És ahogy mindig is, lesznek az egyenlőbbek vagy a másképp egyenlők. Idetartoznak majd az egyházi iskolák, a fizetős alapítványi vagy magániskolák. De nem feltétlenül mindegyik. Külön szervek döntenek majd arról, hogy a nem állami fenntartású iskolák milyen módon, milyen érdemek alapján nyerhetik el a speciális státuszt, ami kivonja őket az általános és egységes szabályozás alól.

Sok minden további lehetőség kimaradt a most idekent negatív utópiából. De ez már csak így van az életben is. Mert építkezni alaposan és következetesen kell, hacsak mégsem.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.