Színház

A nők iskolája

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 20.

Színház

Amíg a szigorúan „ostobának” nevelt fiatal Ágnes „méltóztatik” felnőni, hogy nevelőapja, Arnolphe felesége lehessen, az nőket csábít el, puhány férjek felszarvazásán ügyködik, és reméli, hogy a terve szerint érdektelen és eseménytelen házasságra léphet az együgyűre faragott nővel. Nem számít arra, hogy a lány fejét elcsavarja egy ifjú, vagy, hogy a lány nem is buta, illetve hogy a biológiai apa akarata szerint Ágnesnek mással kellene egybekelnie. Molière vígjátékának tetemes részét Arnolphe monológjai töltik ki, az egyéb szereplők és események eltörpülnek a főszereplő mellett – sőt Arnolphe néha a páros jelenetekben is egyedül van. Ascher Tamásnál a kiállhatatlan alakot Máté Gábor játssza, a szöveget Závada Péter készítette, és ez a társítás kedvező: a megfiatalított, rímtelen szöveg Máté Gábor aprózott, de laza játékában felemelően önironikusnak és modernnek hat akkor is, ha maga a rendezés, nem meglepő módon, vígjátéki elemekkel vegyített magyaros lélektani realizmus. Az ideges és idegesítő Arnolphe szólói a legjobbak, míg az előadás gyakran lassú és lapos, amikor egyéb hangsúlyú jelenetek mennek.

Jó elnézni, ahogy kiröhögi magát a kissé elhízott, elkényelmesedett, sznob középosztály, de emellett a történet eltörpül, az általam izgatottan várt megoldás az egyértelműen szexista és problematikus női szálat illetően elmarad, Arnolphe-ot kivéve mindenki más papírízű. Nem annyira a pörgős alakítások hiányoznak: a színészek mindent beleadnak – sokkal inkább a rendezés markol keveset. A forgószínpad segítségével utcát, sikátort, házbelsőt is megjeleníteni képes, minimalista díszletben (Khell Zsolt) instrukciószagúan mozognak a színészek, és viszik végig azt a történetet, amely itt csak ürügy­ként szolgál Arnolphe egyéni előadásához. Ami jól sikerül, de az alkotók megspórolták érte a megbirkózást a vígjáték alapvető problémáival és témaival.

Katona József Színház, 2016. október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.