Spion – Akunyin-adaptáció a Titanicon

  • 2013. március 26.

Snoblesse

Német kém a futurisztikus Moszkvában. Akunyin és a történelmi sci-fi.


Borisz Akunyin nevének említésére tízből kilenc krimirajongónak Fandorin neve ugrik be elsőként, pedig az orosz történelmi krimik atyjának sok más – igaz, nálunk jóval kevésbé ismert – regénysorozata  is van. „Öt évvel ezelőtt egy olyan sorozatba kezdtem, melynek minden egyes darabja egy-egy általam megkerülhetetlennek tartott irodalmi műfaj példája. Eddig négy ilyen jelent meg, s mindegyiknek a műfaja (Gyerekkönyv, Sci-fi, Kémthriller, Kalandos utazás) adja a címét is. Az igazat megvallva a törzsközönségem nem volt elragadtatva ettől a kis kísérlettől. Feleannyi ment el ezekből, mint a Fandorin-regényekből. De nem bánom, az ilyen gyakorlatok felfrissítenek” – mondta el a Narancsnak adott interjújában a gyakran felfrissülő szerző, aki Kémthriller című munkájában science-fiction elemeket csempészett e régi, leharcolt műfajba. Hogy miket is, kiderül a regény filmváltozatából, melyben egy katona és egy bokszoló párosának kell megmenteni a Szovjetuniót egy német kém fortélyaitól.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.