Trafós pályázatok bírálata

A profi és az álmodozó

szerző
Nagy Gergely Miklós
publikálva
2012. jan. 17., 17:25
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Összehasonlítottuk Bozsik Yvette és Szabó György pályázatát, amelyeket a Trafó ügyvezető igazgatói posztjára adtak be. Nagy a különbség.

„A színház nem egy épület, egy megmerevedett struktúra, hanem modern szentély, amely teret és lehetőséget ad nekünk, alkotóknak, hogy csodát tegyünk benne. De lehetőséget ad a közönségnek is, hogy újra felfedezze magában a gyermeket, és rácsodálkozzon saját varázslatos létezésére” – ilyen és ehhez hasonló mondatokba futottunk, amikor átolvastuk Bozsik Yvette pályázatát. A Kossuth-díjas koreográfus pályázata teljes terjedelemben először a narancs.hu-n jelent meg, miután hétfőn a Főpolgármesteri Hivatal közölte: Bozsik Yvette lesz 2012. július 1-jétől kezdve öt éven át a Trafó ügyvezető igazgatója. Szabó György, aki 1998 óta vezeti a közben világhírűvé vált intézményt, még decemberben nyilvánosságra hozta pályázatát a szinhaz.hu-n. (Bozsik is megküldte ide az eredményhirdetés után anyagát – igaz, kitakarva például az együttműködők nevét; mi tisztán látunk ezen a terepen is.) Vagyis a két anyag immár összehasonlítható, s mi úgy gondoltuk: össze is hasonlítandó. Naivan – mintha a pályázat is számított volna a végső döntésnél – és higgadtan olvastunk. 

„Minden korosztály számára érdekes”


Ahogy az előbbi idézet is jelezte: a Bozsik Yvette által írt anyag nem mentes sem a közhelyektől, sem pedig – mint az később kiderül – a túllicitálási gesztusoktól. A Bevezetés például olyan megállapításokat tartalmaz, amelyeknek nem tudni, mi köze a Trafóhoz: tankönyvi idézetnek éppúgy elmennének, mint egy művészi önéletrajzban. (Például: a „művészet az ismeretlent hivatott felmutatni, segítségével képesek lehetünk megszüntetni a bennünk lévő félelmet”. Vagy: „Ha kirekesztettség van jelen, a társadalom tagjai takargatnak valamit, amivel nem mernek szembenézni.”) Később Bozsik úgy fogalmaz, hogy a „jó előadás kérdéseket tesz fel, de nem adja meg a választ, nem akar rátelepedni közönségére, rábízza a döntést és a darab értelmezését. Elindít egy gondolatot a befogadó felé, de mindenkinek magának kell megtalálnia a választ, mint ahogy az életben is. Ebben a színházban hiszek, mint ahogy az életben is”.

Ezt követően Bozsik rátér a Trafóra, amelyet „egy valamikori újító, izgalmas, kortárs” művészként jellemez, aki azonban „belemerevedett saját stílusába, és ezáltal megszűnt reflektálni az őt körülvevő világra”. Ezt az állítást mélyebb érvelés nem támasztja alá, így muszáj úgy gondolnunk, hogy Bozsik szerint például a PanoDráma Szóról szóra című, a romagyilkosságokat feldolgozó előadása nem a minket körbevevő rasszizmusról, Mundruczó Kornél Tiszaeszlári Solymosi Eszter rendezése nem a mindenkori antiszemitizmusról, a Krétakör Krízis-trilógiája pedig – sok más mellett – nem a család válságáról szólt. És ez csak néhány előadáscím a Trafó idei évadából.

Ám Bozsik szerint mégsem ez a „legfőbb baj” a Szabó György vezette Trafóval, hanem az, hogy onnan a „hazai alkotók úgy érezhették, hogy kiszorultak, főleg azok, akiknek eddig nem volt módjuk nagyobb közönség előtt megmérettetni magukat (…) Ahogy egyre «népszerűbb» lett a közönség körében, úgy vált mindinkább az aktuális trendek és irányok kiszolgálójává. Feladta a frissülés, a kockáztatás izgalmát és új irányok keresését, megelégedve azzal, hogy népszerű és elfogadott”.
Ehelyett szeretne Bozsik egy alapkoncepciójában „változatlanul nyitott, bátran kísérletező, művészeti kockázatvállaló, minden korosztály számára érdekes és szerethető” helyszínt a Trafóból. A mindenkit megszólító és kiszolgáló (ami, feltételezzük, nem a „népszerű és elfogadott” intézményt jelenti Bozsik szótárában, hiszen annak – láthattuk – negatív csengése van) művészeti házra azonban sem közeli, sem távoli példát nem hoz fel a koreográfus, így tartunk tőle, hogy itt újabb PR-megfogalmazásba ütköztünk.

