Jü feat. Kjetil Møster & Porteleki–Czitrom duó

  • 2013. december 4.

Snoblesse

Egy zseniális norvég szaxofonos és remek hazai fellépők.

A kortárs jazz tereit bejáró estén Skandinávia legújabb jazzóriása, a The Core és a 2010-es Volt fesztiválon nálunk is odacsapó Datarock formációkból is ismert Kjetil Møster lép fel az idei Újbuda Jazzfesztivált megbabonázó Jü trióval. Kjetil Traavik Møster 1976-ban született Bergenben, ami amúgy is Norvégia titkos zenei fővárosa. Hatéves korában az első hangszere egy tangóharmonika volt, majd basszusgitáron játszott. 14 évesen ismerkedett meg John Coltrane lemezeivel, és azonnal szaxofonra váltott – ennek ellenére első zenekara a hardcore-metalban utazó Hesperus volt.

false

Első jazzformációja, a Møster-trió, a Coltrane-féle meditációs és eksztatikus groove-okból építkezett – ezzel egy időben tagja volt az oslói King Midas rockzenekarnak, ahol elsajátította a stúdiómunkálatok fortélyait, és kísérletezett a szaxofon nem hagyományos alkalmazásával. Saját alapítású zenekarai közül legismertebbek a The Core, Møster, Gibrish és a BRAT, fellépett Chick Corea és Pat Metheny társaságában – emellett a lazán grúvos, elektro/diszkó/punk/funk Datarock állandó tagja. Tavalyi Blowjob című albuma – Colin Stetson New History of Warfare című sorozata mellett – az év egyik legfontosabb jazzszólólemezének bizonyult. A norvég fenomén a Jü zenekarral (Mészáros Ádám: gitár, Hock Ernő: basszusgitár,  Halmos András: dob) lép fel. Kínai eredetű nevük jelentése „áramlás”, azaz „flow” – a számos ismert zenekarban (Péterfy Bori & Love Band, Erik Sumo Band, Dresch Quartet, Qualitons, Tariqa stb.) játszó három muzsikus ebben a formációban végre kiélheti minden vad improvizációs hajlamát. Jazz, pszichedelikus rock, mindenféle népek zenéje, meg ami belefér – a jelszó: korlátok nélküli szabad zene.
Előttük Porteleki Áron és Czitrom Ádám duójának szenvedéllyel és tűzzel teli improvizációit hallhatjuk. Előbbi jellegzetes módon brácsásként is aktívan koncertezik népzenészekkel, de valódi énje talán mégis a dobok mögött szólal meg. Egy sor hazai alternatív és improvizatív zenei formáció tagjaként (Dorota, 12z) ismerhettük meg. Utóbbi a budapesti jazz- és undergroundszcéna feltűnően sokoldalú gitárosa, Izraelben kezdte zenei tevékenységét, s első előadói tapasztalatát a tel-avivi Operában szerezte, zeneszerzőként számos film- és reklámzene megírásában működött közre.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.