Robert Mapplethorpe képei a Ludwigban

  • 2012. május 16.

Snoblesse

A 20. század egyik legnagyobb fotográfusának közel kétszáz képe a Ludwig Múzeumban. A korai polaroidoktól az utolsó képekig.


A Ludwig Múzeum élen jár a kortárs fotográfia hazai népszerűsítésében – ráadásul rendre olyan sztárok életművével rukkol elő, akik nemcsak a megrögzött galérialátogatókat hozzák lázba, de rajtuk kívül is nagyobb tömegeket vonzanak. Ilyen volt Anton Corbijn és még ilyenebb Robert Mapplethorpe. A világhírű fotográfus nemcsak életében okozott felhördülést művészetével, de 1989-ben bekövetkezett halála után is. Orchideákról készült képeit még elnézte Amerika konzervatívabb fele, de a különféle szexuális szokásokat dokumentáló fotográfiáiba már belekötöttek – teli szájjal obszcenitást kiáltva – a közerkölcs éber védelmezői. Maga Mapplethorne egyébként értetlenül állt képei zsenialitása előtt: fogalmam sincs, miért festenek olyan nagyon jól, egyszerűen nem értem – morfondírozott egyszer, mint azt számos helyen idézik is. Ha maga a művész nem is értette, az utókor jelentős erőfeszítéseket tett zsenialitása megértése céljából.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.