Irreális és sok

A túlvállalás nem áll meg itt: ezt követően elindul egy olyan ígérethullám, amelynek fogadalmait alighanem lehetetlenség lesz betartani. Bozsik alapvetően táncos csapatok fellépési helyévé pozicionálná át a Trafót: saját és Horváth Csaba társulata állandó helyet kapna itt, rajtuk kívül pedig felléphetne még Nagy József, a Duda Éva Társulat, a Frenák Pál Társulat, a Gobe Társulat, a Compagnie Marie Chouinard és az Alias Compagnie – e sor még hosszan folytatható. Ugyanakkor a színházak közül is meghívnák Bob Wilsont, a Théâtre du Soleilt, a Krétakört, a Pintér Béla Társulatot, a HOPPart-ot és a Maladypét (a sor még sokkal hosszabb); zenészek közül pedig nevesítve van Tom Waits és Nick Cave is. A zenészekről amúgy is azt írja a pályázat: a „zenei programok tekintetében folytatni szeretnénk a Trafó eddigi jól bevált hagyományait. A nemzetközi programválaszték ezután is a világ élvonalából kerülnie ki. Jazz, world music, kortárs zene, drum and bass, ambient. Mind a legjobbak előadásában.”

Vagyis míg Bozsik a bevezetőben élesen kritizálja a Trafót, addig a folytatásban az általa kínált műsorok jelentős részét már átvenné. Sőt erre még rá is ígér: minden „művészeti ág képviseltetné magát a végzős hallgatók alkotásaival”, lennének workshopok, konferenciák, mesterkurzusok; biztosítanák „fiatal, pályakezdő alkotók” megjelenését „már ismert művészek és művészettörténészek bevonásával”; lenne külön gyermekmegőrző, továbbá vak- és csecsemőszínház is – és még nincs vége! A háttérbe „szorult hazai alkotók, koreográfusok és együttesek munkáinak bemutatása” is újdonság lenne csakúgy, mint a nyitás a filmesek és videoművészek felé, a vidéki táncosok fesztiválja, a székek beszámozása, valamint a büfé kínálatának átformálása úgy, hogy a vegetáriánusok se maradjanak éhen.

Megtehetnénk, de nem folytatjuk a felsorolást. Bozsik (Blaskó Péter és Magács László által is támogatott) pályázati anyaga jó szándéki deficittel nem küszködik, de súlyosan elnagyolt, tele van általánossággal, és valami olyat vizionál a Trafó helyére, ami vélhetően meghaladja az intézmény anyagi és eszközbeli kapacitását. Nehéz komolyan venni.

Reális, építkező


Szabó György pályázata teljesen más vizeken evez. Más is a műfaja: szövege inkább az évek során összegyűlt kétségeket és eredményeket taglaló tanulmány, nem pedig kívánságlista. Szabóé reális, megvitatható, önreflektív munka, Bozsiké túlzsúfolt, nagyon szép igényeket bejelentő, művészi álom. Szabó meglátásai a mostani Trafó problémáiról összetettek, relevánsak, Bozsikéi egyoldalúak és nem kellőképpen alátámasztottak. Szabónak tudása van a Trafóról, Bozsiknak véleménye. Szabó csapatával együtt megteremtett egy masszív európai szigetet a fővárosban, mégis pályáznia kellett, nem mondhatta azt: „tessék, nézzétek meg, gyertek el: ez a Trafó.” Ehelyett profi munkát rakott le az asztalra, kördiagramokat, táblázatokat, adatsorokat beleillesztve (Bozsikéban fotóillusztrációk vannak), s noha olykor elég rendesen fényezi magát, mégsem mondja azt, hogy ne lehetne a munkán javítani, ne lehetne a Trafót jobban csinálni. Tudja, kik járnak oda, és konkrét tervei vannak a jövő évadra nézve. Bemutatja a Trafó munkarendszerét, a kommunikációs és marketingstratégiái pedig nem légből kapottak, hanem részletesen kifejtettek. A Trafó kockázatos hely – ezt se tagadja. Nem mindig egyenletes színvonalúak az előadások, és nyilván lehet vitatkozni az arányokon, vagy azon, hogy kinek kellene ott fellépnie, és kiknek nem – de hiszen nem is létezhet olyan (komolyan vehető) befogadó színház, ahol ez ne lenne kérdés.

