A kvótanépszavazás tétje – avagy hogyan ne érveljünk a bojkott mellett?

  • Madlovics Bálint
  • 2016. augusztus 4.

Liberális szemmel – Republikon

A megoldás kézenfekvő, mégis sok ellenzéki politikust taszít: el kéne fogadni néhány olyan kiindulópontot, amit Orbán Viktor mond.

A politikai cselekvés fogalma eltér a hagyományos értelemben vett cselekvés fogalmától. Vegyünk például egy szavazást: hagyományos értelemben cselekvésnek az számít, ha az ember effektíve meglátogatja a szavazófülkét, és valahová behúzza az ikszet. Ha viszont otthon marad, akkor tétlen, nem csinál semmit, ergo nem is cselekszik. Politikai értelemben viszont mind a leszavazás, mind az otthon maradás lehet cselekvés: mindkettő következhet valamilyen politikai helyzetértékelésből, illetve egyik is, másik is alátámaszthat egy politikus vagy párt által a célközönség számára sugallni kívánt világképet, narratívát. Így akár egy szavazás bojkottálása is értelmezhető politikai aktivitásként: az a szavazó, akit a politikusok rávesznek a bojkottra, egyszersmind osztani fogja az azt megalapozó érvrendszert is, amely egyúttal – értelmezési keretként működve – kihatással lesz az adott személy jövőbeli politikai cselekvéseire.

Ennyiben igaztalanok azok a vélemények, amelyek az alapján utasítják el a közelgő kvótanépszavazás ellenzéki bojkottját, hogy a politikai passzivitással egyenlő, vagy akár konkrétan a nem cselekvésre kondicionálja a választópolgárokat. A bojkott nem öncélú nem szavazás, hanem valamilyen okból, illetve okok együtteséből vezetik le, ilyenformán pedig a kritikának is arra érdemes irányulnia, hogy milyen érvrendszerek kerülnek forgalomba: hogy az a választók számára kínált helyzetértékelés, ami alapján bojkottra szólítanak, hatásos-e, befogadható-e, illetve, hogy következhet-e belőle aztán valami kedvező az ellenzék politikai (morális, erkölcsi, történelmi stb.) céljai tekintetében.

false

E szempontokat vizsgálva a jobb híján demokratának nevezett ellenzék két legnagyobb pártja, az MSZP és a DK bojkottpárti állásfoglalásai jócskán hagynak kívánnivalót maguk után. „Maradj otthon, hogy Európában maradj” – mondják, amivel arra utalnak, hogy aki részt vesz ezen a népszavazáson és segít, hogy érvényes legyen, hazánk uniós tagságát teszi kockára. E szerint Orbán, amikor szembefordul az EU menekültpolitikájával, populista, gyűlöletkeltő politikusként viselkedik, aki rövid távú érdekektől vezérelve az unió ellen hergeli a népét – és ha mindezt egy érvényes népszavazással támaszthatja alá, ki is fogja vezetni hazánkat az unióból. „A brit példa megmutatta – írja Ara-Kovács Attila e lap hasábjain –, hogy e játéknak előbb-utóbb vége szakad; nincs védőháló, nincs hátraarc. Ha Magyarország nem figyel, Orbán a választóktól kapott biankó felhatalmazásból hajtogathat majd kilépési papírt, még akkor is, ha eredetileg csak egy újabb óriásplakátot szeretett volna az EU-ellenes politikájához kirakni.” Az MSZP-s Ujhelyi István hasonlóan fogalmaz, amikor azt mondja: „a kvótareferendum a kormány első lépése az ország EU-ból való kivezetése felé”, Gyurcsány Ferenc pedig fölteszi az i-re a pontot: „ez nem politika, ez történelem. És nem játszunk politikai meccset történelmi számlára.”

A bojkott megalapozása ilyen érvekkel annak az unióval és a Nyugattal szembeni kritikátlanságot hirdető világképnek az előföltevésein alapul, amely 2010 előtt számított mainstreamnek. Ez ugyanúgy fekete-fehérre egyszerűsíti a kérdést, mint maga a népszavazás – ami persze lehetne legitim ellenzéki stratégia, csakhogy ma már egy ilyen érvelés hatástalan, ha nem inkább kontraproduktív. Méghozzá nemcsak politikailag, hanem a Gyurcsány által történelminek aposztrofált kérdés tekintetében is.

Gondoljunk csak bele, hogy reagál a választóközönség ezekre az érvekre! A közvélemény-kutatásokból tudható, hogy a társadalom nagyobbik része ellenzi az unió menekültügyi politikáját, és a menekültkérdésben inkább az orbáni álláspontot osztja. Emellett pedig bár azt is lehet tudni, hogy a többség összességében előnyösnek ítéli hazánk uniós tagságát, nehéz elképzelni, hogy egyúttal kritikátlanok lennének az unióval szemben, vagy hogy szentségtörésnek vélnének az EU szerkezetéről és a hatásköreiről szóló vitát. Orbán elfogadja ezeket a társadalomban élő premisszákat, és ezekre építve ad egy választ – olyat, amilyet, de választ. Az MSZP és a DK viszont, amikor a kérdés fölvetését is az unióból való kilépéshez vezető csúszós lejtő tetejének láttatják, tagadják, illetve figyelmen kívül hagyják az említett premisszákat. Ezzel pedig nemcsak átengedik a fölmerülő félelmekre adott válasz lehetőségét a kormánynak, hanem egyúttal – gyűlöletkeltésnek és a legrosszabb érzelmekre apellálásnak nevezve a kormány menekültügyre adott válaszát – még el is idegenítik maguktól azokat, akik jobb híján ezekre rezonálnak. Így pedig a kritikátlan EU- és menekültpártiság végső soron éppen a kormány EU- és menekültellenes táborát szaporítja.

A megoldás kézenfekvő, mégis sok ellenzéki politikust taszít: el kéne fogadniuk néhány olyan kiindulópontot, amit Orbán Viktor és a Fidesz is mond. Ezek nem a konkrét orbáni válaszok; nem a kerítés és nem az illiberális állam. Ezek csupán a kiindulópontok: ezekkel, illetve a status quóval kapcsolatos kérdések fölvethetők és fölvetendők. Ezek azok az említett premisszák, amiket Orbán a magyar társadalomtól vesz át, így kerülve velük egy „hullámhosszra”. Az ellenzéknek nem zsigerből elutasítóan, hanem a céljait és érdekeit mérlegelve kéne reagálnia az orbáni fölvetésekre, és egyúttal a választói félelmekre is.

A kvótanépszavazás tétje, hogy a demokrata ellenzék meg tudja-e mutatni a választóknak, hogy képes szembenézni a valósággal. Ha aztán az új premisszákból kiindulva úgy véli, hogy a kvóta, illetve a menekültkérdés uniós hatáskörben tudása mellett kell állást foglalnia, akkor buzdítson az „igen”-re; ha úgy látja, a kvótanépszavazás demagóg módon leegyszerűsíti ezt a fontos kérdést, akkor a bojkottra.

A lényeg, hogy tudja: a legfontosabb a kommunikáció, a megfelelő érvelés. Ettől függ ugyanis, hogy az adott politikai cselekvés eléri-e a célját.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."