Norvég minta - Datarock: Datarock Datarock (lemez)

  • - minek -
  • 2005. szeptember 29.

Zene

Norvég mintás new wave diszkó - gyermeki örömmel előadva

A norvég (főként a minimalista elektronikai, downtempo, elektropop és a mutáns diszkó szekcióba tartozó) zenei színteret nagyjából a Röyksopp befutása után ismerte meg és el az emberiség audiofil fele - pedig ők csak az előőrsöt jelentették: azóta előadók és zenék tömkelege került felszínre, a derék óészaki germánok pedig már eddig is sztereotípiák és előítéletek garmadáját rombolták le. Itt van mindjárt a témánkul szolgáló Datarock duó: mindössze négy éve tűntek fel (a zenekari legenda szerint az ötlet akkor merült fel a leendő tagokban, amikor együtt áztak a fa alatt egy Bergen melletti szabadtéri fesztiválon); eddig csupán néhány EP-t publikáltak, most azonban elkészült első albumuk is - amely egyébként tartalmazza korábban maxin megjelent slágereiket is. A Datarock stratégiája módfelett egyszerű: zenéjükben elegyítenek és szintetizálnak mindent, ami valaha is megihlette őket: lo-fi popzene, garázsrock, diszkó, funk és minimalista elektronika szervesül a dalokban - merthogy a végeredmény remekül táncolható, s ami a legfontosabb, dúdolható szerzemények egész csokra. A két tag: a vokalista-gitáros-kütyükínzó Fredrik Saroea és a basszer-kütyükínzó-háttérvokálos Ketil Mosnes hihetetlenül feszes produkciót hozott létre, ami élőben is remekül működik - bizonyítja ezt számtalan frenetikusan sikeres fesztiválszereplésük. A ravaszul kígyózó basszusfutamokat feszes 4/4-es ritmusalap támogatja, ehhez jönnek még a sokszor a korai Talking Headset idéző gitártémák (néha még Fredrik hangja is a fiatal David Byrne-t idézi fel a hallgatóban). A lemez egy szép abszurd darabbal indul (Bulldozer), de hamarosan a morbid slágerek (I Used Dance To My Daddy vagy az álságosan nosztalgikus Computer Camp Love) következnek. És akkor még nem is szóltunk a kompilációkon és mixlemezeken gyakorta felbukkanó, abszolút sikerszámról: a Fa-Fa-Fa funkygitárra és aljasul megkomponált diszkóalapra épülő, tökéletes elektro-garázspop - ehelyütt kell felhívnunk a figyelmet a duó jórészt saját készítésű vizuális munkáira: a Fa-Fa-Fa (és a Computer Camp Love) katartikusan minimalista klipje megtekinthető a Datarock saját oldalán (www.datarock.no). A fülbemászóan dallamos és egyben rögvest a dj keze alá termett dalok közül nehéz is lenne kiemelni bármelyiket is - elvégre úgyszólván mind a helyén (azaz rendben) van. Az elektropunk Princesstől a génmanipulált new wave diszkó Sex Me Upig, a Boney M-et is megidéző, elképesztő gitárszólóval súlyosbított Night Flight To Uranustól az Ugly Primadonna vagy a Maybelline sötét romantikájáig teljes a spektrum, s végül egy csepp hiányérzet sem marad bennünk. A new wave-elektropop zenék aranykorát felelevenítő (s azt kreatívan tovább éltető, fejlesztő) kortárs zenekészítői irányzat egyik legszórakoztatóbb mérföldköve a két norvég imposztor lemeze - a nagyon erős első album ismeretében csak reménykedhetünk, hogy hamarosan színpadon is láthatjuk e maga módján karizmatikus duót.

 

VME/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.