Bozsik Yvette dolgozatában minderre mond nemet, ezt fikázza le az elején. Tarlóséktól most megkapta a Trafót, és mindenkinek érdeke, hogy színvonalas helyet csináljon belőle – kár, hogy a pályázatban erre nincsen garancia. De bármit is mond arról, amit létrehoz majd Horváth Csabáékkal együtt a Liliom és a Tűzoltó utca sarkán, egy biztos: ez már nem az a Trafó lesz, mint ami eddig volt. Ideje lenne elgondolkodni a névváltoztatáson.

szerző
Nagy Gergely Miklós
publikálva
2012. jan. 17., 17:25
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Kommentek

Rendezés:
  1. 8 gyagilev
    gyagilev
    2012. január 19., csütörtök 11:46
    Nagyjából egyetértek Lengyel Annával, a véleményemet részletesebben itt: http://azokalabak.wordpress.com
  2. 7 b.anya
    b.anya
    2012. január 19., csütörtök 08:32
    Kedves Objektigor!
    Én valaha a szakmában dolgoztam és Lengyel Annát is ismerem személyesen. A szakmáról sokat tudó, érte sokat tevő, elkötelezett emberről van szó. Ezt "csak" az objektivitás kedvéért írtam le!
    Magyar sajátosság az a rossz beidegződés, hogy nálunk intézményvezető művész legyen. Az elmúlt években szerencsére voltak jó példák ennek ellenkezőjére, de sajnos jön vissza ez a hülyeség. Nekem a legnagyobb bajom a művész igazgatókkal - tisztelet a kivételnek -, hogy csak és kizárólag az egoista művészetükkel vannak elfoglalva és nem látják a fától az erdőt.
    Én nem vagyok a Trafó törzsközönsége, de Szabó Gyuri a lepukkant "raktárépületből" épített fel egy jól működő intézményt. Bozsik Yvette-ről pedig évek óta mindenkin átgázolva jut támogatáshoz, játszási lehetőséghez, most intézményhez. Sok más "önálló+ társulat viszi hírünket a világban, mégsem hallani, olvasni róluk sehol.
    A Trafó vezetőjének személyétől nem lesz álmatlan éjszakám, de szörnyű tendencia vette kezdetét a budapesti kulturális intézmények vezetőinek kinevezését illetően. Sorra születnek a rosszabbnál rosszabb döntések, de ezekbe nem mennék most bele.
    Egyébként meg úgy érzem, sem az összehasonlítást, sem Anna hozzászólását nem olvasta elég figyelmesen, ez reagálásából is érezhető, illetve a szakmát nem ismeri belülről ha ilyen hozzászólásokat eszközöl.
    Egy intézmény vezetéséhez nem elég a gondviselés és az álmodozás!!!!
  3. 6 sziamat
    sziamat
    2012. január 19., csütörtök 02:38
    Anna! Van, akivel kár vitatkozni. Te érvelsz, adatokra hivatkozol. Ő közhelyeket ismételget, és a Gondviselést hívja egy intézmény vezetéséhez, de nem tud vitába szállni. Ez ugyanaz az a szellemi közeg, amelyben Schmitt Pál a 'doktoriját írta. (bocs, hogy idepolitizálok). Ja, ezt még nem állom meg szó nélkül: 'álobjektívnek' nevez, de az ő személyeskedő félmondata bicskanyitogató! .....
  4. 5 objektigor
    objektigor
    2012. január 18., szerda 22:18
    Kedves Anna! Milyen jó, hogy nem került Bozsik csapatába! Belülről még többet tudna ártani! Ha Bozsik Yvette a magyar előadók és műhelyek támogatását tűzte ki maga elé, akkor miért kéri rajta számon a külföldi előadók, társulatok hiányát? Ő talán nem akar annyit utazgatni! Honnan fér magába ennyi álobjektív gyűlölet? Nem félti az egészségét? Én félteném!
  5. 4 lengyela
    lengyela
    2012. január 18., szerda 02:46
