Jü feat. Kjetil Møster & Porteleki–Czitrom duó

  • 2013. december 4.

Snoblesse

Egy zseniális norvég szaxofonos és remek hazai fellépők.

A kortárs jazz tereit bejáró estén Skandinávia legújabb jazzóriása, a The Core és a 2010-es Volt fesztiválon nálunk is odacsapó Datarock formációkból is ismert Kjetil Møster lép fel az idei Újbuda Jazzfesztivált megbabonázó Jü trióval. Kjetil Traavik Møster 1976-ban született Bergenben, ami amúgy is Norvégia titkos zenei fővárosa. Hatéves korában az első hangszere egy tangóharmonika volt, majd basszusgitáron játszott. 14 évesen ismerkedett meg John Coltrane lemezeivel, és azonnal szaxofonra váltott – ennek ellenére első zenekara a hardcore-metalban utazó Hesperus volt.

false

Első jazzformációja, a Møster-trió, a Coltrane-féle meditációs és eksztatikus groove-okból építkezett – ezzel egy időben tagja volt az oslói King Midas rockzenekarnak, ahol elsajátította a stúdiómunkálatok fortélyait, és kísérletezett a szaxofon nem hagyományos alkalmazásával. Saját alapítású zenekarai közül legismertebbek a The Core, Møster, Gibrish és a BRAT, fellépett Chick Corea és Pat Metheny társaságában – emellett a lazán grúvos, elektro/diszkó/punk/funk Datarock állandó tagja. Tavalyi Blowjob című albuma – Colin Stetson New History of Warfare című sorozata mellett – az év egyik legfontosabb jazzszólólemezének bizonyult. A norvég fenomén a Jü zenekarral (Mészáros Ádám: gitár, Hock Ernő: basszusgitár,  Halmos András: dob) lép fel. Kínai eredetű nevük jelentése „áramlás”, azaz „flow” – a számos ismert zenekarban (Péterfy Bori & Love Band, Erik Sumo Band, Dresch Quartet, Qualitons, Tariqa stb.) játszó három muzsikus ebben a formációban végre kiélheti minden vad improvizációs hajlamát. Jazz, pszichedelikus rock, mindenféle népek zenéje, meg ami belefér – a jelszó: korlátok nélküli szabad zene.
Előttük Porteleki Áron és Czitrom Ádám duójának szenvedéllyel és tűzzel teli improvizációit hallhatjuk. Előbbi jellegzetes módon brácsásként is aktívan koncertezik népzenészekkel, de valódi énje talán mégis a dobok mögött szólal meg. Egy sor hazai alternatív és improvizatív zenei formáció tagjaként (Dorota, 12z) ismerhettük meg. Utóbbi a budapesti jazz- és undergroundszcéna feltűnően sokoldalú gitárosa, Izraelben kezdte zenei tevékenységét, s első előadói tapasztalatát a tel-avivi Operában szerezte, zeneszerzőként számos film- és reklámzene megírásában működött közre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.