    Kedves Objektigor! Mi volna, ha előbb elolvasná a pályázatokat, mielőtt agyba-főbe véleményez? Akkor maga is láthatná, hogy van egy komolytalan, felelőtlen pályázat, meg egy profi pályázat. Már amennyiben a hőzöngésen kívül az igazság is érdekli. A közléssel meg az a nagy helyzet, hogy Szabó Gyuri közzétette a pályázatát ígéretéhez híven, Bozsik pedig általa delegált menedzsere révén megígérte (kamerába bele), majd nem tette közzé. Egy hónapig kérte a szakmai, hogy tartsa be szentül fogadott ígéretét. Nem tette. Majd a döntés után, mondta. Csakhogy amit ő közzétett magától, abból már megint csak igen lényegi elemek hiányoztak volna. A ködösítés folytatódna, Van Nagy József vagy nincs? (Most meg látjuk, hogy névleg van, de szándéknyilatkozatban nincs, noha a pályázat írója szerint egyenesen a hármas pályázó csapat egyik tagja.) Csodálja, hogy ezek után kiszivárgott? Még azt is lehet tudni egyébként a nyertesről, hogy aláírta tízezredmagával a tiltakozást az ellen, hogy Budapesten nyilasok kapjanak színházat. Majd - nehogy megharagudjon Pista bácsi és még ne őt nevezze ki, mikor pedig már a Géza is megmonta márciusban - és LEVETETTE az aláírását. Csodálkozik, hogy egy ilyen gerinctelen embert ilyen dilettáns pályázattal nyílt politikai döntésként nem szívesen lát a szakma az egyetlen modern, európai befogadószínház élén, melyet az álmodott meg és vitt parádés nemzetközi sikerre, aki Bozsikkal szemben egy alapos és igazán professzionális pályázatot adott be? Szóval ha a tények is érdeklik, itt találja Bozsik zenei programjának részletes, javasolt előadók szerinti szakszerű elemzését: http://index.hu/velemeny/2012/01/17/esik_a_ho_fingik_a_lo/ Sajnos a színházi anyagról sem lehet elmondani sok jót: "Bob" Wilson, a Theatre du Soleil és a Wooster Group "felé meghívással élni" ugyanolyan komolytalan, mint Tom Waitst és Nick Cave-et és Portisheadet tervezni a Trafóba. Ezek a színházi produkciók nem azért nem jártak még Magyarországon (egyetlen Wilson-vizsgaelőadást kivéve), mert mások ne próbálták volna meg őket elhozni. A Wooster Group technikai követelményei miatt, Mnouchkine és Wilson a produkciók mérete és csillagászati ára miatt nem járnak Budapestre. Ezekkel a nevekkel dobálózni zsebünkben mindössze egy derevós és demarcós szándéknyilatkozattal (ami a nemzetközi partnereket illeti) teljességgel felelőtlen és komolytalan dolog. Érdemes Szabó György 78 (!) szándéknyilatkazatát összevetni Bozsik Yvette listájával, melyen a már említett két külföldi mellett szerepel pl. Blaskó Péter színész, mint teljességgel tartalom nélküli támogató, hiszen ő sem a pályázat sem a logika okán nemigen fog a Trafóban megfordulni (még nézőként sem), továbbá hét tánctársulat és négy befogadóhely, egy szövetség és egy tanszékvezető (aki kuratóriumban pályázatot tudvalevőleg nem olvas, "mert tudja, kinek kell adni a pénzt", viszont már előre kijelentette a Trafó pénztárában, hogy majd ha Bozsik lesz az igazgató, akkor bezzeg kap ingyenjegyet, nem úgy, mint Szabó alatt, mikor meg kellett venni a szakmait). ENNYI. Nem szerepel egyetlen egy színházi társulat sem szándéknyilatkozattal, de még a Színház- és Filmművészeti Egyetem sem, melynek vizsgaelőadásai fogják kiadni a színházi program gerincét, pedig hát meg kéne gondolni, hogy vajon jó ötlet-e a profi színházcsinálók lassan már a MU mellett egyetlen igazi befogadóhelyévé szűkült Trafóban a független színhások lehetőségeit tovább kurtítani a diákok javára. Érdekes felvetés a Tükör Projekt, mely nemzetközileg elismert társulatokat (többes számban!) hívna Magyarországra, hogy hosszabb időt itt töltve nálunk hozzák létre előadásaikat. Tekintve, hogy megnevezve egy társulat sincs, nehéz a konkrétumokkal vitázni. Az mindenesetre minden szervező számára ismert tény, hogy egy hosszabb tartózkodás a produkció költségvetését nagyságrendekkel növeli meg, mert annyi napra és annyi főre kell szállást, napidíjat, gázsit fizetni és persze próbatermet is, hiszen a Trafó egyetlen próbatermében ugyebár a rezidens társulatok dolgoznak majd. Az olyan általánosságokról mint a tematikus minifesztiválok, melyek során "koncentráltan tudnák a figyelmet egy-egy stílus vagy alkotó felé fordítani, különböző alkotók több darabját bemutatni négy-öt estén keresztül" már ne is beszéljünk, hisz sehol egy példa a stílusra, az alkotóra, arra, hogy ezt a fesztivált hogyan is kéne elképzelni. A kurzusokról és a konferenciákról épp ennyit lehet megtudni. De van azért kemény, konkrét mondat is: "A teljes házat füstmentessé tesszük, a dohányzást beszüntetjük." Ebből három dolog következik 1. Bozsik Yvette néhány éve nem járt a Trafóban, hiszen a ház évek óta füstmentes. 2. Horváth Csaba, művészeti vezető nem olvasta a pályázatot, hiszen ő játszik a Trafóban, s így tudnia kell, hogy évek óta füstmentes. 3. Bozsik Yvette nem olvas újságot, nem hallgat rádiót, nem beszélget tájékozott emberekkel, különben tudná, hogy Magyarországon január elsejétől minden nyilvános helyen tilos a dohányzás, beleértve az éttermeket és kávézókat is. Üdvözlettel: Lengyel Anna
  6. 3 objektigor
    objektigor
    2012. január 17., kedd 23:02
    A két pályázat közreadásának módja tendenciózus, rosszindulatúan részrehajló, teljes mértékben etikátlan. Bozsik Yvette pályázata egy fénymásolt, nem közlésre szánt példány, amiből az anyagi részek, a támogatók név szerinti aláírása sem hiányzik! Míg Szabó György publikálásra szánt pályázatából ezek hiányoznak! Üres oldalak sora található benne! Ez volna az azonos mérce?! Ez a Narancs inkább keserű, mint objektív!! Bozsik feltehetőleg illegálisan megszerzett példányán, igaz apró betűkkel, de ez áll:" Minden jog fenntartva!...Minden ettől eltérő felhasználás jogkövetkezményekkel jár!" Önök nem félnek ettől, vagy van, akinek mindent lehet? Az összehasonlító cikk is nyíltan elfogult Szabó javára! Ilyet bármikor bárki írhat, akitől megrendelik. Nekem különben is szimpatikus az álmodozás, néha ugyanis bele kell menni nagy vállalkozásokba, még ha reménytelenek is,módot kell nyújtani a Gondviselésnek, hogy segíthessen rajtunk!
  7. 2 compolt
    compolt
    2012. január 17., kedd 19:02
    Miért, gondolta/gondolja valaki komolyan, hogy a pályázatot maga Bozsik Yvette írta? Jaj, cica.
  8. 1
    Bálint Kovács
    2012. január 17., kedd 18:37
    Bozsik Yvette-nek az elmúlt években legalább egyszer-kétszer be kellett volna néznie a Trafóba, akkor talán nem írt volna - bizonyosan jóhiszemű tévedésből - ordas marhaságokat róla a pályázatában.

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Miért nem akarják?
Az Európai Ügyészség és a kormány
Zsidó negyed a Várhegyen
Interjú Komoróczy Gézával
A pénz körforgása
Mészáros és Orbánék
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...